Het keuzeproces van de Amerikaanse consument is simpel. De eerste vraag die ze stellen: ‘is het een SUV?’. Zo niet, stellen ze nog één vraag: ‘gaat het een beetje hard?’ Als het antwoord wederom nee is, dan hoeven ze ‘m niet. Behalve als het een Prius is en de koper voor Uber rijdt.
Om die reden schrapte Ford in de VS al alle ‘normale’ personenauto’s uit het aanbod, op de Mustang na. Volkswagen hobbelt nu vrolijk achter het Amerikaanse merk aan. Want volgens Motor1 is de kans groot dat de Volkswagen Golf 8 met een zeer beperkt aanbod naar de Staten komt. Alleen de VW Golf 8 GTI en R maken de oversteek.
Waarom kilt Volkswagen de instappers? Vorig jaar was 48 procent van alle verkochte Golfjes in Amerika een GTI of een R. De GTI verkocht zelfs drie keer beter dan het basismodel. Niet heel vreemd als je ziet dat een GTI slechts 6.000 dollar duurder is dan de instapper. Je betaalt aldaar zo’n 25.000 euro voor een Golf GTI – zo’n 20.000 euro minder dan hier.
Helemaal als je de VW Golf 8 GTI of R financiert, wat in Amerika heel normaal is, is het prijsverschil minimaal. Als je voor een tientje meer je vliegticket kunt opwaarderen naar business class, zou je dat toch ook doen? En in een land wonen waar alle Golfjes een GTI- or R-badge hebben. Dat klinkt zo slecht nog niet. Of zouden we dan toch die Mustang pakken..?
Reacties