We zeggen het meteen maar even: de subtitel hierboven slaat niet op de testrit die we met deze auto maakten. We reden ’m in Nederland – laat ons hier eens een weg zien waar je zo’n ervaring kunt hebben. Nee, ‘achtbaan’ slaat op de emoties die de nieuwe Volkswagen Golf GTI Clubsport je bezorgt.

De aanduiding ‘Clubsport’ roept associaties op met vorige GTI-versies die dezelfde naam droegen. En de vorige GTI Clubsport S, misschien weet je het nog, was de auto die een tijdlang de snelste voorwielaandrijver op de Nürburgring was (tot Renault weer eens vervelend begon te doen). Het was een gestripte beul die de van autosporthistorie doordrenkte naam met trots en respect droeg. De Volkswagen Golf GTI Clubsport in deze test, hoewel heus hier en daar leuk bijgepunt, is in de basis niet veel meer dan een GTI met extra pk’s.

Undercover

Daar kun je boos om worden – verloochening van de naam en afkomst, et cetera. Tot je jezelf de vraag stelt: wat is er eigenlijk mis met een GTI met extra pk’s? Helemaal niks, toch? Voorheen noemde Volkswagen zoiets de GTI TCR en was het een gelimiteerde editie. Nu vervult de Clubsport deze rol en is er van beperkingen geen sprake.

De Volkswagen Golf GTI Clubsport is undercover: het woord zelf vind je nergens terug. Kenners spotten enkel de andere voorbumper (zonder rare led-blokjes), het stickerpakket, de rode GTI-strips op de spatborden, de twee ovale uitlaten en natuurlijk die achterspoiler. Hij heeft een Golf R-achtige 300 pk, maar dan alleen op de voorwielen, plus een DSG-bak, een met 15 millimeter verlaagd onderstel en een licht aangepaste voorwielophanging voor extra scherpsnijdend stuurgedrag. Maar ook een achterbank, een radio, airco en de vriendelijke, bruikbare insteek die de gewone GTI altijd al kenmerkt.

Maakt dat de Volkswagen Golf GTI Clubsport braaf?

Nee, er gaat een aanstekelijk enthousiasme en urgentie van ’m uit. Dat begint bij de sportstoelen, de vele rode accenten en het selecteren van de rij-modi: naast het gebruikelijke Comfort, Eco en Sport heeft de Clubsport ook een Nürburgring-stand. Effectief komt het erop neer dat alles op hardcore staat, behalve het onderstel, dat in verband met hobbelig wegdek en snelle lastwisselingen op de ‘Ring wat zachter staat afgesteld. Laat dat nu precies de gevierde combinatie zijn die we zelf altijd onder Individual programmeren.

Rotsvast en precies

Vanzelfsprekend is de nieuwste elektronica aan boord, die nu zo snel en capabel is dat een dergelijke bult vermogen op de voorwieltjes je geen zorgen meer hoeft te baren. Lomp gasgedrag wordt niet afgestraft, maar via het differentieel en remingrepen haast onmerkbaar beteugeld en in banen geleid, zodat aandrijfreacties in het stuur nagenoeg uitblijven. De besturing zelf is rotsvast en precies, alsof je met twee handen een nauwkeurige penseelstreek door de bocht trekt. Grotere remmen zetten de Clubsport snel en moeiteloos stil. En er is een reden dat VW de GTI al generaties lang uitrust met een 2.0 TSI en DSG: die combinatie is inmiddels zo doortimmerd dat hij zo smeerbaar is als warme boter. Responsief, alert, gewillig, met een licht turbofluitje door het rasperige uitlaatgeluid en brutaal ge-BRAP als je schakelt of het gas loslaat.

Niets nieuws, wel méér

Na dik 40 jaar heeft Volkswagen het concept ‘hete hatchback’ misschien een beetje uitgespeeld. De Volkswagen Golf GTI Clubsport brengt niet echt iets nieuws, maar vooral méér. Het resultaat, vervelende aaiknopjes op het dashboard daargelaten, is een prachtig complete machine met een gemak van presteren dat blij verrast. Mocht je nu denken dat deze achtbaan op de top eindigt, dan komt hier helaas nog één duik omlaag: de Clubsport komt niet naar Nederland. Gelukkig zijn er wel dealers die hem zelf importeren en aanbieden.

Specificaties Volkswagen Golf GTI Clubsport (2021)


Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
300 pk @ n.b. tpm
400 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,6 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,4 l/100 km
167 g/km CO2
Afmetingen
4.295 x 1.789 x 1.465 mm (l x b x h)
2.628 mm (wielbasis)
1.461 kg
50 l (benzine)
381 / 1.237 l (bagage)
Prijzen
niet leverbaar (NL)
€ 47.185 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)