Max Verstappen werd in Italië de eerste F1-coureur die tien overwinningen op rij wist te boeken. Dat is je vast niet ontgaan. Verstappen moest wel even knokken voor de overwinning, want de pijlsnelle Ferrari’s reden een stukje harde op de rechte stukken, waar Monza er nogal wat van heeft. Toch hield Verstappen de druk erop tot Sainz de fout in ging en hengelde hij weer een overwinning binnen.
Het Europese seizoen zit erop. Na een weekje rust reist de F1 af naar Singapore voor de vijftiende race van dit seizoen. Het stratencircuit ligt in de Marina-haven en zorgt voor een van de zwaarste races op de kalender. Niet direct door moeilijke bochtencombinaties, maar door het klimaat. De hoge luchtvochtigheid en warm weer zorgt ervoor dat coureurs liters zweet verliezen tijdens de race.
Wat moet ik weten over de GP van Singapore 2023?
Voor deze editie is een aanpassing gedaan aan de lay-out van de baan. Aan het einde van de ronde gingen de auto’s tijdens voorgaande GP’s onder de tribune door. Nu gaan de coureurs 400 meter rechtdoor met een flauw knikje naar links. Motorsport.com sprak met twee medewerkers van Williams en Aston Martin. Volgens die werknemers zou de baanaanpassing zorgen voor betere koeling van de remmen, minder bandenslijtage en minder oververhitting van de achterbanden.
Vorig jaar liet Max Verstappen in Singapore zien dat hij toch menselijk is. Na een desatreuze kwalificatie waarin hij zijn laatste ronde moet afbreken omdat de benzinetank bijna leeg is, gaat het in de race niet veel beter. Verstappen start slecht, komt vast te zitten achter verkeer en vergaloppeert zich tijdens een inhaalactie op Norris. Teammaatje Pérez reed juist een sterke race en won.
We durven niet te zeggen of deze race nog door het hoofd van Verstappen zal spoken, maar hij heeft in ieder geval wat recht te zetten. Daar heeft Verstappen ook alle middelen voor. Zijn RB19 lijkt een verlengde van zich lichaam en en weinig coureurs lieten ooit zo’n goede vorm zien. Achter Verstappen zal Aston Martin naar voren schuiven. Ook de McLaren doet het de laatste tijd goed op bochtige circuits.
Voor wie staat er veel op het spel?
Achter Red Bull is het best spannend in beide kampioenschappen. De coureur van Aston Martin heeft nu 170 punten en staat derde. Hamilton volgt met 164 punten. Daarachter maakt Sainz zich los van Leclerc. De Ferrari-teamgenoten hebben respectievelijk 117 en 111 punten. Leclerc wordt gevolgd door Russell met 109 punten. Inmiddels komt Norris er ook aan met 79 punten.
Bij de teams kruipt Ferrari weer wat dichterbij Mercedes. Voorlopig staat Mercedes tweede met 273 punten. Ferrari heeft er 228. Aston Martin probeert aan te haken bij de kopgroep. Het Britse team staat op 217 punten. Onderin is voor zowel Haas als Alfa Romeo ieder punt van groot belang. Haas heeft 11 punten, Alfa Romeo 10.
Wat zegt Max Verstappen?
‘In Singapore racen we niet alleen bij nacht, maar ook nog eens op een stratencircuit, wat altijd lastiger is. Het doet me aan Monaco denken, omdat we dicht langs de vangrail rijden en het niet gemakkelijk is om in te halen. Maar het is een erg uitdagend circuit: lang, met veel bochten, remmen, hobbelig’, zegt Verstappen op Verstappen.com.
Hoe is het weer in Singapore?
Zoals gezegd speelt het weer altijd een rol in Singapore. Of de intermediates ook echt aan de bak moeten, is moeilijk te zeggen. Het is iedere dag van het weekend wel bewolkt, maar toch wordt er geen regen voorspeld. Alleen op zondagochtend kan er een drupje vallen tijdens een onweersbui. Of de F1 daar iets van gaat merken, valt te bezien. We racen namelijk in de avond in Singapore. Door het tijdsverschil zijn de tijden hier zoals je gewend bent.
Hoe laat begint F1 in Singapore?
Vrijdag
1e vrije training: 11:30 uur – 12:30 uur
2e vrije training: 15:00 uur – 16:00 uur
Zaterdag
3e vrije training: 11:30 uur – 12:30 uur
Kwalificatie: 15:00 uur – 16:00 uur
Zondag
Race: 14:00 uur
Reacties