Vanaf dit weekend heb je weer een goede reden om eerder naar vrienden of de kroeg te gaan op zondag. Het overzicht van alles wat je moet weten over het nieuwe F1-seizoen van 2023 kon je al eerder lezen. Hier gaan we wat dieper in op de eerste race van 2023, de GP van Bahrein.

Tijdens de testdagen hebben de teams drie dagen mogen oefenen op het Bahrein International Circuit. Na dit evenement moeten de teams genoeg informatie hebben verzameld om een goede setup te ontwikkelen voor de kwalificatie en de race. Zo goed als kan, want het ruwe asfalt, het zand op de baan en een sterke wind maakt het vinden van de juiste instelling lastig.

Wat moet ik weten over de GP van Bahrein 2023?

Over het algemeen is het circuit in Bahrein een goede baan om in te halen. Dat komt doordat het een stop-en-go-circuit is: rechte stukken worden opgevolgd door scherpe bochten. De laatste paar jaren levert het circuit dan ook leuke races op. Denk maar eens terug aan het gevecht tussen Verstappen en Leclerc van vorig jaar.

Het circuit in Bahrein staat verder bekend om het ruwe asfalt. Sinds 2004 (toen de baan nieuw was) is het asfalt nog niet vernieuwd en is daarom minder vriendelijk voor de banden. Daarnaast waait er nog wel eens wat zand op de baan. De combinatie van stroef asfalt en zand zorgt voor een hoge bandenslijtage. Vorig jaar kwamen bijna alle coureurs drie keer naar binnen voor vers rubber.

Wat zegt Max Verstappen?

‘Het circuit van Bahrein is best een uitdaging, maar ik vind het wel een leuk circuit. Vanwege de wind en de zand voelt elk rondje wel anders aan, dat maakt het lastig. Ook de kerbs zijn apart: daar moet je vanaf blijven of juist vol overheen gaan. Het rijden in de avond bij kunstlicht is sowieso mooi’, zegt de Nederlander tegenover Verstappen.com.

Hoe is het weer in Bahrein?

Het zal je niet verbazen dat er geen regen voorspeld wordt voor het raceweekend in Sakhir. Wat wel interessant wordt, zijn de tijdsverschillen per sessie. De eerste en tweede vrije training worden in de middag gehouden terwijl de overige sessies na zonsondergang plaatsvinden. Hierdoor verandert de temperatuur van de baan en daarmee ook de manier waarop de banden reageren op het asfalt.

Er is nog een factor om rekening mee te houden: de wind. Williams-teambaas James Vowles, legt uit waarom: ‘De wind is sterk in het veranderen van het gevoel in de auto. Daarnaast draait hij hier best vaak met 180 graden. Het wordt een interessante onwetendheid voor de race. Het kan het plaatje veranderen.’ Wat er ook gaat gebeuren, geniet in ieder geval van het feit dat de F1 eindelijk weer terug is.

Hoe laat begint F1 in Bahrein?

Vrijdag
1e vrije training: 12:30 uur – 13:30 uur
2e vrije training: 16:00 uur – 17:00 uur

Zaterdag
3e vrije training: 12:30 uur – 13:30 uur
Kwalificatie: 16:00 uur – 17:00 uur

Zondag
Race: 16:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)