Toyota Prius Executive

Je kijkt naar de lijfwebsite der Prius-haters, dus wat doet de nieuwste generatie van Toyota’s wereldredder hier? Is het soms zodat we even lekker kunnen lachen en honend naar ‘m kunnen wijzen? Dat zou je denken, maar...

Toyota Prius Executive (2016)
Toyota Prius Executive (2016)
Toyota Prius Executive interieur (2016)
Toyota Prius Executive pook (2016)
Toyota Prius Executive display (2016)
Toyota Prius Executive pook (2016)
Toyota Prius Executive (2016)
Toyota Prius Executive (2016)
Toyota Prius Executive interieur (2016)
Toyota Prius Executive pook (2016)
Toyota Prius Executive display (2016)
Toyota Prius Executive pook (2016)

Door de jaren heen heeft TopGear geen al te innige vriendschap opgebouwd met de Prius. Het was niet dat we niet waardeerden wat ie probeerde te doen; we hadden alleen een ongelooflijke hekel aan de manier waarop hij het deed. Er was letterlijk helemaal niets aan de vorige Priussen dat ons aansprak. De volstrekt seksloze vormgeving, de lukraak in elkaar gesmeten interieurs en de tergend vervelende aandrijflijnen waren de aandacht van geen enkele persoon waardig die ook maar een sprankje om auto’s gaf. Hoe zit het dan met deze Toyota Prius Executive?

Voor de goede orde: met de Prius was nooit iets mis

Toyota bouwde ‘m immers niet voor autoliefhebbers, maar voor mensen die bovengemiddeld begaan waren met het milieu. Of voor mensen die (hoi Nederland!) graag wat centen wilden besparen op brandstof en belasting. Want dat is waarin elke Prius uitblinkt: real-world zuinigheid. Als dat was wat je zocht, dan konden we ‘m je aanbevelen. Maar niet voordat we je eerst in een echte auto probeerden te praten.

Is dat nu anders?

Nu de vierde generatie Prius voor ons staat en de aandoenlijk brabbelende Japanse genieën voor ons opsommen wat er allemaal zo ontzettend veel beter aan is dan voorheen, zouden we een paar dingen kunnen doen. In slaap sukkelen bijvoorbeeld, of grinnikend blikjes bier leegdrinken en ze op ons voorhoofd in elkaar drukken. Echter, geheel tegen onze verwachting in hebben de mannen van Toyota onze aandacht. Ze hebben het namelijk niet alleen over accu’s, rolweerstand en andere groene eco-dingen. Nee, ze laten woorden vallen als ‘laag zwaartepunt’, ‘meer betrokken zitpositie’ en ‘double-wishbone achterwielophanging’. We kijken om ons heen. Zijn we per ongeluk in de toekomst beland op een of andere Supra-persconferentie?

Aan het hoofd van Toyota staat sinds 2009 Akio Toyoda, verre afstammeling van de oprichter van het merk. Meneer Toyoda houdt van autorijden. Hij racete met een Lexus LFA tijdens de 24 uur van de Nürburgring en heeft ervoor gezorgd dat de GT86 werkelijkheid werd. We stellen ons een scenario voor waarbij hij dampend uit zijn raceauto klom, in de vorige Prius naar zijn hotel reed en daar uitstapte met de rake woorden: Dit moeten wij toch *#^@%& veel beter kunnen!? Waarna talloze ingenieurs om hem heen dromden om elke kleinste op- en aanmerking van de topman op te schrijven en aan te pakken.

De Toyota Prius stapt een nieuw tijdperk in

Hoe het ook gebeurde, het is gebeurd: Toyota heeft zowaar moeite gedaan om van de Prius een aangenaam rijdende auto te maken. Het nieuwe TNGA-platform, waarop meerdere toekomstige modellen komen te staan, biedt ruimte voor een geheel herziene opzet. Naast eerder genoemde punten – je zit bijna zes centimeter lager in de auto, het stuur staat rechterop, het onderstel kan nu zowaar met bochten overweg – ging vooral ook de aandrijflijn van de Toyota Prius er flink op vooruit. De hybride combinatie van een (thermisch zeer efficiënte) 1,8-liter benzinemotor en elektromotor werd verder doorontwikkeld, interne frictie werd teruggedrongen, de accu werd lichter en krachtiger en de planetaire CVT-transmissie werd speciaal voor Europa aangepast om zich meer als een conventionele automaat te gedragen. Waarvoor dank.

We moeten het even over het ontwerp hebben

Het wordt hier op de redactie door sommigen betiteld als ‘hondslelijk’, door anderen als ‘interessant’. In ieder geval is de Toyota Prius lang niet zo afschrikwekkend als z’n waterstofbroertje, de Mirai. Toch is hij behoorlijk glibberig: mede dankzij de lage neus, oplopende lijn en achterlichten met heuse staartvinnetjes bedraagt de Cw-waarde een indrukwekkend lage 0,24. In combinatie met alle andere verfijningen maakt dit ‘m schoner en zuiniger, en niet een beetje. Met een opgegeven gemiddeld verbruik van 3,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 70 g/km (voor de instapversie) doet de Toyota Prius Executive op papier nauwelijks onder voor auto’s met een stekker. Terwijl hij in de praktijk onder alle omstandigheden – niet alleen met volgeladen accu’s – die waarden kan benaderen.

Meer goed nieuws: het interieur van de nieuwe Toyota Prius is zowaar samengesteld door mensen met handen en ogen. Weg is de warrige knoppenbrij die regelrecht uit een Boeing 737 leek te komen. Dit is een opgeruimd en licht futuristisch geheel, met een breed centraal info-display, een duidelijk aanraakscherm en summiere aircobediening. Sommige keuzes zijn nog steeds wonderlijk: de stoelverwarming moet je maar net toevallig ontdekken als je aan je knie krabt. Toch blijft het een enorme stap vooruit.

Heeft het rijden in de Toyota Prius Executive ook zo’n vooruitgang geboekt?

We zullen niet overdrijven: er zijn heus leukere alternatieven te vinden. De elektrische besturing is licht en twitchy en de regeneratieve remmen zijn af en toe lastig aan te voelen. Maar allemachtig, wat een verbetering ten opzichte van zijn voorgangers. De Toyota Prius voelt stijf en haast lichtvoetig aan. Hij maakt geen drama van vlot genomen rotondes en weet er nog aardig vlot de gang in te krijgen ook. En dat zonder je als een opgevoerde scooter horendol te draaien met hoge toeren. Het zicht naar buiten is uitstekend (behalve naar achter). De verschillen tussen de rij-modi – echt, hij heeft ze – zijn goed merkbaar.

Rij je normaal, dan is deze Toyota Prius Executive stiller dan ooit tevoren. Het is verbazend makkelijk om een idioot laag verbruik te scoren. Stevig berg- en heuvelwerk levert ons 5,5 l/100 km op, maar op vlakker terrein zetten we de boordcomputer zonder moeite op 5,0 l/100 km en als we ons best doen, kunnen we de 4,0 l/100 km ook nog wel aantikken. Dit in een comfortabele benzineauto met riant plek voor een clubje volwassenen. Een auto die eigenlijk gewoon – we durven het haast niet op te schrijven – best lekker rijdt.

We moeten het Toyota nageven. We hadden niet gedacht dit ooit over een Prius te zeggen, omdat we nooit vermoedden dat het merk de moeite zou nemen om er méér van te maken dan de ultieme eco-mobiel die het altijd al was. Schoon en efficiënt rijden hoeft plezierig rijden echter niet per se in de weg te staan. Dat uitgerekend de Prius – de hoeksteen van de hybridewereld – deze opvatting in de praktijk brengt, geeft de autofanaat hoop voor de toekomst.

14
20
Specificaties

Specificaties Toyota Prius Executive

Motor
1.798 cc
viercilinder hybride
122 pk @ 5.200 tpm
142 + 163 Nm @ 3.600 tpm

Aandrijving
voorwielen
CVT-automaat

Prestaties
0-100 km/u in 10,6 s
top 180 km/u

Verbruik (gemiddeld)
3,3 l/100 km
76 g/km CO2
A-label

Afmetingen
4.540 x 1.760 x 1.470 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.350 kg
43 l (benzine)
501 / 1.633 l (bagage)

Prijzen
NL € 35.995 (21%)
BE € 34.260

VONNIS
We zijn niet gek geworden, de nieuwe Prius is een interessant ding waarmee prettiger te leven valt dan je denkt. Dat je ook nog zonder veel moeite bizar dichtbij z'n opgegeven verbruik kunt komen, is mooi meegenomen