Nu het F1-seizoen op zijn einde loopt, lijkt het erop dat de teams zich opmaken voor een nieuw seizoen Wie is de Mol. Met speldenprikjes proberen de teams te bewijzen dat de ander iets doet dat niet mag. De scheidsrechter in dit onvervalst potje porren is de FIA, die het initiatief neemt om een einde te maken aan de verdenkingen. Hiervoor neemt de FIA onderdelen van het benzinesysteem van drie teams in beslag: het fabrieksteam van Ferrari, een klantenteam en een team waarvan de motor niet uit Maranello komt.

Goed, dat wisten we gisteren al. Maar sinds vandaag weten we ook wie de twee teams naast Ferrari zijn. Volgens de Gazzetta dello Sport zijn de onderdelen van de Alfa Romeo van Räikkönen en de Red Bull van Max Verstappen. Na het sublieme weekend op Interlagos klierde Vettel wat richting de Red Bull. ‘Ik ben een beetje verrast door de snelheid van Red Bull op het rechte stuk. Dat is verdacht’, zei de Ferrari-coureur met een knipoog na de kwalificatie in Brazilië.

Hoe liep het nu eigenlijk?

De FIA onderzoekt nu de brandstofleidingen van de auto’s om te kijken of de sensor niet omzeild wordt. Als dit zo zou zijn, dan gebruiken de teams meer benzine en hebben dus meer power. En dat is een oneerlijk voordeel. Naar verwachting is er vóór de GP van Abu Dhabi duidelijkheid over het onderzoek. Mochten we tot die tijd niks horen, dan kunnen we ervan uitgaan dat alles legaal bevonden is. Het onderzoek is ook meer om een einde aan de geruchten te maken, dan een dader te vinden.

Bij het onderzoek van de FIA wordt alleen gekeken naar de benzineslangen, ondanks de geruchten dat Ferrari op een andere manier sjoemelde. Dit wordt vooralsnog niet onderzocht.  Ferrari werd verdacht van het lekken van olie uit de intercooler naar de verbrandingskamers. Aan de vooravond van de Braziliaanse GP kwam er een nieuwe richtlijn die een verbod legt op het injecteren van koelvloeistof in de motor.

 

 

Reacties

  • Gerard heeft op 22 november 2019 geschreven:

    Leg nou eens uit hoe een intercooler olie kan lekken naar de verbrandings kamers
    … Normaal gesproken gaat er alleen lucht door een intercooler , of het moet al een of andere intercooler / oliekoeler warmte wisselaar zijn ?

    • Merijn heeft op 23 november 2019 geschreven:

      Bij de turbo misschien een klein beetje olie mee laten nemen met de lucht?
      Of inderdaad misschien een slangetje met venturi tussen de oliekoeler en de intercooler.

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Gerard Reactie annuleren

(verplicht)