
Als je niet bekend bent met de interne codes van Porsche, dan zie je het verschil tussen alle Porsches toch niet en mag je dit artikel overslaan. Mocht je precies weten wat we bedoelen met ‘991’, dan wil je dit wel lezen. Want: de productie van de Porsche 991-generatie is klaar. Over en uit. Einde. Als gepaste afsluiter van de vorige generatie 911 was het laatste exemplaar een Speedster met een waarde van 357.000 euro.
Het is om een aantal redenen een belangrijke gebeurtenis. Ten eerste is de 992 inmiddels al een jaar in productie, dus de overlap tussen de twee modellen is behoorlijk groot. Ten tweede zal de 991 waarschijnlijk worden beschouwd als een transitiemoment in de geschiedenis van de conservatieve 911. De razendsnelle GT3 werd een automaat (en toen ook weer niet, gelukkig). Ook werd in deze tijd één van de meest populaire Porsches voor de openbare weg geïntroduceerd, de 911 R.
De productie van de Porsche 991 was de meest succesvolle tot nu toe
Ook betekende de 991 de introductie van turbomotor in ‘gewone’ Carrera-modellen. Ondertussen doorbrak de ultieme 911 Turbo, de GT2 RS, de limiet van 700 pk. Daarmee kwam hij terecht in een spannende strijd om de laagste rondetijd op de Nürburgring. En er kwam nog een iets aangepaste versie: de 911 GT2 RS MR. De productie van de GT2 RS werd bovendien kort opnieuw opgestart, omdat er vier gezonken waren.
De miljoenste 911 die werd geproduceerd, was ook een 991. Volgens Porsche is het de meest succesvolle 911 tot nu toe, aangezien er tot op vandaag de dag 233.540 exemplaren zijn verkocht, bijna een kwart van die miljoen, dus. Aangezien de CO2-wetten steeds strenger worden, is het maar de vraag of de 992 dat aantal zal kunnen passeren.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Deze Porsche is gespoten met het ‘zwartste zwart’

Chris Harris in de Porsche-hemel

Interieur van de Porsche 911 Turbo door de jaren heen

Matzwarte Porsche 911 GT3 RS bezorgt nachtmerries

Porsche 911 GT3 RS met straight pipes klinkt goddelijk

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Wie nog naar Frankrijk of Duitsland wil met de auto, kan nu heel eenvoudig geld besparen (en een boete voorkomen)

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro
