De buitengewone GP van Italië leerde ons dat er niet eens zo veel voor nodig is om een toeschouwersspektakel te creëren. De auto van Mercedes was afgesteld om voorop in de schone lucht te rijden, en niet om in te halen. Wanneer de Mercedes plots in druk verkeer terechtkomt, heeft de coureur er een flinke kluif aan. En dat zette Ross Brawn, de Sporting Director van F1, aan het denken.

In zijn column op de website van F1 schrijft hij dat een reverse grid zeker het overwegen waard is. Hierbij kwalificeren de coureurs zich in een sprintrace. Wie de meeste WK-punten heeft, start bij die race achteraan. En de winnaar van de sprintrace op zaterdag, start dan zondag op één. Hierdoor zijn teams gedwongen hun auto’s anders af te stellen, en zien de races er heel anders uit.

‘Monza was een kandidaat voor een reverse grid-race toen we overwogen dit format dit jaar te testen. Helaas konden we het niet doorzetten, maar het concept is nog iets waar we in geloven en de FIA wil doorwerken in de komende maanden en de discussie aangaan met de teams voor volgend jaar’, schrijft Brawn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear