Max Verstappen heeft een puik weekend tot het laatste deel van de kwalificatie. In de trainingen zit de snelheid er goed in en is er op een probleempje met de head rest geen vuiltje aan de lucht. Tot Q3 dus. Na een foutje in zijn eerste snelle ronde en de crash van Leclerc zet Verstappen geen tijd neer. Daarom start hij vandaag als negende.

Pérez begint vanaf pole position met naast hem Fernando Alonso. Zij en de rest van de top zeven starten op de medium-band. Verstappen begint met de harde band. Hij zal normaal gesproken in de beginfase langzamer zijn, maar wel langer door kunnen op dit rubber. Beide Mclarens kiezen als enige op de grid voor de zachte band.

De start van de GP van Miami

Bij de start behoudt Pérez de leiding en volgen Alonso en Sainz. Daarachter valt Magnussen terug naar de zevende plaats. Hamilton zit klem in het middenveld en komt geen plaats vooruit. Achter hem wordt De Vries ingehaald door Norris nog voor ze bij de eerste bocht aankomen. De Vries gaat er echter te laat in de remmen en rijdt achterop de McLaren. Gelukkig voor De Vries krijgt hij hiervoor geen straf.

Verstappen heeft een betere start. Hij houdt zijn auto schoon en schuift rustig door het veld. Wanneer de Nederlander aankomt bij Leclerc, zit de Ferrari vast achter de Haas van Magnussen. Bij het ingaan van de eerste bocht heeft Verstappen zoveel meer snelheid dat hij Leclerc en Magnussen tegelijkertijd inhaalt.

Verstappen klimt op de ranglijst

Ondanks de hardere banden snijdt Verstappen door het veld heen. Hij rijdt ronde na ronde de snelste rondetijd. Binnen tien rondjes ligt Verstappen al op de vierde plaats. Vooraan heeft Pérez een gat van 1,8 seconden geslagen naar Alonso. De Spaanse coureurs wordt op de voet gevolgd door zijn landgenoot, Carlos Sainz. De Ferrari kan echter geen aanval plegen.

Aan het einde van de dertiende ronde zit Verstappen al op de staart bij Sainz. De ronde erna gaat de Red Bull er met speels gemak voorbij. Wederom lijkt de RB19 in een eigen klasse te rijden. Want ook de ronde erna is het raak. Deze keer gaat Alonso eraan. Het gat tussen Verstappen en Pérez is in deze vijftiende ronde ongeveer vier seconden.

Verstappen loopt in, Pérez komt binnen

Verstappen neemt direct grote happen uit die achterstand. In de twintigste ronde is het gat 1,3 seconden. Aan het einde van de ronde besluit Pérez naar binnen te komen om zijn mediums te ruilen voor de harde band. Daardoor neemt Verstappen de leiding over. Intussen is Carlos Sainz ook naar binnen geweest. Hij kom met blokkerende wielen de pitstraat in, maar blijkt niet hard genoeg te remmen. Hij krijgt een vijf seconden te straf voor te hard rijden in de pits.

Tel je de Red Bulls niet mee, dan zit je naar een vermakelijke wedstrijd te kijken. Hierbij is Alonso de hoofdrolspeler. Eerst is landgenoot Sainz aan de beurt die kinderlijk eenvoud wordt ingehaald. Sainz remt velen malen eerder dan Alonso waardoor de Aston Martin nog voor het punt van insturen al voor de Ferrari zit. Later gaat ook Ocon eraan waardoor Alonso op P3 ligt.

Bandenkoning Verstappen

Op de nieuwe harde banden is Sergio Pérez ongeveer even snel als Verstappen op de gebruikte exemplaren. Daarom blijft het gat zo’n achttien seconden tussen de twee teamgenoten. Dat is precies de ingeschatte tijd van een pitstop. Naarmate de banden van Pérez warmer worden, loopt de Mexicaanse coureur in op Verstappen. De Nederlander zal zolang mogelijk door willen om maar één pitstop te hoeven doen.

Het verschil tussen Verstappen en Pérez blijft steken op zo’n vijftien seconden. Je zou denken dat het tempo van Verstappen wel een keer zal inkakken, maar nee hoor. Verschillende keren verbetert Verstappen de snelste ronde van de race op de oude hards. Zo groeit het verschil tussen Verstappen en Pérez weer richting de achttien seconden.

Verstappen vs Pérez

45 rondes rijdt Verstappen op de harde band. Hij wisselt naar de medium-band. Bij het uitkomen van de pits zit Pérez vlak voor Verstappen. Na één rondje zit Verstappen al binnen een seconde van zijn teamgenoot. Daardoor mag de achtervleugel open op het lange rechte stuk. Verstappen is sneller, maar Pérez gooit de deur dicht. Ook in de eerste bocht geeft Pérez niet op zonder gevecht, maar moet toch zijn meerdere erkennen in zijn teamgenoot.

Hierna gaat Verstappen verder waar hij mee bezig was: snelste rondes neerzetten. De eerste ronde na zijn inhaalactie op Pérez is het gat al anderhalve seconde. Verder maakt Alonso duidelijk dat hij zich inmiddels verveelt. Hij zegt tegen zijn engineer dat hij op de schermen zag dat Stroll een mooie move maakte in de eerste bocht.

Als het aan Verstappen ligt, kan Alonso maar beter doorrijden. Richting het einde van de race groeit het gat tussen Pérez en Alonso naar zo’n twintig seconden. Daardoor zou Pérez een pitstop kunnen maken om de snelste raceronde binnen te hengelen. Dat durven Red Bull en de coureur echter niet aan. Daardoor scoort Max Verstappen maximaal in Miami. Pérez en Alonso vervolledigen het podium.

Uitslag van de GP van Miami 2023

  1. Verstappen
  2. Pérez
  3. Alonso
  4. Russell
  5. Sainz
  6. Hamilton
  7. Leclerc
  8. Gasly
  9. Ocon
  10. Magnussen
  11. Bottas
  12. Tsunoda
  13. Stroll
  14. Albon
  15. Hülkenberg
  16. Zhou
  17. Norris
  18. De Vries
  19. Piastri
  20. Sargeant

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)