We bevinden ons in het vredige kleine marktstadje Barnard Castle, aan de rand van het Penninisch Gebergte in het noorden van Engeland met de Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door Coupé vs de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. De vierdeurs Mercedes-AMG GT trekt zo veel aandacht dat het wel lijkt alsof er een kersverse prinses onverwacht haar opwachting heeft gemaakt.

De Panamera is de reden dat de Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door bestaat

Niemand slaat acht op de Panamera. Hij is weliswaar enorm, maar z’n grijze massa valt weg tegen de al even grijze achtergrond, en als je ’m dan ziet staan, denk je onwillekeurig dat je naar ’s werelds langste, krachtigste en duurste Volkswagen Passat kijkt. De Panamera is uiteraard de reden dat de Mercedes bestaat.

Ondanks een veelheid aan keuzemogelijkheden aan de top van de Mercedes- c.q. AMG-boom keerden klanten zich af van de driepuntige ster en zochten hun heil elders, omdat ze niet konden upgraden naar de auto die ze echt wilden hebben – een vierdeurs coupé die groter, sneller en duurder was dan de CLS.

In andere woorden: ze wilden een Merce­des Panamera. Dat is voor een automaker natuurlijk een heel lekker probleem om mee te worden geconfronteerd – als je klanten je smeken om een duurder product – dus we vermoeden dat Mercedes maar al te graag aan de vraag voldeed.

De cijfertjes van de Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door Coupé

En dus staat hier een vierdeurs AMG GT die, verwarrend genoeg, in feite helemaal geen AMG GT is, omdat hij gebaseerd is op hetzelfde MLA-platform als de CLS, de E-klasse, de GLE – en zo voort. Het geheel wordt in beweging gebracht door dezelfde 4,0-liter twin-turbo V8 als de andere 63-broers; alleen heeft hij hier 639 pk en 900 Nm als S-uitvoering (de niet-S heeft 585 pk).

De S zorgt verder voor een dynamische motorophanging, een elektronisch sperdifferentieel achter en de mogelijkheid om de aandrijving vóór uit te zetten (een Drift-modus, inderdaad), bovenop de standaard uitrusting die al voorziet in instelbare luchtvering, vierwielbesturing en een negentraps automaat.

Van 0 naar 100 km/u gaat hij in 3,2 seconden en de top is 315 km/u: 0,2 seconden en 5 km/u sneller dan de 63-zonder-S. Dat is adequaat. En dat mag ook wel, voor 226.301 euro (168.190 euro in België) – zo’n 14 mille meer dan een niet-S, en ongeveer 50.000 euro meer dan een E 63 S. Maar ook een uiterst nette 23.000 euro minder dan z’n equivalent van Porsche, de opper-Panamera. Die in België overigens juist 22.000 euro méér kost…

De cijfertjes van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

Deze Panamera noemt zich de Turbo S E-Hybrid, af te korten tot PPTSEH als je dat grappig vindt (gelukkig hebben we hier niet de Sport Turismo…). Ook hij heeft een 4,0-liter twin-turbo V8, hier met 550 pk. Een 136 pk sterke elektromotor, die z’n kracht put uit een 14-kWh lithium-accupakket, zorgt ervoor dat je een aantal kilometertjes elektrisch kunt rijden en brengt het totale vermogen op 680 pk en het ­koppel op 850 Nm.

De elektra gaat wel ten koste van z’n gewicht overigens, want de S E-Hybrid weegt een verbluffende 2.310 kilo. Accu’s en e-motoren zijn gewichtige zaken, aangezien de normale Panamera Turbo, in essentie dezelfde auto maar dan zonder elektra, 315 kilo lichter is. En vrijwel even snel. De Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door weegt 2.045 kilo. In vergelijking is hij dus een vlieggewicht, al is hij wel 100 kilo zwaarder dan een E 63 S.

En dat blijkt allemaal als je begint te rijden. Het is tegenwoordig mogelijk om, tot op zekere hoogte, overgewicht te compenseren. Maar natuurkundige wetten stellen daar beperkingen aan; invloeden buiten je stuurmanstalent en de auto om kunnen je dan alsnog in de dichtstbijzijnde heg doen belanden. Omdat natuurkrachten daar nou eenmaal toe in staat zijn.

De Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is niet opwindend

Porsche overlaadt de Panamera met afkortingen om z’n gewicht te verdoezelen – PTV, PCCB, PASM, PTM, PDCC en PAA, om er maar eens zes te noemen – en die doen hun werk voor het grootste deel naar behoren. Maar je voelt altijd dat dit een heel grote en heel zware auto is die duidelijk gelukkiger zou zijn op de linkerbaan van de Autobahn dan, eh, waar dan ook.

De hoeveelheid grip die hij biedt, is immens – maar hij heeft dan ook 325 millimeter brede banden achter (net als de Ford GT) en gebruikt vierwielaandrijving die nog nooit van het begrip ‘slippen’ heeft gehoord. Hij helt ook niet over (want hij heeft actieve stabilisatie).

De Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid verandert op geruststellende wijze van richting, en de besturing is goed afgesteld, zeker ook gezien de grootte, breedte en de hoeveelheid grip van de dikke banden. Dit is een zeer capabele auto, maar echt opwinden, amuseren of entertainen doet de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid niet.

De Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door is dat weer wel

De Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door doet dat wel. Als deze twee auto’s een soort niemandsland bezetten tussen luxe sedans en sportsedans, dan neigt de Porsche naar het eerste segment, en de Mercedes naar het laatste. Op een nauw b-weggetje voelt de GT aanzienlijk minder breed aan (hoewel hij eigenlijk net iets breder is), waardoor je vaker meer lol met ’m kunt hebben, en je je niet meteen een hoedje schrikt als er toevallig iets van de andere kant komt.

De besturing is prachtig scherp, accuraat en goed van gewicht, en omdat deze ook op de achterwielen werkt (de Panamera kan ook met vierwielbesturing worden uitgerust, maar ons testexemplaar had dat niet), wendt en keert de GT 4-Door als een auto die een halve ton lichter en een meter korter is.

Hij voelt meer gefocust en doelgerichter aan dan de Panamera – en ­hoewel hij evenveel hulptechnologie heeft als de Porsche, reageert hij natuurlijker. De hele ervaring is leuker, energieker en atletischer. Hij zou zelfs weleens lolliger kunnen zijn dan een E 63. Dat zegt toch heel wat.

De prestaties van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

Hetzelfde geldt in feite voor de prestaties van dit duo in een rechte lijn. De cijfers zeggen dat de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid monsterlijk snel is: van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden en een top van 310 km/u – slechts een fractie langzamer dan de lichtere, maar minder krachtige Mercedes. Maar hij voelt gewoon niet zo snel aan als je verwacht van een auto met 680 pk.

We trekken de opgegeven cijfers heus niet in twijfel (zeker ook gezien de reputatie van Porsche om de acceleratiecijfers eerder af te zwakken dan te overdrijven), maar de manier waarop hij tot die prestaties komt, is simpelweg niet erg opwindend of meeslepend.

De Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door heeft meer charisma

Dit in tegenstelling tot de Mercedes, die z’n cijfers op een behoorlijk dramatische wijze waarmaakt. Er is minder vertraging als je het gaspedaal indrukt, want er zijn minder computers die wakker moeten worden geschud, en de daaropvolgende acceleratie wordt vergezeld door een van ’s werelds mooiste achtcilinder-soundtracks.

De 4,0-liter V8 van de Porsche is serieus indrukwekkend, maar de motor van de Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door is charismatischer, en komt wat respons betreft dicht in de buurt van Fer­rari’s 3,9-liter V8. Voor de transmissies geldt dat ook – de achttraps van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is soepel wanneer dat moet en snel wanneer dat niet hoeft, maar de bak van de AMG reageert beter op handmatige actie.

De Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid doet het goed bij dagelijks gebruik

Waar de Porsche het goed doet, is bij dagelijks gebruik. Je kunt niet de hele tijd als een krankzinnige rijden, en wanneer je het rustig aan doet, is het verschil tussen deze twee auto’s veel kleiner. Beide zijn geweldige cruisers – hun onderstellen zijn comfortabel (de AMG is op dat vlak aanzienlijk beter dan de E 63; dat is op zich eigenlijk het extra geld al waard), ze hebben uiterst prettige stoelen voor- en achterin, en in hun braafste modus zijn ze allebei een makkie om te rijden.

