
‘Als een stuk gereedschap om ontzettend hard mee te gaan is de Renault Clio RS 220 Trophy in de kleine-hot-hatch-wereld moeilijk te kloppen’, schreven we over de vorige generatie van de sportieve hatch. Je snapt direct: we kijken uit naar de vijfde generatie Renault Clio RS – en jij zou dat ook moeten doen.
De nieuwe Renault Clio is nog piepjong en voorlopig wil Renault de volle aandacht voor de normale versie voordat ze de RS-uitvoering aan de wereld kenbaar maken. Dat weerhoudt Photoshopper X-Tomi er niet van een potje digitaal te dagdromen over een nieuwe Renault Clio RS, en wij dromen vrolijk even mee.
Welke motor ligt erin de nieuwe Renault Clio RS?
De vorige Clio RS haalde zijn vermogen uit een 1,6-liter turbomotor die altijd gekoppeld was aan een automaat. De kans is groot dat ook de nieuwe generatie enkel als automaat komt. Al weet je het nooit: bij Porsche kwam de handbak ook plots terug in de 911 GT3. Volgens geruchten krijgt de Clio zelfs de 1.8 van de Mégane RS en voor die motor heeft Renault een handbak liggen.
In de sterkste Trophy-uitvoering had de Renault Clio RS 220 pk in plaats van de standaard 200 pk. Vaak zie je dat de nieuwste generatie van een performance-auto als standaardvermogen de pk’s overneemt van de sterkste versie van de vorige generatie (snap je ‘m nog?). Kijk dus niet raar op als de nieuwe Renault Clio RS 220 pk uit een teruggeschroefde 1.8-turbomotor krijgt.
Wat gaat de nieuwe Renault Clio RS kosten?
Reken maar op prijzen iets noordelijk van 30.000 euro. De vorige generatie ging ook voor die prijzen. De prijs van de Renault Mégane RS ligt ook in lijn met zijn concurrenten. Daar over gesproken: de nieuwe Renault Clio RS moet het opnemen tegen bijvoorbeeld de Volkswagen Polo GTI en de nieuwe Ford Fiesta ST. Stuk voor stuk zeer gezonde concurrentie voor de B-segmenter.
Meer van TopGear


Is zo’n kekke Renault Clio RS na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit zijn de leukste kleine hot hatches van Renault en Alpine door de jaren heen

VIDEO: Renault Clio verremt zich en maakt keurige stoppie in het weiland

Renault wordt steeds braver, maar gelukkig kun je nog een nieuwe Clio V6 kopen

Renault Clio review: Ziet er weer fris uit, hoe rijdt ie voor de rest?

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld
