Soms lijkt het wel alsof het potje autodesign ‘op’ is. Of auto’s zijn onbeschrijfelijk lelijk óf ze zijn gebaseerd op een bestaand model. Maar dat is niet altijd erg, want kijk eens naar deze Renault R17 Ora Ito. Renault pakte het design van de oude Renault 17, maar geeft hem een modern jasje en moderne technieken. Wat ons betreft mag ie zo in productie.

Renault is sowieso lekker op de retrotoer. De nieuwe Renault 5 met zijn ijzersterke retro-ontwerp staat binnenkort in de showroom (net als de snellere Alpine A290). Het lijkt erop dat Renault er wel plezier in had om een oud ontwerp nieuw leven in te blazen. Deze Renault 17 is ontworpen door designhuis Ora Ito, dat bijna alles ontwerpt; van trams tot koptelefoons.

Techniek van de Renault R17 Ora Ito

Aanvankelijk dachten we dat Renault een willekeurige R17 had gepakt en deze had voorzien van wat nieuwe onderdelen, zoals de Opel Manta Elektromod. Maar dat is niet helemaal correct, want deze R17 staat op een nieuw koolstofvezel chassis. Ook zit er geen 1,6-liter benzinemotor in, maar een elektromotor. De aandrijving is nog beter, want die gaat niet naar voren, maar naar de achterwielen.

Renault R17 Electric Restomod X Ora Ito (2024) bruin zijkant

De elektromotor is gepositioneerd op de achteras en levert 270 pk. Met de komst van de EV hebben we te maken met pk-inflatie, waarbij elke auto veel vermogen heeft. Gelukkig probeerde Renault zich niet te onderscheiden op het gebied van veel vermogen, maar door het lage gewicht. Renault heeft het gewicht van de R17 weten te beperken tot 1.400 kilo.

En ja, dat is zwaarder dan het origineel, maar voor een elektrische auto van dit formaat en met dit vermogen valt het heel erg mee. We zijn ook zeer blij dat de Renault R17 EV geen enorme heuplijn heeft. Auto’s zijn tegenwoordig vaak enorm hoog om de accu te kunnen verbergen.

Niet in de hoogte, maar extra breedte

Kijk maar eens hoe hoog de deur is van een BMW i5. In plaats van de hoogte heeft Renault het gezocht in de breedte: de R17 is 17 centimeter breder dan het origineel. Het interieur daarentegen is grotendeels overgenomen van het origineel, maar opnieuw aangekleed. Het ziet er geweldig uit, retro doch tijdloos. Waarschijnlijk komt dat doordat grote moderne schermen ontbreken.

Renault R17 Electric Restomod X Ora Ito (2024) interieur dashboard

Renault zit sowieso op het retro-pad. Naast de R5 staan ook de R4 (een stoere crossover) en zelfs een revival van de Twingo op het programma. Wat ons betreft mag daar een compacte coupé bijkomen. We weten dat die markt niet immens groot is, maar alles is beter dan nóg een dertien-in-een-dozijn medium crossover. Ook Japanse merken werken aan reïncarnaties van bekende namen: Honda heeft de Prelude onthuld en Toyota werkt aan een nieuwe Celica.

Komt deze Renault 17 naar Nederland?

Renault heeft het over een ‘uniek prototype’, maar vertelt verder niets over productieplannen. We gaan er stiekempjes vanuit dat er geen markt is voor een volledig koolstofvezel coupé: de auto zou een klein fortuin kosten, waarschijnlijk. Waarschijnlijk komt er géén productiemodel en blijft het dus bij dit ene exemplaar. Wel kun je de auto zien op diverse shows en tentoonstellingen.

Reacties

  • Stef heeft op 11 september 2024 geschreven:

    Deze ” Raceauto ” R17 TL was in de jaren 80 mijn eerste Auto voor mijn 18. verjaardag.
    Ongekend veel plezier ermee gehad. Hij had de charme van mijn latere 924 turbo en de wegligging van de Innocentie de Tomaso .

    Reageer
  • Maarten heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Top, kom maar op….voor een redelijke prijs

    Reageer
  • Jan heeft op 6 september 2024 geschreven:

    Met de huidige gang van zaken zal er best snel ook een hybride motor in liggen…Of het wordt al niets vóór het begonnen is.

    Reageer
  • Victor heeft op 5 september 2024 geschreven:

    Wow! Dit is nou een auto met karakter! Geweldig.

    Reageer
  • Roger heeft op 5 september 2024 geschreven:

    GEWELDIG!

    • Nadine heeft op 6 september 2024 geschreven:

      M’n dochter van 4 is DOL op auto’s met zo’n uiterlijk. Deze gaat ze geweldig vinden. Misschien dat ze die kan kopen zodra ze haar rijbewijs heeft.

      Reageer
    Reageer
  • Victor heeft op 5 september 2024 geschreven:

    De nieuwe R17 is 17 cm breder dan de oude. Duh, de oude had geen rechter buitenspiegel, zoals op de foto is te zien. En de spiegels tellen mee voor de breedte.

    Reageer
  • Gerard heeft op 5 september 2024 geschreven:

    Top, zou een aanwinst zijn.

    • Tim heeft op 5 september 2024 geschreven:

      Instant klassieker

      Reageer
    Reageer
  • Arie heeft op 5 september 2024 geschreven:

    Echt mooi. Geen lelijke schermen. Top!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)