Het zag er lang naar uit dat we de komende jaren twintig auto’s op de startgrid houden. De belangrijkste reden is geld, zoals dat vaker het geval is in de F1. De huidige F1-teams willen graag het prijzengeld onder het huidige aantal teams blijven verdelen. Een extra team betekent niet alleen nieuwe concurrentie, maar ook zo’n tien procent minder prijzengeld per team.
Toch is de komst van één of meerdere nieuwe F1-teams dichterbij dan ooit. Verschillende partijen staan te popelen om 200 miljoen euro over te maken voor een startbewijsje. Daarnaast stuurde FIA-baas Mohammed Ben Sulayem onlangs een tweet de wereld in waarin hij bekendmaakt dat de organisatie gaat kijken naar mogelijke kandidaten voor nieuwe F1-teams. Wij hebben wel wat suggesties.
Andretti
Amerika is goed vertegenwoordigd in de F1. Met drie races in de VS is het logisch dat er meerdere Amerikaanse teams meedoen. Haas toont sinds 2016 dat je met een gelimiteerd budget leuk kunt presteren. Stel je eens voor wat een grote partij als Andretti Motorsport kan bereiken met een flinke zak geld. Dit is wat ons betreft de grootste kanshebber.
Andretti en de F1 zijn geen vreemden van elkaar. In de jaren zeventig en tachtig reed Mario Andretti vooraan mee en won het kampioenschap van 1978 met de Lotus 79. Later deed zoon Michael een poging, maar hij kwam niet verder dan dertien races waarin hij wel één podiumplaats pakte. Andretti wil nu terugkeren in de F1 en heeft daar honderden miljoenen voor over.
Porsche
Het leek zo goed als zeker dat Porsche, samen met het broertje van de Volkswagen-groep Audi, een plaats zou krijgen in de F1 in 2026. Red Bull wijst uiteindelijk toch de deal af, omdat Porsche een te groot belang in het team wil hebben. Hierna wordt het stil rondom Porsches F1-verhaal. Maar is het ondenkbaar dat Porsche ooit terugkeert in de F1?
Het ligt niet voor de hand, maar Porsche heeft genoeg geld en voldoende kennis om successen te behalen in de F1. Ken je bijvoorbeeld de Porsche 919 Evo van de afbeelding hierboven nog? Die doet minder lang over een rondje op Spa-Francorchamps dan een F1-auto. Nu jij weer.
Ford
Ford heeft een mega impact gemaakt op de F1. Samen met Cosworth bouwen ze in de jaren zestig de DFV-motor; een goedkoop, sterke 3,0-liter V8-motor die in verschillende F1-auto’s komt te liggen. De DFV-motor wint uiteindelijk 155 races. Ford bouwt nog meer F1-motoren waardoor de teller staat op 176 raceoverwinningen en 23 titels (coureurs- en constructeurskampioenschappen bij elkaar opgeteld).
Daarmee staan ze derde in de ranglijst voor meeste overwinningen voor motorleveranciers. De geruchten gaan rond dat Ford wel zin heeft in een project met Red Bull Racing. Ford komt dan weer thuis; het team dat nu Red Bull is, was voorheen het door Ford gerunde Jaguar F1-team. Daarvoor had het de naam ‘Stewart Grand Prix’, dat ook met Ford-motoren reed.
Lotus
Wat zouden we graag de naam Lotus terugzien in de Formule 1. Er zijn maar vijf F1-teams die meer races hebben gewonnen dan het merk van Colin Chapman. Lotus is op zijn best in de jaren zestig en zeventig, in die periode wint het team zeven wereldtitels. Daarnaast bewijst Lotus dat zwart en goud perfect met elkaar samen gaan op een F1-auto.
Jongere F1-fans kennen het merk van het korte bestaan tussen 2011 en 2015 met dezelfde kleuren. Of van de straatauto’s, natuurlijk. Een ode aan het F1-tijdperk is deze speciale Evija waaraan F1-kampioenen Emerson Fittipaldi en Jenson Button meewerkten. De auto bewijst dat Lotus het F1-tijdperk niet vergeten is. Tijd voor een nieuwe poging?
Gordan Murray Automotive
Het is 1978. Nietsvermoedend reizen F1-teams af naar Zweden voor de race op het circuit Anderstorp. Eenmaal aangekomen in de pitstraat onthult het Brabham F1-team een nieuwe uitvinding: de ‘fancar’. Andere teams staan perplex. Lauda wint met de F1-auto met ventilator, maar de FIA besloot dat het de enige race is waarin de ‘fancar’ mag deelnemen.
De creatie is het idee van Gordan Murray. 45 jaar later gebruikt Murray hetzelfde trucje voor zijn eigen GMA T.50. In die auto ligt een 3,9-liter V12-motor die pas stopt met gillen op 12.100 tpm. Voor F1-fans is er ook nog de T.50 Lauda; een circuitversie van de T.50. Murray’s eigen automerk is nog piepjong, en wat nou een betere marketingmachine dan de F1?
Rosberg X Racing
In 2016 kaapt Nico Rosberg de wereldtitel weg voor de neus van Mercedes-teamgenoot Lewis Hamilton. Beter dan dit wordt het niet, dacht Rosberg, en dus zet hij een punt achter zijn F1-carrière. Het is volgens hem ook de hoogste tijd om meer bij zijn gezinnetje te zijn. Kort na zijn F1-pensioen wordt Rosberg F1-verslaggever, YouTuber, ondernemer en teambaas van een Extreme E-team.
Het Rosberg X Racing-team pakt in het eerste jaar van de Extreme E gelijk de titel. Grappig genoeg wordt Team X44 van Lewis Hamilton dat jaar tweede. Omdat Rosberg toch genoeg tijd heeft, kan Rosberg X Racing prima doorgroeien tot nieuw F1-team. Kun je de oorverdovende mediastilte van Hamilton voorstellen wanneer Mercedes de F1-titel verliest van Rosberg F1?
Tesla
De aandelen van Tesla blijven kelderen en baas Elon Musk is druk bezig met het heroverwegen van zijn levenskeuzes. Geen gekke gedachte dat Musk het geweldige idee krijgt om het Tesla F1-team op te richten. Uiteraard is Musk zelf de teambaas en is zijn eerste taak om de helft van het personeel op straat te zetten.
Daarna mogen de medewerkers weer terugkomen, met verplichte kantoordagen. Musk hoeft ook niet na te denken over welke coureurs hij achter het ‘yoke’-stuurtje zet. Beide auto’s krijgen gewoon de software om autonoom te rijden. Zijn de aandelen van Tesla nog genoeg waard om een F1-team te kopen?
Netflix
F1-teams zijn al lang niet meer alleen voor automerken. Hang je F1-team aan een kledingmerk, zoals Benetton of aan een caravanboer zoals Eiffelland. Schijnt dat frisdrankproducenten zich ook prima thuisvoelen in de F1. Je ziet dat een streamingsplatform prima in dit rijtje past. Daarnaast is Netflix een van de redenen dat er de laatste jaren wereldwijd zoveel belangstelling voor de F1 is.
Het zou dus logisch zijn voor Netflix om zelf mee te gaan rijden. Zo kunnen ze op de baan al een plottwist regisseren. Bovendien kun je zelf het script schrijven voor de coureurs in de tussenstukjes. Verwacht bij het Netflix F1-team ongeëvenaarde toegang voor fans, overdreven drama en Will Buxton die met spanning persaankondigingen doet.
Cristiano Ronaldo
Nadat Cristiano Ronaldo op clubniveau zo’n beetje alles gewonnen heeft wat er te winnen valt in Europa, maakt hij nu de overstap naar … Saoedi-Arabië. De hele wereld kijkt vreemd op van deze stap. Wat daarbij helpt, is het immense salaris dat Ronaldo gaat verdienen; 200 miljoen dollar per jaar met een contract tot 2025. Niet misselijk voor het trappen tegen een rond object.
Door zijn salaris kan Ronaldo in zijn vrije tijd prima een F1-team oprichten en financieel onderhouden. Met een budgetcap die elk jaar lager wordt, is er geen reden voor de Portugees om het niet te doen. Het team zal natuurlijk CR7 Racing heten en overspoelen met merchandise, wat dan weer mee geld is voor Ronaldo. Siuuuuuu…
Reacties