
‘En wie was er dan aan de beurt’, vraagt de Mercedes-AMG One in een zaakje vol circuits. Inmiddels zijn de prominente circuits in Duitsland geholpen en zijn klanten uit het buitenland aan de beurt. Kinderlijk eenvoudig breekt de One ronderecord na ronderecord. Nu is het de beurt aan de baan die bekend staat als de ‘The Temple of Speed’.
Zegt je dat niets; we hebben het over het Autodromo Nazionale Monza. Het record stond op naam van Nissan met een GT-R van de R35-generatie. Daarmee reed coureur Emanuelle Russo een tijd van 1:52,590 minuten. Daar haalt de One een flinke hap uit. Het bijna 5,8 kilometer lange circuit in Monza legt de Mercedes-AMG One af een tijd van 1:43,902 minuten.
Waarschijnlijk is dit het enige feestje van Mercedes dit jaar op Monza. De F1-auto van dit jaar doet het (vooralsnog) niet zo lekker op de lange rechte stukken, en daar zijn er veel van in The Temple of Speed. Vandaar ook de naam.
Andere ronderecords van de Mercedes-AMG One
Eerder waren circuits dichterbij de Duitse thuisbasis aan de beurt. Als eerst koos Mercedes de grote jonge; de Nürburgring Nordschleife. Omdat ze er toch waren, pakte Mercedes ook maar meteen het record voor het bijbehorende GP-circuit. Vervolgens moest de Hockenheimring er ook aan geloven. Tot zover de circuits in Duitsland, want niet veel later ging ook de Red Bull Ring er aan.
Voor beeldmateriaal van de recordrun moeten we nog even wachten. Wat Mercedes met dit record wel bewijst, is dat de AMG One niet alleen maar draait om het halen van enorme downforce. In een rechte lijn is de One ook een monster. Zouden Aston Martin en Red Bull zich al uitgedaagd voelen om de Valkyrie los te laten in Monza?
1:43,902 minutes. We’re celebrating a new record on the Monza track! #ONEandOnly
— Mercedes-AMG (@MercedesAMG) April 3, 2023
[WLTP: Kraftstoffverbrauch gewichtet, kombiniert: 9,9 l/100 km | CO₂-Emissionen gewichtet, kombiniert: 223,4 g/km | Stromverbrauch gewichtet, kombiniert: 49,8 kWh/100 km | https://t.co/1hjefj6xrW] pic.twitter.com/qYcxOJ5pyN
Meer van TopGear


VIDEO: Zo ziet de nieuwe Mercedes-AMG One van Christijan Albers eruit

Christijan Albers pikt zijn nieuwe auto op: een Mercedes-AMG One

Dit schaalmodel van de Mercedes-AMG One is op afstand bestuurbaar

Mercedes-AMG gaat met de billen bloot bij documentaire over de One

Mercedes wil nooit meer een straatauto met een F1-motor bouwen

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

Gaat die Verstappen nog een keer winnen, of kunnen we het wel vergeten?

Verstappen pakt tiende overwinning op rij tijdens GP van Italië 2023

Sainz grijpt pole position tijdens de kwalificatie voor de GP van Italië 2023

Sainz ook de snelste in 3e vrije training in Monza

Forza Ferrari! Sainz is de snelste in de 2e vrije training in Monza

Teams oefenen alvast op trucje voor de kwalificatie tijdens de 1e vrije training in Monza

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches
