
Het is gebeurd. Alle ontevredenheid over de snelheidsverlagingen en de stikstofpolitiek heeft zich gemanifesteerd in een stuk blik van 5,2 meter bij 2 meter met de naam Mercedes-AMG GLS 63. Het is de grootste AMG die je op dit moment kunt kopen en de laatste auto die iemand ooit nodig zal hebben, en we zijn blij dat ie er is. Want zonder hyperbolische creaties is de wereld ook maar zo saai.
Geen V12 voor de Mercedes-AMG GLS 63, maar de inmiddels welbekende 4,0-liter V8 die in haast alle AMG-modellen ligt – en bijvoorbeeld de nieuwe Aston Martin DBX. In de GLS produceert de achtcilinder 612 pk met 850 Nm en als druppel op de gloeiende plaat geeft een elektromotor een extra zetje van 22 pk. Deze elektromotor klust ook bij als startmotor en generator om stroom terug te winnen. Een negentrapsautomaat stuurt het vermogen naar alle 23-inch wielen. De Mercedes-AMG GLS 63 sprint in 4,2 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid is 280 km/u.
Uiteraard staat de GLS op luchtvering met diverse standen voor sportiever, comfortabeler of ruiger rijgedrag. Prijzen van de Mercedes-AMG GLS 63 volgen later. Vandaag wordt de Mercedes-Maybach GLS onthuld, het luxebroertje van deze Mercedes-AMG GLS 63. Ooit gonsde het over een V12-motor voor de blikwording van opulentie – maar dat lijkt ons inmiddels niet heel waarschijnlijk meer. De V12 van Mercedes vind je binnenkort alleen nog maar in de sportauto’s van Pagani.
Meer van TopGear


Oeps: De velgen van de Mercedes GLS zijn al in de configurator gejat

Zelfs de Maybach GLS is niet veilig voor Poolse tuner Carlex

Brabus 850 XL verschijnt opnieuw bij Domeinen, dit keer met extra schade

Mansory maakt Mercedes-Maybach GLS aantrekkelijk voor pakketbezorgers

Brabus 900: als Maybach je niet luxe (of snel) genoeg is

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)
