Restomods, retromods, speciale tuningsprojecten, coachbuilds: tegenwoordig kun je heel erg veel kanten op als je een bijzondere auto wil. De bovenstaande categorieën hebben een gemene deler: ze hoeven niet te voldoen aan allerlei strenge veiligheids- en emissie-eisen. Dit betekent wel dat je, om zo’n auto te creëren, de basis moet opofferen. En dat kan soms best een lastige kwestie zijn. Want zou jij een schitterende 360 Modena opofferen om er dít van te maken? En met dít bedoelen we de Ælla-60.

Ja, zo heet ie echt. Wij hebben het niet bedacht; als je de naam zo leest, lijkt het op ‘Paella’ zonder de ‘P’. Maar een maffe naam hoeft zeker geen belemmering voor succes te zijn. Of voor een mooie auto, want de Ælla-60 is werkelijk schitterend. De auto is getekend door Anthony Jannarelly. Dat is de hoofddesigner van Caterham. Nu bouwt Caterham al 50 jaar lang dezelfde auto, dus heeft Jannerelly er ook nog wat andere projecten naast.

Art Machines Ælla-60

Een van die projecten is Jannerelly Design en nu is er een nieuw project bijgekomen: Art Machines by AJ. De Ælla-60 is het eerste product van Art Machines by AJ. De basis ervan is een Ferrari 360 Modena. Deze auto werd van 1999 tot 2004 gebouwd en is dus al een youngtimer. Het chassis en de aandrijflijn zijn hetzelfde, maar in plaats van een aluminium koetswerk van Pininfarina, krijg je een koolstofvezel koetswerk van Jannerelly.

Art Machines Ælla-60 blauw (2025) links zijkant schuin voor laag

Waarom doet Art Machines dit? Simpel: vroeger was alles beter. Jannerelly laat aan TopGear weten dat de huidige supercars niet puur genoeg zijn en een ziel ontberen. Nu zijn moderne supercars op hun manier geweldig, maar we kunnen niet ontkennen dat de bizarre prestaties de ietwat gefilterde rijbeleving lang niet altijd kunnen maskeren. Jannerelly probeerde eerst een nieuwe auto te bouwen, maar de eisen zijn simpelweg te streng. Daardoor worden de kosten te hoog en het product niet levensvatbaar.

Jaren 60 supercars

Maar als restomod is het dus wél mogelijk. In principe is dit hetzelfde idee als een Singer Porsche, alleen nu zie je daadwerkelijk dat de auto echt anders is. Qua uiterlijk is wel duidelijk te zien waar Jannerelly fan van is. Zijn eerste projecten, vervolgens de Caterham Project V-Concept en ook deze Ælla-60 lijken sterk op elkaar. De auto moet denken aan de supercars van de jaren ’60, zowel qua looks als rijbeleving. Daar past dus geen nieuwerwetse zware kolos bij. Daar hebben ze dus een oplossing voor gevonden.

Art Machines Ælla-60 blauw (2025) achterkant laag deuren open

Bijzonder is het leeggewicht. De Ælla-60 weegt namelijk slechts 1.130 kilogram. Dat lijkt ons een zogenaamd ‘drooggewicht’ te zijn. De 360 Challenge Stradale was erg licht met een drooggewicht van 1.180 kilo en de reguliere 360 Modena heeft een drooggewicht 1.280 kilo. Aangezien niemand het in zijn hoofd haalt om een originele Challenge Stradale aan te pakken, gaan we uit van een gewichtsbesparing van 150 kilo voor de Ælla-60. Licht betekent overigens niet kaal; airco is namelijk aanwezig.

De Ælla-60 is niet alleen lichter, maar ook krachtiger dan het origineel

De motor is krachtiger dan die van het origineel. De 360 Modena heeft 400 pk en de CS haalde 425 pk, maar de Ælla-60 heeft 480 pk. Als je de handbak op de juiste wijze bedient, kun je in 3,5 seconden naar de 100 km/u sprinten. Verdere prestatiecijfers zijn niet bekend, maar Jannerelly verklapt wel aan TopGear dat de auto enerzijds makkelijk te rijden, zo is de koppeling eenvoudig te gebruiken. Wel staat de feedback en de beleving op een hoger plan.

Strikt genomen vertellen de makers niet dat de basis een 360 Modena is. Alleen dat het een supercar uit de jaren ’90 is met een 3,6 liter V8 en handgeschakelde zesbak. We zoeken een clown, met een rode neus, altijd zin in slagroomtaart, rijdend in een Honda Prelude of Matra Rancho, en een broer die acrobaat is, maar we gaan niet zeggen wie het is.

Lees ook: Kooptip: Ferrari-limousine op basis van 360 Modena

Dan zijn we nu aanbeland bij het einde van de sales pitch. De planning is om maar liefst 60 stuks te gaan bouwen. Ter referentie, er zijn zo’n 8.800 360 Modena’s gebouwd, dus het is zeker geen heiligschennis. Het is wel een ambitieus aantal voor een niche-product als dit. De prijs is ook wel een dingetje, want de Ælla-60 moet 865.000 euro gaan kosten. Dat is echt enorm veel geel geld. Zeker als je bedenkt dat een goede Modena al voor 80.000 euro kunt vinden en een 360 met handbak vanaf een ton.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)