In dit segment van sportauto’s zijn de verleidingen groot, maar geloof niet het versleten cliché dat je een oudere supercar kunt rijden voor hetzelfde geld als een heel prozaïsche auto. Dat is niet zo. Maar zou je graag iets sportiefs hebben met de motor in het midden of achterin? Stijlvol, interessant en met een naam die je graag noemt tijdens gesprekken over auto’s? Met achterwielaandrijving en rijeigenschappen die je zelfs op de somberste dagen aan het lachen maken? Misschien hebben we iets voor je. Ga je voor een nieuwe Alpine A110 of heb je toch liever een Porsche 911 Carrera S?

Een nieuwe Alpine A110

Kosten: € 64.300 – € 68.800 (NL) / € 55.000 – € 58.800 (B) Pluspunten: Superlicht, prachtig, gaat hard, ook ­opvallend goed in saai verkeer Minpunten: Weinig bagageruimte, aan de prijs Een gloednieuwe, 252 pk sterke Alpine A110 kost 64.300 euro (NL) / 55.000 euro (B) voor de Pure-uitvoering. Hij is licht, maar niet gestript – een schoolvoorbeeld van slim lichtgewicht-denken – hij heeft veel karakter en rijdt als een droom; een beetje zoals een Lotus is bedoeld, maar dan zonder het gevoel dat hij ieder moment stuk kan gaan. Zelfs de automaat is indrukwekkend, en je mist de handbak al helemaal niet meer zodra je weet welke modus wat doet. Hij is erg nieuw, trekt veel aandacht, is de huidige lieveling van menig autojournalist – we bekroonden ’m zowaar tot TopGears Sportauto van het Jaar – heeft een leuke en niet-agressieve retro-futuristische uitstraling en maakt altijd het juiste geluid. Het is een liefhebbersauto die het er niet te dik bovenop legt. Bovendien valt er veel te zeggen voor een auto die tamelijk zuinig is – niet alleen met brandstof, maar ook met banden en de remmen.

Of een gebruikte Porsche 911 Carrera S

Kosten: // € 55.000+ (NL) / € 35.000+ (B) Pluspunten: Iconisch, idioot praktisch voor dit segment, heerlijk om te rijden Minpunten: Iedereen heeft er al een, hogere verzekeringspremie Dus de Fransman kost dik 60 mille (of net iets minder dan dat in België) – nou nou, toe maar. Voor dat geld kun je ook z’n rivalen in de garage zetten, zoals de TT of (heel even doorsparen) een Porsche Cayman of zo. Maar je zou ook kunnen kijken naar iets meer prestigieus dat al een beetje is ingereden. Iets als de grotere, al lang en breed iconische Porsche 911, bijvoorbeeld. Er zijn behoorlijk wat exemplaren van de 997-generatie te koop voor bovengenoemde ­prijzen, en als je goed zoekt of je vraag even in de week legt bij een Porsche-dealer, zou je nog weleens blij verrast ­kunnen worden door een exemplaar met een heel lage kilometerstand. Hij is dan wel niet zo ‘nieuw’ als de (nog steeds geweldige) Alpine, maar met de Porsche koop je heel veel auto voor je geld. Bovendien is de 997 een auto waar je op dagelijkse basis – denk: boodschappen – verder mee komt dan met de kleine A110, die weigert meer mee te torsen dan een korte broek en een sporttasje.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)