Porsche 911 Turbo S Cabrio

Open rijden krijgt plots een nieuwe dimensie

Foto('s): PorschePorsche 911 Turbo S Cabrio 992 (2020)
Foto('s): PorschePorsche 911 Turbo S Cabrio 992 (2020)
Foto('s): PorschePorsche 911 Turbo S Cabrio 992 (2020)
Foto('s): PorschePorsche 911 Turbo S Cabrio 992 (2020)
Foto('s): PorschePorsche 911 Turbo S Cabrio 992 (2020)
Foto('s): PorschePorsche 911 Turbo S Cabrio 992 (2020)
Foto('s): PorschePorsche 911 Turbo S Cabrio 992 (2020)
Foto('s): PorschePorsche 911 Turbo S Cabrio 992 (2020)
Foto('s): PorschePorsche 911 Turbo S Cabrio 992 (2020)
Porsche 911 Turbo S Cabrio 992 (2020)
Porsche 911 Turbo S Cabrio 992 (2020)
Porsche 911 Turbo S Cabrio 992 (2020)
Porsche 911 Turbo S Cabrio 992 (2020)
Porsche 911 Turbo S Cabrio 992 (2020)
Porsche 911 Turbo S Cabrio 992 (2020)
Porsche 911 Turbo S Cabrio 992 (2020)
Porsche 911 Turbo S Cabrio 992 (2020)
Porsche 911 Turbo S Cabrio 992 (2020)

Doorgaans mag je ervan uitgaan dat cabrio’s wat zwaarder en langzamer zijn en iets minder scherp sturen dan hun evenknieën met een vast dak. Deze Porsche 911 Turbo S Cabrio is inderdaad zwaarder dan de coupé – 69,8 kilo om precies te zijn – door extra verstevigingen en het dakmechanisme. Of ie minder goed rijdt? Nee, zo werkt het dus niet in de Porsche-wereld.

We reden deze 992 cabrio hard en snel over vrijwel uitsluitend dezelfde wegen die we ook met de dichte Turbo S bestormden. Niet één keer voelde hij langzamer of slordiger aan. Sterker, we hadden het idee dat hij sneller was, ons meer bij de actie betrok, dat hij meer leefde. Met het dak dicht, maar vooral ook open. Je hoort de zescilinder boxermotor helderder ademen als de twee turbo’s op gang komen. Je hebt meer interactie met de techniek. De hele ervaring is simpelweg nog leuker.

Geen compromissen

Nooit heb je het idee dat het stoffen dak een compromis met zich meebrengt. Het hele geval weegt slechts 35 kilo dankzij de magnesium constructie. Als het dak van de Porsche 911 Turbo S Cabrio gesloten is, zit slechts een klein gedeelte van dat gewicht boven je. Geopend propt het zich op tot een 23 centimeter hoog pakketje boven de achteras. We hadden geen wetenschapper bij de hand, maar er lijkt achter iets meer grip te zijn bij het uitkomen van trage bochten. En niets duidt erop dat deze cabrio elders langzamer is dan de coupé. Porsche zegt zelf dat hij er 0,1 seconde langer over doet van 0 naar 100 km/u. Daar zul je niets van merken.

Niet alleen zijn de herrie en turbulentie ingeperkt, ze worden ook in banen geleid. Met alle ramen omlaag en het dak open, een operatie van twaalf seconden tot een snelheid van 50 km/u, begint het aan boord een beetje te stormen zodra je harder dan 100 rijdt. Doe de ramen omhoog en het scheelt zo’n 50 procent. Maar druk op de knop voor het windscherm en je kunt de performance van de auto maximaal inzetten zonder dat je haar in de war raakt. Bij andere sportautomerken zitten de technici in ’n hoekje te grienen, zo goed is ie.

Meer sensatie in de Porsche 911 Turbo S Cabrio

Hoe briljant de dichte Turbo S ook is, je zou kunnen stellen dat er een fractie betrokkenheid mist. Hij is zo ontzettend competent dat hij bochten bijna wegwuift, ongeacht verkanting, helling of staat van het wegdek. Met het optionele Lightweight-pakket krijg je een deel van die connectie terug. Maar door hem sneller te maken, heeft Porsche hem langzamer laten aanvoelen. Hij heeft alles zo goed voor elkaar dat het hem lukt om allesverschroeiend hard te gaan met minder drama of snelheidssensatie dan de vorige 911.

Gelukkig is er deze Turbo S Cabrio. Trap ’m uit een bocht en je hoort de turbo’s erin komen terwijl de koppelgolf je in je stoel perst. Het lijkt geneuzel, maar dat geluid wekt de hele auto tot leven en maakt de hele ervaring plezieriger. Ja, hij is waarschijnlijk iets langzamer, maar hij is nóg beter. Je valt de weg met meer enthousiasme aan.

Even rationeel bezien: de Porsche 911 Turbo S Cabrio kost in Nederland 15.400 euro meer dan de coupé (13.794 euro meer in België). Voor zo’n bedrag kun je ook felbegeerde opties kopen als nose lift, een sportuitlaat, een sportonderstel, het Burmester-audiosysteem en nog wat andere stukjes fijne tech. Op papier lijkt het daarom een uitgemaakte zaak, maar in het echt en op de weg ligt het toch anders. De verschillen zijn subtiel, maar wat ons betreft zou je deze keer de cabrio boven de coupé moeten verkiezen. Tenzij je op de poolcirkel woont. En zelfs dan kun je ook een dikkere muts kopen en de stoelverwarming aanzetten.

16
20
Specificaties

Specificaties Porsche 911 Turbo S Cabrio (2020)

Motor
3.745 cc
zescilinder boxer biturbo
650 pk @ 6.750 tpm
800 Nm @ 2.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 2,8 s
top 330 km/u

Verbruik (gemiddeld)
12,1 l/100 km
275 g/km CO2, G-label

Afmetingen
4.535 x 1.900 x 1.301 mm (l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
1.710 kg
67 l (benzine)
128 + 163 l (bagage)

Prijzen
€ 287.900 (NL)
€ 236.894 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws