Verwarring alom in verschillende Nederlandse huiskamers. ‘Gisteren heeft Verstappen toch pole position gepakt? Hoezo is er dan nu weer een kwalificatie?’ Ja, het nieuwe sprintraceformat vraagt om wat aanpassingsvermogen. Gisteren streden de coureurs om de plekjes op de startgrid voor de race op zondag. Vandaag, zaterdag, staan alle sessies in het teken van de sprintrace. Daarvoor wordt eerst een nieuwe kwalificatie verreden waarna er later vandaag een race van ongeveer 100 kilometer volgt.

‘Maar dan hebben we toch twee keer precies dezelfde opstelling?’ Misschien wel, misschien niet. Wat kan helpen is het weer in Spielberg. Bij de start van de kwalificatie voor de sprintrace in Oostenrijk is de baan half nat. Gisteren was daar geen sprake van. Toen pakte Max Verstappen op 0,048 seconde voorsprong de pole position. Eens zien of hij dat kan evenaren.

SQ1

Het is niet helemaal duidelijk hoe nat de racelijn is. Daardoor gaan er verschillende coureurs naar buiten op de intermediates en sommige coureurs op de zachte band. Wanneer de eerste auto’s naar buiten gaan, blijkt dat de baan droog genoeg is voor slicks. Het asfalt ontwikkelt zich positief. Daarmee bedoelen we dat de droge lijn warmer wordt en de tijden sneller worden.

Hoe later je nu een ronde kunt zetten, hoe meer kans je maakt om door te gaan naar het volgende deel. Op die manier kan Hülkenberg klimmen naar de derde plaats en Nyck de Vries naar de achtste plaats. Een lichtpuntje voor de Nederlandse coureur. Pérez komt goed weg op plaats veertien. Leclerc is helemaal een mazzelaar. Hij haalt SQ2 op 0,001 seconde. Hamilton timet zijn laatste ronde minder goed en valt uit samen met Sargeant, Bottas, Piastri en Zhou.

SQ2

Het tweede deel van de kwalificatie voor de sprintrace in Oostenrijk is een kopie van SQ1. Wederom gaat het om het zo laat mogelijk neerzetten van je snelste ronde. Dat gaat George Russell niet lukken. Er wordt flink gesleuteld aan zijn Mercedes. Het probleem blijkt zo groot te zijn dat Russell geen ronde kan neerzetten. De Vries kan zijn goede ronde uit het eerste deel niet prolongeren. Hij zet zijn AlphaTauri op plaats veertien neer. Teamgenoot Tsunoda is dertiende en valt samen met Gasly en Albon af in het tweede deel.

SQ3

Max Verstappen is het zuinigst geweest met zijn zachte banden. Hij heeft als enige coureur nog een verse set over. De banden van Sainz en Hülkenberg zijn zo erg gebruikt dat zij kiezen voor nieuwe mediums. Verstappen is op zijn nieuwe set het snelst na de eerste ronden. Norris imponeert wederom door als tweede aan te sluiten.

Aan het einde haalt Verstappen nog wat tienden van zijn tijd af. Hij is bijna een halve seconde sneller dan teamgenoot Pérez die zich herpakt na giseren en tweede eindigt. Norris pakt de derde plaats voor Nico Hülkenberg. De Ferrari’s volgen met Sainz op de vijfde plaats en Leclerc als zesde. Eens zien of Norris en Hülkenberg kunnen gaan stoeien met de Red Bulls voor hen tijdens de sprintrace later vandaag.

Uitslag van kwalificatie voor de sprintrace in Oostenrijk

  1. Verstappen
  2. Pérez
  3. Norris
  4. Hülkenberg
  5. Sainz
  6. Leclerc
  7. Alonso
  8. Stroll
  9. Ocon
  10. Magnussen
  11. Albon
  12. Gasly
  13. Tsunoda
  14. De Vries
  15. Russell
  16. Zhou
  17. Piastri
  18. Hamilton
  19. Bottas
  20. Sargeant

Hoe laat begint F1 op de Red Bull Ring?

Zaterdag
Sprintrace: 16:30 uur – 17:00 uur

Zondag
Race: 15:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)