Vastgeketend aan een kuipstoel in een benauwde metalen kist zonder airconditioning voelen we onze rug plakkeriger worden in de bloedhete overall. Met de hartslag van een marathonloper (en dan staan we nog stil) zitten we in de Volkswagen Golf GTI TCR, de kant-en-klare raceauto van Volkswagen. Het wachten is op oud-F1-coureur en tweevoudig Le Mans-winnaar Hans-Joachim Stuck, die ons in een pacecar het circuit van Castellolí op zal begeleiden.

Eindelijk: beweging. De bijna ongedempte uitlaat laat met een luide snerp weten dat we het gaspedaal te pakken hebben. Al na een paar bochten is het gat met de blauwe Golf R voor ons flink gegroeid. Zoals het echte coureurs betaamt, geven we de schuld niet aan onszelf, maar aan de remmen (maatje XXL-pizza): het rempedaal is keihard en geeft nauwelijks feedback. Een standaard Golf remt nog beter, voor ons gevoel. De oplossing is simpelweg nog harder trappen. Dan gaan de klauwen met elk zes zuigers pas goed hun werk doen. Misschien moeten we ook gewoon met de linkervoet remmen, zoals ons werd geadviseerd.

En de hoek omgaan?

Ook onze bochtensnelheid bereikt niet zijn maximale potentie. Want ondanks de relatief lage prijs is dit een authentieke raceauto. Dat betekent dat je vele malen harder kunt dan je beseft. Alles is afgestemd op snelheid: banden, aerodynamica en ophanging. Na diep graven vinden we de knop in ons hoofd en zetten hem om. Op dat moment is de Golf R voor ons geen enkele partij meer, ondanks zijn bestuurder. De Volkswagen Golf GTI TCR is gemakkelijk te temmen dankzij de veilige voorwielaandrijving en karrevrachten grip. Als je maar geen domme dingen doet, zoals (te hard) remmen in een bocht of te vroeg op het gas gaan. Neemt de TCR toch een loopje met je, dan hou je hem razendsnel bij je met een lichte stuurcorrectie. Het stuur meer dan een kwartslag draaien, is zelden nodig.

Moet je de Volkswagen Golf GTI TCR huren of leasen?

Als je de centen naar VW overmaakt, is de TCR helemaal van jou. Je mag er vervolgens alles mee doen wat je wilt, behalve op de openbare weg rijden. Kies je ervoor de TCR alleen te gebruiken op de kartbaan in het dorp verderop, dan is dat geen probleem. Maar: als je met het TCR-kampioenschap (een soort DTM voor amateurs) wilt meedoen, mag je de auto technisch niet aanpassen.

De 2,0-liter viercilinder met 350 pk is nagenoeg hetzelfde als het die van de reguliere GTI. Volkswagen schroeft de turbo­druk flink op, wijzigt het oliesysteem lichtjes en monteert een schreeuwende pijp. En het enige verschil met de DSG van diezelfde GTI zijn de overbrengingen van de tandwielen. Voor 20.000 euro meer schroeven de VW-monteurs een sequentiële bak onder de Volkswagen Golf GTI TCR; die vind je niet terug op de straatversie.

In hoeverre lijkt hij op de straatversie?

Ruim 65 procent van de onderdelen zijn bestaande VW-, Seat- en Audi-onderdelen. Dat scheelt weer ontwikkelingskosten. Het reglement verplicht ook stalen remschijven in plaats van prijzige keramische units. De motoren gaan 80.000 tot 100.000 kilometer mee (ongeveer twee seizoenen) en een nieuw exemplaar kost ‘slechts’ 8.000 euro. En dat is ook precies het idee van het TCR-kampioenschap: relatief goedkoop racen in toerwagensferen. Een soort DTM-light. En eerlijk: racen, écht racen, is toch veel leuker dan op de boulevard heen en weer rollen in een instap-Porsche.

Volkswagen Golf GTI TCR op het circuit

Specificaties Volkswagen Golf GTI TCR


Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
350 pk @ 6.200 tpm
420 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,2 s
top 230 km/u
Verbruik (op racesnelheid)
47 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.372 x 1.950 x 1.368 mm (l x b x h)
2.665 mm (wielbasis)
1.250 kg
tankinhoud n.b.
bagageruimte n.v.t.
Prijzen
€ 90.000 (NL)
€ 90.000 (B)

Vonnis:
Vergis je niet in de relatief lage aanschafprijs: dit is een volbloed raceauto. Niets gaat je zo dicht bij een DTM-ervaring brengen als het TCR-kampioenschap. En dat zonder een miljoenenbudget of lastige sponsoren

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)