Aston Martin en Britishvolt vinden elkaar lief, maar willen graag nog even ‘zo doorgaan en kijken waar het heengaat’. Daarom tekenen ze geen contract, maar een memorandum van overeenstemming. Samen leggen ze hierin het voornemen vast om samen een high-performance batterij te gaan ontwikkelen.

Volgens de plannen zal een gezamenlijk team van beide partijen batterijpakketten ontwerpen, ontwikkelen en ‘industrialiseren’ voor gebruik in toekomstige Astons. Daarnaast gaan Aston Martin en Britishvolt een batterijbeheersysteem ontwikkelen voor de speciale accu’s.

De elektrische Aston Martins van de toekomst

Welke Aston Martins deze nieuwe batterijen krijgen? De naam is nog niet bekend, maar zeker is dat er in 2025 een elektrische Aston moet verschijnen. Deze sportauto moet zorgen voor ‘nieuwe normen van herhaalbare prestaties, oplaadtijd en bereik op het circuit’. Eerst komt in 2024 nog de Valhalla, een PHEV. Tegen 2026 zal elke auto in het aanbod een optie tot elektrificatie hebben en rond 2030 zal de hele line-up geëlektrificeerd zijn. Probeer er niet tegen te vechten, er is geen ontsnappen aan.

‘Deze krachtige samenwerking combineert Aston Martins 109 jaar aan technische ervaring met de expertise van een snelgroeiend Brits technologiebedrijf’, zegt CEO Tobias Moers. ‘Door samen te werken met Britishvolt geloof ik dat we nieuwe technologieën kunnen creëren om de toonaangevende elektrische auto’s van Aston Martin aan te drijven, die onze reputatie van hoge prestaties en ultraluxe zullen evenaren met de hoogste normen van duurzaamheid.’

Aston Martin is niet de eerste Britse fabrikant die zich aanmeldt voor de technologie van Britishvolt. Lotus is eveneens druk bezig met EV’s en gebruikt straks ook de accutechniek van het merk. In de bovenstaande galerij zie je trouwens de elektrische Aston Martin Rapide – hopelijk heeft het merk met toekomstige EV’s meer geluk.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)