
Stel je wilt een Audi RS 3, maar je wilt niet dat je buren zich afvragen ‘waar ie het toch van doet’. Dan is een zwarte (of grijze, natuurlijk) Volkswagen Golf R een goed compromis.
Op ten duur gaat het toch knagen. Zeker omdat je kinderen thuis komen van school en dingen zeggen als: ‘de auto van de papa van Bart heeft tenminste wel 400 pk’. Wat een vernedering, want jij hebt maar 310 pk. En het duurt een eeuwigheid (4,6 seconden) voordat je op de 100 km/u zit.
Gelukkig is daar Abt. De Duitse tuner verhoogt het vermogen van de Golf R met bijna 30 procent naar 400 pk. Het koppel stijgt zelfs naar de 500 Nm. Dat is 20 Nm meer dan de Audi RS 3. Abt meet niet hoe snel de Golf R naar de 100 km/u schiet, maar reken op een tijd van ongeveer 4 seconden.
Wat kost de Abt Golf R?
Het vermogenskuurtje kost je ongeveer 4.000 euro. En dan wordt het interessant. Want een Golf R kost 54.151 euro. In totaal (met wat extra opties) kom je uit op 60.000 euro voor de Abt Golf R. Een Audi RS 3 kost minimaal 79.905 euro. Goed, dan mis je wel de vijfcilinder, maar voor bijna 20.000 euro verschil, is dat een overweging waard.
Als de buren inmiddels best een beetje spichtig door de lamellen naar je auto mogen kijken, heeft Abt nog een verlagingssetje van 20 tot maximaal 40 millimeter (25 en 45 mm achter) voor je. En vink dan ook direct de 20-inch velgen aan. Zoals Abt het zelf zegt: ‘het is prima om te pronken met je prestaties’.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

Een klein deukje in het dak houdt deze Volkswagen Golf R niet tegen

Volkswagen Golf R blaast iets op tijdens ronde Nürburgring

Kerel met verlaagde Golf GTI moet telkens wiel demonteren om te kunnen tanken

Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring

Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Dit is de snelste kruiwagen ter wereld (en dat idee ontstond uiteraard in de kroeg)

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Moet iedereen één auto moeten kopen die ze eigenlijk helemaal niet interessant vinden?

Wij willen geen Chinese luxemerken, maar in China willen ze die van ons niet

Waarom ‘Full Options’ bij een autoadvertentie eigenlijk altijd een misplaatste opmerking is

Het zal weinig helpen, wat in de achterbuurt, zijn normale habitat, hebben ze geen 60.000 euro (over) voor een opgevoerd golfje.