Vandaag een heel ander beeld in Montréal dan bij de vrije training en kwalificatie gisteren: zon, een strakblauwe lucht en warme temperaturen. Het gros van het veld start op de mediumbanden en de verwachting is dat er op de harde banden bijzonder lang en ver gereden kan worden.

Na de opwarmronde stelt de grid zich langzaam op. Max Verstappen vertrekt vanaf plek één, maar vlak achter hem staat Fernando Alonso met veel te winnen en niets te verliezen. Het wordt een spannende eerste bocht, zoveel is zeker.

Een wereldstart voor Verstappen

Verstappen is erg goed weg en slaat meteen een gat, terwijl Alonso het aan de stok heeft met Sainz en de Mercedessen en Haasen (Hazen?) zich allemaal op een kluitje door de bocht persen. Na twee ronden is de top vijf onveranderd, maar daarachter beginnen Pérez (plek 13 naar 11) en Leclerc (plek 19 naar 17) aan een opmars.

Zodra DRS geactiveerd wordt, gaat Sainz Alonso voorbij, maar de tweevoudig wereldkampioen blijft vlak achter hem hangen. Kevin Magnussen heeft te maken met een beschadigde voorspoiler en moet vanaf een zesde plek vroeg de pits in. Vlak daarna, in ronde 9 van de 70, moet Pérez zijn Red Bull aan de kant zetten: zijn transmissie kapt ermee. De nummer 2 in het kampioenschap valt voor de tweede keer dit seizoen uit en tijdens de virtuele safetycar gaan Verstappen en Hamilton naar binnen. Beiden wisselen naar de harde band.

Het veld is weer onderweg

Verstappen ligt derde achter Sainz en Alonso wanneer de groene vlag wordt gezwaaid. Direct zet hij op zijn nieuwe banden de snelste raceronde neer. Hamilton schiet Ocon voorbij en ligt al snel weer vijfde, achter teamgenoot Russell. Enkele ronden later heeft Verstappen het gat met Alonso dichtgereden en gaat hij hem in een van de drie DRS-zones voorbij. Op zo’n 5,5 seconden achter leider Sainz, die nog moet stoppen, ziet het er goed uit voor de Nederlander.

Charles Leclerc heeft zich ondertussen omhoog gevochten naar de twaalfde plek en rijdt daar vlak achter Bottas en Albon, die in een mooi gevecht verwikkeld zijn. Wanneer Bottas zijn Alfa Romeo voorbij de Williams wringt, profiteert Leclerc meteen mee – Albon verliest twee plaatsen in een kwestie van seconden.

Pech voor Schumacher

Mick Schumacher, die vanaf de zesde plek – zijn hoogste startpositie ooit – een heel verdienstelijke race reed, valt in ronde 20 uit met een technisch probleem. Met Magnussen op plek 16 zal de stemming bij Haas niet zo vrolijk meer zijn als eerder vandaag. Tijdens de VSC duikt Sainz de pits in, maar Alonso rijdt opnieuw door. Zijn banden zijn echter redelijk klaar en hij wordt al snel ingehaald door Sainz en Hamilton. Verstappen ligt opnieuw aan de leiding en heeft een comfortabele voorsprong.

Leclerc worstelt zich sensationeel naar voren en haalt Bottas buitenom in. Even later ligt hij alweer zesde, maar hij komt lastig in de buurt bij voorligger Ocon en klaagt over het gebrek aan grip bij het uitaccelereren. Ook Verstappen geeft te kennen dat hij maar lastig grip kan vinden. Alonso haalt in ronde 29 eindelijk een vers setje harde banden.

De harde banden worden snel slechter

We zijn op de helft van de race met nog 35 ronden te gaan. Hoewel Verstappens banden, nu 25 ronden oud, duidelijk niet meer op hun best zijn, weet hij zijn voorsprong van een seconde of acht tot Carlos Sainz voorlopig te behouden. In het middenveld blijft het onverminderd spannend: Stroll, Zhou, Tsunoda en Ricciardo zitten daar elkaar op de hielen.

Enkele ronden later begint Sainz Verstappen wel serieus snel te naderen. De Spanjaard heeft de snelste raceronde op zijn naam staan en wint elke ronde meerdere tienden ten opzichte van de Nederlander. Leclerc gaat ondertussen naar binnen voor mediums, maar heeft een trage stop en valt terug naar de twaalfde plek.

Verstappen maakt zijn tweede stop

Aan het eind van ronde 43 duikt Verstappen naar binnen voor een nieuwe set harde banden. Hij komt vlak achter Hamilton naar buiten op de derde plek, haalt hem na een ronde in, maar onmiddellijk daarna gaat ook Lewis de pits in – gevolgd door zijn teamgenoot. De top drie is nu Sainz, Verstappen op 9 seconden en Hamilton op 20 seconden.

Op dit punt zijn er zelfs auto’s die nog helemaal niet gestopt zijn, dus de vraag is of Sainz wel nog een keer naar binnen zal moeten. Maar Verstappen nadert hem snel. Dan belandt Tsunoda in de muur bij het uitrijden van de pitstraat en volgt er een safetycar. Sainz maakt er dankbaar gebruik van, haalt nieuwe banden en komt vlak achter Verstappen weer naar buiten, voor Hamilton, Russell, Ocon en Alonso. Zijn banden zijn zes ronden nieuwer dan die van de leidende Red Bull. Dit wordt een sprintrace van zestien ronden.

Red Bull vs Ferrari

Verstappen is voor de tweede keer goed weg en is in de eerste sector meteen 0,4 seconde sneller dan achtervolger Carlos Sainz. Echter, vervolgens zet Sainz opnieuw de snelste raceronde neer. Hij zit nog binnen een seconde van Verstappen wanneer DRS weer actief wordt en weet hem meerdere keren heel dicht te naderen, maar komt er voorlopig niet voorbij. Leclerc haalt ondertussen Alonso in voor de zesde plek; dan Ocon voor plek vijf.

Nog tien ronden te gaan en het scheelt niets tussen Verstappen en Sainz. We zien een prachtig gevecht waarbij Verstappen steeds een klein gaatje slaat en Sainz hem weer binnenhaalt bij de twee opeenvolgende DRS-zones bij start/finish. Ronde na ronde gaat dit door terwijl de twee rijders strijden op het scherp van de snede, maar uiteindelijk trekt de kampioenschapsleider aan het langste eind. Max Verstappen wint voor het eerst de GP van Canada; Carlos Sainz wordt tweede en Lewis Hamilton behaalt zijn tweede podium van het seizoen.

Uitslag van de GP van Canada 2022

  1. Max Verstappen
  2. Carlos Sainz
  3. Lewis Hamilton
  4. George Russell
  5. Charles Leclerc

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie