Een Ferrari is speciaal, maar je bent niet de enige met een 488 Pista op een circuitdag. Als jij een Ferrari wilt die specialer is dan de rest, dan moet je een Special Project bestellen. Het merk gaat dan met jou een unieke auto ontwikkelen waarvan er geen tweede rondrijdt. Dit zijn elf opvallende creaties van Ferrari Special Projects.
01. Ferrari P540 Superfast Aperta (2009)
De Ferrari P540 Superfast Aperta is een one-off gebaseerd op de 599 GTB Fiorano. De inspiratie kwam van de Ferrari uit de film Toby Dammit, die ontworpen was door Carrozzeria Fantuzi in 1968. Ene Edward Walson is de gelukkig eigenaar – de zoon van de uitvinder van kabeltelevisie.
‘Toen ik Toby Dammit zag, maakte de beslissing zichzelf al: op een dag zou ik “mijn” Ferrari hebben’, zei hij. In enkele maanden veranderde het idee via een stel schetsen in het echte werk. De coupé kwam tijdens zijn transformatie naar Aperta zo’n 20 kilo aan. ‘Dit is het meest speciale kerstcadeau van mijn leven’, zei Walson.
02. Ferrari Superamerica 45 (2011)
Hoewel de Superfast Aperta ontworpen is door Pininfarina, werd deze Ferrari Superamerica 45 ontworpen door Ferrari zelf. De eigenaar van deze auto is Peter Kalikow, een verzamelaar uit New York. De reden? Zijn 45e jubileum als klant van Ferrari.
De nieuwe carrosserie maakte de Superamerica 45 aerodynamischer en Ferrari monteerde een dak van koolstofvezel. Bij de onthulling liet het merk nog trots weten dat er een aanraakscherm van de laatste generatie in zat. Acht jaar later mag dat systeem wel een update krijgen, het uiterlijk gelukkig niet.
03. Ferrari SP12 EC (2012)
Voor de Ferrari SP12 EC mocht Pininfarina weer aan de bak. Deze keer is de koper ‘iets’ bekender dan de rest. Het was niemand minder dan gitarist Eric Clapton, die zijn initialen leent aan deze Ferrari. Hij noemde het ‘een van de meest bevredigende dingen die ik ooit heb gedaan’.
De Ferrari SP12 EC schijnt een ode te zijn aan de carrière van Clapton. (We weten ook niet precies hoe, alleen wellicht dat het te maken had met iets als ‘de juiste tonen op de juiste plaats’.) Hij kwam voort uit Claptons verlangen om iets te rijden dat geïnspireerd was op de Ferrari 512 BB en gebaseerd was op de 458 Italia.
04. Ferrari F12 TRS (2014)
Ferrari onthulde de TRS in 2014 als een one-off. Echter werd er vorig jaar een zilveren versie van de F12 TRS gespot. De mensen van het internet geloven dat er zelfs drie in totaal bestaan. Wie zal het zeggen? De mythe blijft voortleven.
De F12 TRS is gebaseerd op de F12 Berlinetta, met onder meer elementen van de 250 Testa Rossa. Door de transparante motorkap kun je de V12 begluren. De vraag is niet ‘zou je 3,5 miljoen euro voor een F12 TRS betalen?’, maar ‘zou je 10,5 miljoen voor drie F12 TRS’en betalen?’
05. Ferrari 458 MM Speciale (2016)
Het uitgangspunt voor de 458 MM was de 458 Speciale. De laatste hardcore straatauto van Ferrari zonder turbo’s. De opdracht: meer nadrukkelijke, agressieve lijnen en een vizier-achtig effect voor de glaspartij.
Om dat laatste te bereiken, werden de a-stijlen zwart gespoten, net als bij de 288 GTO uit 1984. Hij kreeg dezelfde 605 pk sterke 4,5-liter V8 (met een magnifieke 134 pk per liter) als de standaard Speciale.
06. Ferrari J50 (2016)
Officieel is dit geen product van Special Projects. Echter is hij wel a) speciaal en b) het is een project. Er zijn slechts tien stuks van de Ferrari J50 gemaakt. De naam is makkelijk te herleiden: hij heet zo omdat Ferrari vierde dat ze al 50 jaar auto’s verkochten in Japan.
Onder het nieuwe huidje schuilt een Ferrari 488 Spider en het design is geïnspireerd op de straatlegale Ferrari’s uit de jaren zeventig en tachtig. Specifiek zijn de GTO, F40 en F50 de auto’s waar je aan moet denken. Zoek de verschillen.
07. Ferrari SP 275 RW Competizione (2016)
We blijven even hangen in 2016 met de Ferrari SP 275 RW Competizione. Elke zichzelf respecterende special van Ferrari moet zijn voorgangers eren. Dit speciaaltje is geïnspireerd op de Ferrari 275 GTB. De F12 die als basis mocht dienen, kreeg de motor en de transmissie uit de F12tdf en iets meer spoorbreedte. En een klap van de gele kwast.
08. Ferrari Monza SP1 (2018)
We gaan terug naar 2018, toen Ferrari de Monza SP1 onthulde. Een 812 Superfast met een open cockpit, ter ere van Ferrari’s racers die vele kampioenschappen wonnen in de jaren vijftig. Auto’s zoals de Ferrari 166 MM.
Als de voorgaande auto’s in dit lijstje geen lach op je gezicht toverden, dan doet deze het wel. Hij weegt 1.500 kilo en gebruikt de fijne 6,5-liter V12 met 800 pk. De Monza SP1 schiet binnen 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Een helm is aan te bevelen.
09. Ferrari Monza SP2 (2018)
Nee, dit is geen tikfout, kijk nog maar eens goed. De Ferrari Monza SP2 is (bijna) precies hetzelfde als de Monza SP1, alleen kan de bijrijder nu dezelfde angst ervaren als de bestuurder. Gelukkig is er genoeg ruimte voor twee helmen. Van beide auto’s werden er minder dan 500 stuks geproduceerd. Mocht je er een willen hebben, dan heb je nog steeds pech. Ze hebben allemaal al een eigenaar. Mocht er eentje toevallig te koop staan, dan melden wij het je wel.
10. Ferrari SP38 (2018)
Terug naar wat voor een hoop fans de essentie van Ferrari is: de F40. Deze schoonheid, de Ferrari SP38, is gebaseerd op de heiligste der Ferrari’s. Alsof de sleuven in de achterklep dat al niet verraadden. Hij is gebouwd voor ‘één van de meeste toegewijde Ferrari-klanten’ die een ‘grote passie voor de racerij heeft’. Onderhuids is het trouwens een Ferrari 488.
11. Ferrari P80/C (2019)
Nog nooit nam Ferrari zo lang de tijd om een speciaal model voor een klant te ontwikkelen. Al in 2015 begon het merk met de Ferrari P80/C en nu mag de wereld het unieke model eindelijk aanschouwen. Als we zo vrij mogen zijn: hij was het wachten waard. Zowel met als zonder carrosseriedelen ziet de Ferrari P80/C er fantastisch uit. De prijs, vraag je je af? Irrelevant: hij is al verkocht en op straat zul je hem niet zien. De circuitauto gaat naar een Ferrari-connaisseur en zal voorlopig niet te koop zijn.
Reacties