R8 vs Murciélago - nieuw of gebruikt?

‘Een Murciélago met handbak? Ja, graag. Dan mag je die Audi-ghini houden’, aldus Chris Harris

Lamborghini Murciélago
Lamborghini Murciélago
Lamborghini Murciélago
Audi R8 V10 Performance
Audi R8 V10 Performance
Audi R8 V10 Performance
Audi R8 V10 Performance
Lamborghini Murciélago
Lamborghini Murciélago
Lamborghini Murciélago
Audi R8 V10 Performance
Audi R8 V10 Performance
Audi R8 V10 Performance
Audi R8 V10 Performance

Wat betreft supercars is de zaak eenvoudig: niets is beter dan een auto met veel cilinders en een atmosferische motor. Dit zijn de enige auto’s die zich stante pede een weg naar je ziel weten te schreeuwen. En dat is waar het bij deze auto’s om gaat – als je geen zin hebt in een ritje puur om het rijden, als mensen je niet nakijken, dan is het ­hebben van een supercar behoorlijk zinloos.

Er is momenteel meer dan genoeg keuze in deze ­klasse: alles van McLaren tot de beste Porsches en via Mercedes-AMG tot Ferrari. Heb je al voor jezelf besloten of je een nieuwe auto wilt of dat je voor een jonggebruikt ding gaat? Laat ons het nog even iets moeilijker maken. Want je kunt natuurlijk een nieuwe Audi R8 kopen, maar voor minder geld rij je ook een Lamborghini Murciélago. Zei er iemand dilemma?

Een nieuwe Audi R8 V10 Performance

Audi R8 V10 Performance
De R8-erkant

Kosten: ca. € 275.000 (NL) / n.n.b. (B)
Pluspunten: Atmosferische V10, niet-beangstigend rijgedrag, betrouwbaarheid
Minpunten: Een van de meer subtiele supercars, wat zowel goed als slecht is

Recent vernieuwd en zowel stilistisch als technisch aangepakt: de R8 is en blijft een van de geweldigste, meest onderschatte supercars ter wereld.

Met 570 pk voor de ‘standaardversie’ tot 620 pk voor de Performance is de R8 een groot brok 5,2-liter V10-charme. Hij is echt een plezier om te rijden, zonder dat je het gevoel krijgt dat hij a) je tegen het eerste het beste harde obstakel zal lanceren, of b) elk moment kan exploderen. Dat is mooi meegenomen.

Goedkoop is het natuurlijk allemaal niet. Prijzen voor de nieuwste versie zijn nog niet bekendgemaakt (reken in Nederland op zo’n 275.000 voor het topmodel), maar een R8 is in feite nog best een goede koop voor wat je allemaal krijgt: de kalmerende Audi-kwaliteit en -betrouwbaarheid met krankzinnige Lamborghini-prestaties (hij deelt de V10 met de Huracán). Maar er is ook een optie met échte Lamborghini-prestaties, die zowel mentaal als fysiek wat meer risico met zich meebrengt.

Of een gebruikte Lamborghini Murciélago

Lamborghini Murciélago
Jammer, plaatjes maken geen geluid

Kosten: € 140.000+ (NL) / € 130.000+ (B)
Pluspunten: Aandachttrekker. Wordt nooit verward met bravere modellen. Oh, dat geluid!
Minpunten: Bijt je arm eraf als je niet weet wat je doet. Of gaat gewoon kapot. Zuipt bovendien

Dus koop je een nagelnieuwe Audi R8 Performance, of ga je voor de helft van de prijs voor iets ouds in de vorm van een Lamborghini Murciélago? Bedenk wel dat je in dat laatste geval een van de meest bruikbare supercars – net zo praktisch als een McLaren 570S of een Porsche 911 Turbo om mee naar de bakker te rijden – dan zomaar verruilt voor een brede, enge, van kreeftachtige deuren voorziene Lamborghini met V12.

En waar de R8 alle prestaties kan leveren die een mens redelijkerwijs van een auto kan verlangen, hoort de LP640 simpelweg thuis bij de ‘echte’ supercars, met bijbehorende, eh, ‘uitdagende’ rijeigenschappen. Hij mag dan vierwielaandrijving hebben, erg vergevings­gezind is hij bepaald niet.

Je vindt al een Murci voor veel minder geld dan een nieuwe R8 in Nederland kost, en hoewel hij je een arm, een been en op z’n minst een nier kost om rijdend te houden (voor twee achterbanden betaal je zo 1.000 euro), zijn er weinig andere auto’s die zoveel indruk op jou en de mensen om je heen maken. Vraag blijft: heb je het lef om ’m van je eigen geld te gaan rijden?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws