
‘En wie was er dan aan de beurt’, vraagt de Mercedes-AMG One in een zaakje vol circuits. Inmiddels zijn de prominente circuits in Duitsland geholpen en zijn klanten uit het buitenland aan de beurt. Kinderlijk eenvoudig breekt de One ronderecord na ronderecord. Nu is het de beurt aan de baan die bekend staat als de ‘The Temple of Speed’.
Zegt je dat niets; we hebben het over het Autodromo Nazionale Monza. Het record stond op naam van Nissan met een GT-R van de R35-generatie. Daarmee reed coureur Emanuelle Russo een tijd van 1:52,590 minuten. Daar haalt de One een flinke hap uit. Het bijna 5,8 kilometer lange circuit in Monza legt de Mercedes-AMG One af een tijd van 1:43,902 minuten.
Waarschijnlijk is dit het enige feestje van Mercedes dit jaar op Monza. De F1-auto van dit jaar doet het (vooralsnog) niet zo lekker op de lange rechte stukken, en daar zijn er veel van in The Temple of Speed. Vandaar ook de naam.
Andere ronderecords van de Mercedes-AMG One
Eerder waren circuits dichterbij de Duitse thuisbasis aan de beurt. Als eerst koos Mercedes de grote jonge; de Nürburgring Nordschleife. Omdat ze er toch waren, pakte Mercedes ook maar meteen het record voor het bijbehorende GP-circuit. Vervolgens moest de Hockenheimring er ook aan geloven. Tot zover de circuits in Duitsland, want niet veel later ging ook de Red Bull Ring er aan.
Voor beeldmateriaal van de recordrun moeten we nog even wachten. Wat Mercedes met dit record wel bewijst, is dat de AMG One niet alleen maar draait om het halen van enorme downforce. In een rechte lijn is de One ook een monster. Zouden Aston Martin en Red Bull zich al uitgedaagd voelen om de Valkyrie los te laten in Monza?
1:43,902 minutes. We’re celebrating a new record on the Monza track! #ONEandOnly
— Mercedes-AMG (@MercedesAMG) April 3, 2023
[WLTP: Kraftstoffverbrauch gewichtet, kombiniert: 9,9 l/100 km | CO₂-Emissionen gewichtet, kombiniert: 223,4 g/km | Stromverbrauch gewichtet, kombiniert: 49,8 kWh/100 km | https://t.co/1hjefj6xrW] pic.twitter.com/qYcxOJ5pyN
Meer van TopGear


VIDEO: Zo ziet de nieuwe Mercedes-AMG One van Christijan Albers eruit

Christijan Albers pikt zijn nieuwe auto op: een Mercedes-AMG One

Dit schaalmodel van de Mercedes-AMG One is op afstand bestuurbaar

Mercedes-AMG gaat met de billen bloot bij documentaire over de One

Mercedes wil nooit meer een straatauto met een F1-motor bouwen

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Gaat die Verstappen nog een keer winnen, of kunnen we het wel vergeten?

Verstappen pakt tiende overwinning op rij tijdens GP van Italië 2023

Sainz grijpt pole position tijdens de kwalificatie voor de GP van Italië 2023

Sainz ook de snelste in 3e vrije training in Monza

Forza Ferrari! Sainz is de snelste in de 2e vrije training in Monza

Teams oefenen alvast op trucje voor de kwalificatie tijdens de 1e vrije training in Monza

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
