Gevolgen van de GP van Italië 2020

Hoe konden Gasly, Sainz en Stroll op het podium komen?

Foto('s): Red Bull Content PoolGevolgen van de GP van Italië 2020
Foto('s): Red Bull Content PoolGevolgen van de GP van Italië 2020
Foto('s): Red Bull Content PoolGevolgen van de GP van Italië 2020
Foto('s): Red Bull Content PoolGevolgen van de GP van Italië 2020
Foto('s): Red Bull Content PoolGevolgen van de GP van Italië 2020
Foto('s): Red Bull Content PoolGevolgen van de GP van Italië 2020
Gevolgen van de GP van Italië 2020
Gevolgen van de GP van Italië 2020
Gevolgen van de GP van Italië 2020
Gevolgen van de GP van Italië 2020
Gevolgen van de GP van Italië 2020
Gevolgen van de GP van Italië 2020

Wacht eens even. Dit seizoen zou toch saai en voorspelbaar worden? Hamilton, Bottas en Verstappen zouden elke race op het podium staan, toch? Gisteren kwamen we erachter dat er nog wel degelijk pareltjes tussen de snurkfestijnen kunnen zitten. Maar hoe kwam het dat er voor het eerst sinds 2013 geen coureur van Mercedes, Red Bull of Ferrari op het podium stond?

Over dat laatste team kunnen we snel en duidelijk zijn. Dit seizoen is het Italiaanse team een grote puinhoop en mist het zelfs snelheid om in de punten te vallen. Beide coureurs vielen in deze race zelfs uit, in het geval van Leclerc door een heftige crash in de bandenstapels die een rode vlag tot gevolg had. Voor Red Bull en Mercedes was het resultaat van gisteren opmerkelijk te noemen. Een slechte dag komt vaker voor bij de toprijders, maar meestal zoeven ze dan met gemak langs de rest van het veld om alsnog makkelijk een podium te pakken.

Gisteren waren het vooral geluk (voor andere teams, en de kijkers) en kleine foutjes die Mercedes en Red Bull de das omdeden. Bottas en Verstappen hadden grotendeels een vergelijkbare race. Door een slechte start vielen beide coureurs een aantal plaatsen terug. Vervolgens zagen we dat de set-up van zowel Red Bull als Mercedes erop berekend was dat ze niet veel inhaalacties hoefden te doen tijdens de race. De teams hadden de auto’s meer downforce gegeven, waardoor ze sneller in de bochten, maar langzamer in een rechte lijn waren. Daardoor was inhalen voor deze coureurs erg lastig op het circuit dat juist om topsnelheid draait. Schade aan de auto van Bottas maakte deze klus nog lastiger. Voor Verstappen waren motorproblemen de nekslag.

Hamilton kon zelf niet heel veel doen aan zijn slechte race. Het team riep hem onder de safetycar naar binnen voor een pitstop terwijl de ingang van de pits gesloten was. Als coureur luister je in zo’n geval naar je team om een pitstop te maken. Door de stop & go-straf van 10 seconden viel de leider in het kampioenschap terug naar de laatste plek. Ook voor Hamilton bleek het lastig om in te halen met de set-up waarmee hij reed. Uiteindelijk wist de Brit nog een sterke inhaalrace te rijden naar de zevende plek, maar dat was ook het maximale wat er voor hem in zat.

Gasly en Stroll hadden door de rode vlag een gunstige pitstop, waardoor zij in één klap een aantal plekken stegen. Gasly had een goede herstart waarmee hij de leiding pakte en al snel een gat kon slaan. Sainz had minder geluk met de rode vlag, maar was het hele weekend al razendsnel en wist zich knap op te werken naar P2. In de laatste ronde kon hij het Gasly nog lastig maken, maar de Fransman hield het hoofd koel en wist uiteindelijk zijn eerste Grand Prix te winnen.

Stand Formule 1-kampioenschap na de GP van Italië 2020

1.  L. Hamilton 163
2.  V. Bottas 117
3.  M. Verstappen 110
4.  L. Stroll 57
5.  L. Norris 57
6.  A. Albon 48
7.  C. Leclerc 45
8.  P. Gasly 43
9.  C. Sainz Jr. 41
10.  D. Ricciardo 41
11.  S. Pérez 34
12.  E. Ocon 30
13.  S. Vettel 16
14.  N. Hülkenberg 6
15.  D. Kvyat 4
16.  A. Giovinazzi 2
17.  K. Magnussen 1
18.  N. Latifi 0
19.  K. Räikkönen 0
20.  R. Grosjean 0
21.  G. Russell 0
Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws