
Vorig jaar verblijdde Aston Martin de wereld met het nieuws dat ze met iets komen dat de ‘DBZ Centenary Collection’ heet. Het zijn twee auto’s die je alleen kunt kopen als een paar voor 6 miljoen pond, of net geen 7 miljoen euro. Het paar bestaat uit een DB4 GT Zagato Continuation en een Aston Martin DBS GT Zagato.
De DB4 GT Zagato is redelijk bekend – de auto blijft trouw aan wat misschien wel de mooiste Aston ooit gemaakt is: aluminium panelen, een zes-in-lijn, achterwielaandrijving, een handbak met vier versnellingen en iets meer dan 380 pk. De Newport Pagnell-fabriek, waar ook het origineel vandaan komt, bouwt de modellen.
De Aston Martin DB4 GT Zagato is dus een compleet nieuwe auto en mag daarom niet de openbare weg op. Voor typegoedkeurig moet de auto uit de jaren zestig aan de moderne veiligheids- en uitstooteisen voldoen. Een onbegonnen zaak. Het is er dus eentje voor in de collectie en voor op het circuit, als je dat durft.
De Aston Martin DBS GT Zagato mag wel de weg op
De bumpers van de Aston Martin DBS GT Zagato mag je wel behangen met kentekenplaten. Het is een DBS Superleggera waar Zagato mee aan de slag gaat. De extra uitgesproken ‘double-bubble’ op het dak loopt door naar achteren en slokt de achterruit op. De voorruit omhelst de cabine en ook op de motorkap prijkt een double-bubble.
De levering van de negentien setjes DBZ Centenary Collection begint dit jaar al met de DB4. De Aston Martin DBS GT Zagato komt volgend jaar. Heeft Aston jouw 7 miljoen verdient?
Meer van TopGear


Is de Aston Martin DBS 770 Ultimate de laatste V12 van Aston Martin?

De Aston Martin DBS 770 Ultimate is ‘de krachtigste productie-Aston ooit’

Aston Martin DBS 770 Ultimate luidt pensioen van de DBS in (met een V12)

Jullie droomauto is een Aston Martin RS 6 plug-in hybride

Aston Martin DBS van Max Verstappen kan van jou zijn

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

De Alfa Romeo Giulia SWB Zagato is een serieus verbouwde Giulia

Zagato Mostro Barchetta roadster komt zeven jaar na de coupé

Bentley Continental GTZ van Zagato kan van jou zijn

Racesimulator van Zagato en Pininfarina

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Rijd jij een auto met deze populaire motor? Kans op dure motorschade, maar er is goed nieuws

Hardrijder komt door een slimme advocaat onder een boete van 204 km/u uit

Je kunt straks ook rode verlichting aan de voorkant van een auto gaan zien – dit is waarom

Waarom 1.160 matrixborden in Nederland niet aan geven hoe hard jij mag rijden (terwijl de snelheid wel geldt)
