
Stelletje schobbejakken daar in Arese. Gisteren plaatste Alfa Romeo tweets over een vermeende legende die zou terugkeren. Het leek alsof de nieuwe Alfa popnagels zou krijgen, een verhoogde motorkap en het extreem lage gewicht van 745 kilo. Dat is bijna 150 kilo minder dan de Alfa Romeo 4C – vrijwel onmogelijk, dus. Spitst Alfa Romeo zich plots toe op extreme modelletjes in beperkte oplage? Wat was er aan de hand?
We werden op een dwaalspoor gezet. De bovengenoemde specificaties sloegen niet op de nieuwe GTA, maar op zijn voorganger, de Alfa Romeo Giulia GTA uit 1971. Deze racelegende krijgt een opvolger. De hedendaagse GTA is wederom gebouwd op basis van de Giulia. De extremere versie van de Quadrifoglio komt als GTA en nóg extremere GTAm.
De Alfa Romeo GTA herken je aan een flink bemeten diffuser met de uitlaten in het midden, 50 millimeter extra spoorbreedte, centerlock-wielen, wielkastverbreders, specifieke zijskirts, zwarte details en een achterspoiler. De voorbumper krijgt aerodynamische toevoegingen van koolstofvezel en in het geval van de GTAm een permanent sleepoog.
De GTAm krijgt een flinke achterspoiler op zijn bips, twee koolstofvezel racestoelen, een brandblusser, een nog grotere diffuser en een rolkooi. Beide auto’s zijn volledig straatlegaal. Bij de Alfa Romeo GTA kunnen nog wel mensen achterin zitten, bij de GTAm niet. De GTA en GTAm zijn 100 kilo lichter dan een normale Quadrifoglio, onder meer door ramen van lexaan.
Specificaties Alfa Romeo GTA en GTAm
Volgens eerdere geruchten zouden de GTA en GTAm maar liefst 110 pk extra krijgen om de 110e verjaardag van Alfa Romeo te vieren. Dit blijkt niet helemaal waar te zijn. De twee moeten het doen met 30 pk extra, waardoor het vermogen neerkomt op 540 pk. De 0-100-tijd is 3,6 seconden. Bij de aankoop van een Alfa Romeo GTA of GTAm krijg je een bijpassende overall, een Bell-helm en een autohoes. Alfa plant een productie van slechts 500 exemplaren in totaal en de verkoop begint direct. Snel wezen, dus. De prijs? Die houdt Alfa nog even onder de pet.
Waar staat Alfa Romeo GTA en GTAm voor?
GT staat als vanouds voor Gran Turismo. De A in GTA staat voor Alleggerita, wat Italiaans is voor lichtgewicht. Waar de M voor staat, werd vroeger nooit officieel bevestigd door Alfa, maar de algemene opvatting is dat het staat voor Alleggerita Maggiorata, ‘verlicht vergroot’ betekent in het Italiaans. In het geval van de oude GTA zou dat slaan op de grotere motor in de GTAm, wat geen 1,7-liter was, maar 2,0-liter. In het geval van de nieuwe GTAm staat de ‘m’ voor Modificata, zo zegt Alfa nu zelf.
Meer van TopGear


De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Is zo’n Alfa Romeo Giulia na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Alfa Romeo Brera de moeite waard na jaren van onderstuur?

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

VIDEO: Luide Alfa wekt eekhoorntjes uit winterslaap en maakt boswachter boos

Man brengt Alfa Giulia naar dealer voor kleine reparaties, vindt hem bovenop een Porsche terug

Quadrifoglio is 100 jaar oud en dat viert Alfa met deze speciale Giulia en Stelvio

BMW M3 vs Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Alfa Romeo Giulia en Stelvio Q zijn nu groen

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Groot automerk neemt zorgen over rammelende driecilinders en ploffende boordladers weg met extra garantie
