Goedenacht, of wanneer je dit later leest, goedemorgen beste lezer bij het F1-weekend in Australië. De teams, coureurs en auto’s zijn afgereisd naar Albert Park in Melbourne voor het derde raceweekend van het seizoen. Jarenlang was de race in Australië de seizoensopener en er gaan verhalen in de paddock dat dit volgend jaar weer het geval is. Voordat dat zover is, eerst maar eens de GP van Australië van 2024.

Voor het raceweekend down under heeft bandenleverancier Pirelli gekozen om de zachtst mogelijke banden mee te nemen. De C3 is de harde band, C4 de medium en de zachte banden zijn de C5-banden. Het is voor het eerst dit seizoen dat we het zachtste rubber gebruiken. Daarom openen verschillende coureurs deze 1e vrije training in Australië op de zachte band.

De 1e vrije training van Max Verstappen

Ook Max Verstappen opent op de zachte banden. Na de eerste paar ronden op het C5-rubber klokt de wereldkampioen de snelste tijd die ruim vier tienden sneller is dan het rondje van Leclerc op de hetzelfde bandensoort. Is dit een voorbode voor de rest van dit raceweekend? Of zelfs de rest van het seizoen?

Verder heeft Verstappen problemen met zijn microfoon. De coureur is amper te verstaan wanneer hij wat wil zeggen tegen zijn engineer. Verstappen krijgt de vraag of hij de microfoon even dichterbij zijn mond kan brengen, maar volgens Verstappen ligt het aan, en we citeren, de ‘klote microfoon’.

Alonso verkent de baanlimieten

Intussen verkent Fernando Alonso de baan en zelfs een deel daarbuiten. In de snelle combinatie 9-10 neemt de Spaanse coureur teveel snelheid mee en schiet rechtdoor het grind in. Daar komt hij een welkome eigenschap van Albert Park tegen. Er liggen hier geen eindeloze uitloopstroken van asfalt, maar onverbiddelijke grasmatten, grind en muren. Precies zoals het hoort.

Russell en Bottas hebben ook problemen met deze bochtencombi. Beide auto’s verliezen de grip op de achterkant. Russell weet de auto op tijd op te vangen en gaat rechtdoor via het gras. Bottas krijgt het achterwerk van zijn auto niet meer recht en kiest voor een pirouette. Op de banden na kan de Sauber zonder schade zijn weg vervolgen.

De reden voor de rode vlag

Dat lot is niet weggelegd voor Alexander Albon. Ook de Williams willen de achterwielen, de vooras inhalen, maar dan eerder in de ronde. Albon stuurt hevig op en neer om een crash te voorkomen, maar veroorzaakt daar juist nog meer onbalans mee. De auto is niet meer te redden en klapt eerst linksvoor tegen de muur en komt later met de rechterzijde tegen het beton. De auto is compleet afgeschreven en verliest veel koolstofvezeldeeltjes tijdens de crash. Om de marshalls veilig de opruimwerkzaamheden te laten doen, wordt de rode vlag gezwaaid.

Met nog een minuut of tien te gaan, wordt de baan weer vrijgegeven en mogen de auto’s weer op het circuit komen. Lewis Hamilton gaat er maar eens voor zitten, maar bij het aansturen voor de eerste bocht schiet de auto rechtdoor. De Mercedes wordt gebruikt als grasmaaier en kan daarna zijn weg vervolgen. Ook Max Verstappen komt nog even buiten de baan. Hij doet dit op hetzelfde punt als Alonso, Russell en Bottas. Volgens Verstappen komt het doordat de vloer op het asfalt slaat.

Wanneer de zwart-wit geblokt vlag wordt gezwaaid, scherpt Verstappen zijn zesde tijd aan en eindigt als tweede deze training. De verschillen voorin zijn minimaal. Stroll op zevende plaats is maar 0,107 seconden trager dan Norris op P1. Om dat nog wat uit te vergroten: Hülkenberg op P16 is de eerste die trager dan een seconde is dan de snelste tijd. Onthoud echter wel dat het nog maar VT1 is. Straks hopen we meer te weten te komen over de snelheid per team. Eerst even bijslapen.

Uitslag van de 1e vrije training voor de GP van Australië 2024

  1. Norris
  2. Verstappen
  3. Russell
  4. Leclerc
  5. Tsunoda
  6. Pérez
  7. Stroll
  8. Sainz
  9. Hamilton
  10. Piastri
  11. Ricciardo
  12. Albon
  13. Magnussen
  14. Sargeant
  15. Ocon
  16. Hülkenberg
  17. Alonso
  18. Zhou
  19. Bottas
  20. Gasly

Hoe laat begint F1 op Albert Park?

Vrijdag 22 maart
2e vrije training: 06:00 uur – 07:00 uur

Zaterdag 23 maart
3e vrije training: 02:30 uur – 03:30 uur
Kwalificatie: 06:00 uur – 07:00 uur

Zondag 24 maart
Race: 05:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)