Daarbij biedt de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid het toegevoegde voordeel (en wat betreft dagelijks gebruik is dat ook echt een voordeel) dat je ’m een paar kilometer op elektriciteit kunt rijden waar en wanneer de omstandigheden dat toelaten. Porsche claimt een verbruik van 2,9 l/100 km en een uitstoot van 66 g/km aan CO2.

In de realiteit is in elk geval dat eerste getal onhaalbaar. Maar het betekent desalniettemin een forse besparing op brandstof ten opzichte van de 11,3 l/100 km en 257 g/km CO2 van de Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door. We hebben trouwens zo’n donkerbruin vermoeden dat er van de GT mettertijd ook wel een hybride zal verschijnen.

Het interieur van de auto’s

De Panamera heeft van deze twee het mooiere interieur – kwalitatief gezien, het design is meer een kwestie van smaak. Hoewel Mercedes alle zeilen heeft bijgezet – het dashboard staat schuiner en de middenconsole is hoger, waardoor je meer in dan op de auto zit – voelt de Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door toch iets te veel aan als een E-klasse.

Hij ziet er goed uit, chiquer en minder zakelijk dan de Porsche, alleen de kwaliteit van de ­middenconsole (al het andere is perfect) doet denken aan auto’s die een derde ­kosten van deze Mercedes. De ‘knoppen’ op de middenconsole zouden echte knoppen moeten zijn en geen displays, en het opofferen van de draaiknop van het infotainmentsysteem ten faveure van een touchpad is een stap in de verkeerde richting.

Je kunt zeggen wat je wilt van de hippe elektronische ventilatoren van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid, maar het voelt allemaal uiterst goed gemaakt aan, en het touchscreen van het infotainmentsysteem is een van de beste in z’n soort. Helaas gaat dit niet op voor de rest van de auto.

Je moet de andere versie van de Panamera nemen

De Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is technisch gezien indrukwekkend, maar dit is niet de versie die je moet hebben. De extra gecompliceerdheid en het gewicht van het hybride­systeem maken ’m uiteindelijk een minder bevredigende en minder geslaagde auto dan de reguliere Panamera Turbo.

De Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door is een heel ander verhaal. Z’n afkomst is – relatief – bescheidener, maar z’n toegevoegde voordelen wegen ruimschoots op tegen z’n tekortkomingen. Hij is leuker om te rijden dankzij z’n lagere gewicht, betere besturing en charismatische motor. En wat betreft hun uiterlijk – de volledige bevolking van Barnard Castle kan het toch niet mis hebben?

Specs Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé


Motor
3.982 cc
V8 biturbo
639 pk @ 5.500 tpm
900 Nm @ 2.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
9v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,2 s
top 315 km/u

Verbruik (gemiddeld)
11,3 l/100 km
257 g/km CO2  G label

Afmetingen
5.054 x 1.871 x 1.447 mm
(l x b x h)
2.951 mm (wielbasis)
2.045 kg
80 l (benzine)
461 l (bagage)

Prijzen
€ 226.301 (NL)
€ 168.190 (B)

Het vonnis (16/20)


De AMG GT 63 S 4-Door Coupé heeft een belachelijke naam, is best een beetje cynisch en nogal prijzig. Maar verder is hij even capabel als begerenswaardig. Een opgeleukte CLS, zeg je? Nee, dit is toch wel wat meer dan dat

Specs Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid


Motor
3.996 cc
V8 biturbo hybride
680 pk @ 5.750 tpm
850 Nm @ 1.400 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 310 km/u

Verbruik (gemiddeld)
2,9 l/100 km
66 g/km CO2 A-label

Afmetingen
5.049 x 1.937 x 1.427 mm (l x b x h)
2.950 mm (wielbasis)
2.310 kg
80 l (benzine)
405 / 1.245 l (bagage)

Prijzen
€ 202.400 (NL)
€ 190.551 (B)

Het vonnis (14/20)


De Turbo S E-Hybrid is een mooi stukje techniek, maar toch is dit niet de Pana­mera die wij zouden willen hebben. De elektra voegt gewicht en complicaties toe, maar niet genoeg pret. En als je een Porsche koopt, verwacht je pret

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)