
De Aston Martin Rapide is een ‘oh ja-auto’. Elke keer als je de website van Aston opent en je ziet de auto staan denk je: ‘Oh ja, die was er ook nog’. Je ziet ze werkelijk nooit, terwijl er toch 71 in Nederland op kenteken staan.
Het fijne aan de Aston Martin Rapide is dat er nog een flinke, atmosferische V12 in ligt. En nu hebben ze het vermogen van de twaalfcilinder verhoogd. Je kijkt naar de Aston Martin Rapide AMR. De letters staan voor Aston Martin Racing.
De V12 produceert nu 603 pk in plaats van 560 pk. Het koppel stijgt naar 630 Nm dankzij betere luchtwegen en een nieuwe calibratie van de motor. Ook de achttrapsautomaat krijgt nieuwe programmatuur voor betere prestaties.
Hoe snel is de Aston Martin Rapide AMR?
Van nul naar honderd gaat de Aston Martin Rapide AMR in 4,4 seconden. De topsnelheid is 330 km/u. Niet slecht voor een soort-van-sedan. Stoppen is met zulke snelheden belangrijk, daarom monteert Aston keramische remschijven van 400 millimeter groot vóór en 360 millimeter achter. Remkoeling leent de Rapide nu van de Vanquish S.
Het geheel ligt 10 millimeter lager bij de grond dan een standaard Rapide S. Optioneel monteert Aston het stuur uit de One-77 en veel logo’s. Je kijkt hier naar de Signature-kleurstelling, maar je kunt nog twee kleurcombinaties kiezen.
De Aston Martin Rapide AMR komt in een oplage van 210 stuks. Zonder belastingen kosten ze 220.000 euro per stuk.
Meer van TopGear


Tweedehands familieauto? Kijk niet verder dan deze drie

Aston Martin Rapide E geschrapt

Aston Martin Rapide E is officieel

Nieuwe auto James Bond is een Rapide E

Aston Martin Rapide E komt volgend jaar

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland
