
De Aston Martin Rapide is een ‘oh ja-auto’. Elke keer als je de website van Aston opent en je ziet de auto staan denk je: ‘Oh ja, die was er ook nog’. Je ziet ze werkelijk nooit, terwijl er toch 71 in Nederland op kenteken staan.
Het fijne aan de Aston Martin Rapide is dat er nog een flinke, atmosferische V12 in ligt. En nu hebben ze het vermogen van de twaalfcilinder verhoogd. Je kijkt naar de Aston Martin Rapide AMR. De letters staan voor Aston Martin Racing.
De V12 produceert nu 603 pk in plaats van 560 pk. Het koppel stijgt naar 630 Nm dankzij betere luchtwegen en een nieuwe calibratie van de motor. Ook de achttrapsautomaat krijgt nieuwe programmatuur voor betere prestaties.
Hoe snel is de Aston Martin Rapide AMR?
Van nul naar honderd gaat de Aston Martin Rapide AMR in 4,4 seconden. De topsnelheid is 330 km/u. Niet slecht voor een soort-van-sedan. Stoppen is met zulke snelheden belangrijk, daarom monteert Aston keramische remschijven van 400 millimeter groot vóór en 360 millimeter achter. Remkoeling leent de Rapide nu van de Vanquish S.
Het geheel ligt 10 millimeter lager bij de grond dan een standaard Rapide S. Optioneel monteert Aston het stuur uit de One-77 en veel logo’s. Je kijkt hier naar de Signature-kleurstelling, maar je kunt nog twee kleurcombinaties kiezen.
De Aston Martin Rapide AMR komt in een oplage van 210 stuks. Zonder belastingen kosten ze 220.000 euro per stuk.
Meer van TopGear


Tweedehands familieauto? Kijk niet verder dan deze drie

Aston Martin Rapide E geschrapt

Aston Martin Rapide E is officieel

Nieuwe auto James Bond is een Rapide E

Aston Martin Rapide E komt volgend jaar

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
