Plots was daar het nieuws dat Audi een achterwielaandrijver aan het bouwen was. De wildste fantasieën spookten door ieders hoofd. Het blijkt ‘slechts’ de Audi R8 V10 RWS te zijn, maar eigenlijk maakt dat geen snars uit. Dat ding is lekker.

Gooi specificaties op me

De V10 pompt 540 pk naar de achterwielen net als bij de reguliere R8 V10. Hij is leverbaar als Coupé en Spyder. Door het ontbreken van de voorwielaandrijving weegt het driftmonster van Audi 50 kilo minder (1.5090 kilo en de Spyder 1.680 kilo). Door het gebrek aan vierwielaandrijving duurt het sprintje naar de 100 km/u 0,2 seconden langer: 3,7 seconden (Spyder: 3,8). De topsnelheid blijft 320 km/u. Helaas: de meest puristische Audi R8 krijgt geen handbak. Ach, je kunt niet alles hebben. In de Dynamic-modus laat de Audi R8 V10 RWS gecontroleerde drifts toe. Neemt de hoek te veel toe, grijpt de ESP in. Een soort Angel Mode, dus. Het idee is trouwens niet om een driftmonster te maken, maar een ode aan de R8 LMS GT 4-racer; ook met achterwielaandrijving.

De prijs van de Audi R8 V10 RWS

In Nederland kost de Audi R8 V10 RWS 212.090 euro en de Spyder kost je 227.550 euro. De levering start begin 2018. Oh, en wees er snel bij: Audi bouwt slechts 999 exemplaren. Je herkent de Audi R8 V10 RWS aan zijn matzwarte accenten en de optionele rode streep.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)