TopGear reed zojuist de Opel Adam. De wat? Ja echt, zo heet de auto: Adam. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.

Testobject: Opel Adam dus
Uitvoering: 1.4 EcoFlex
Locatie: Lissabon
Weersomstandigheden: zonnig, helder en 19 graden!

 
Wat reden we?
In Opels opmars om op de markt te blijven meespelen en geen zielig onderdeel te worden van – we noemen eens wat – Fiat of een conglomeraat Chinezen, brengt Opel een heel hip, vrouwelijk karretje op de markt die het moet opnemen tegen de Fiat 500, de Mini, de Audi A1 en nog een riedel hippe karretjes uit het A- en B-segment – de allerkleinsten dus.
 
Beviel het?
Stiekem wel. De 1.4 die we reden, heeft 87 pk en dat is voor zo’n klein opdondertje best aardig. ’t Is niet de meest verfijnde motor op de markt, maar de guitige looks van de auto, het frisse en zelfs verfrissende interieur maken een hoop goed. En hij rijdt echt goed: rotsvast, relatief stil, lekker sturend – helemaal niet onaardig in dit prijssegment.
 
Nog bijzonderheden?
Ja. Je kunt ongeveer 8.700 opties kiezen qua kleur en uitvoering en lichtgevende hemeldakbekledingsspulletjes. Dat hoort bij de hippe uitstraling, maar het komt nogal geforceerd over. Vergeet het meeste van die poespas, het maakt je Adam ook onnodig duur.
 
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Voorlopig heb je drie smaken: de 1.2, de 1.4 met 87 pk die wij reden en de 1.4 met 100 pk. Diesels zijn er nog niet. De prijs begint bij 12.495 euro voor de 1.2 en ze rollen nu langzaamaan de showrooms in.
 
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Als we moeten kiezen tussen uitvoeringen die Glam, Jam en Slam heten, en kleuren met namen als I’ll be black, Purple fiction en Papa don’t peach dan krijgen we lichtjes jeuk, maar kijk door al dat marketinggeneuzel heen en er blijft een strak, deugdelijk autootje over waarop je zomaar verliefd kunt worden.
 

Reacties

Meer van TopGear