Het prachtige woord porpoising [het stuiteren van de auto’s op het rechte stuk] speelt nog steeds een grote rol bij de nieuwe F1-auto’s van 2022. Mercedes heeft daar bijzonder veel last van. Het fenomeen begint als de luchtdruk onder de auto wegvalt. Dan zakt de vloer naar de grond en sommige auto’s tikken zelfs het asfalt aan.
Omdat de downforce dan weg is schiet de auto weer omhoog, waarna het hele proces weer opnieuw begint. Als je dat niet onder controle krijgt verlies je snelheid en moet je de auto hoger zetten, wat nadelig is voor de downforce. De coureurs moeten ermee leren omgaan dat je vullingen eruit klappen op het rechte stuk.
In IndyCar had ik eenzelfde soort iets. Daar kwam het door slechte baancondities. Je ligt in de auto alsof je in een badkuip ligt. Je stuitje ligt echt op de bodemplaat van die auto. Dus als de auto heel veel stuitert en over de grond schuurt, wordt het wel heet op de billetjes.
Verder is het niet gezond om ronde na ronde die harde klappen te moeten incasseren. De coureurs hebben na de races waarschijnlijk goede fysio’s nodig.
Reacties