
Voor zijn twintigste verjaardag kreeg de Audi TT een facelift cadeau. De Audi TT RS-facelift en zijn Roadster-broertje waren helaas niet uitgenodigd op het feestje en moesten wachten tot vandaag om hun nieuwe neusje te laten zien. Veel meer dan wat bumperwerk en een aanpassing in de stuurbekrachtiging behelst de facelift niet, en dat is geen slecht nieuws.
Wat maakt de Audi TT RS-facelift bijzonder?
Samen met zijn grotere broer, de Audi RS 3, is de TT RS een van de allerlaatste sportieve auto’s ter wereld met een vijfcilinder. Veel automerken, als ze ‘m überhaupt al hadden, dumpen de vijf-in-lijn voor een ijsbeervriendelijkere viercilinder. De Audi TT RS-facelift houdt zijn befaamde vijfcilinder.
Een van de redenen voor Audi om bij deze vijfcilinder te blijven, is (naast iets als ‘gevoel voor traditie’) het karakteristieke geluid. Het is zowel donker als snerpend, zowel rauw als vol, zowel ronkend als gemeen. Het kenmerkende geluid dankt de TT RS aan de ontstekingsvolgorde van 1-2-4-5-3.
Audi TT RS-facelift: de specificaties
De opschepcijfers van de Audi TT RS blijven hetzelfde als voorheen: snel genoeg om de eerste generatie Audi R8 te doen wenen. Wat specifieker: 400 pk en 480 Nm uit een 2,5-liter turbomotor. Een zeventraps automaat en vierwielaandrijving zorgen voor een 0-naar-100-tijd van 3,7 seconden. De topsnelheid is standaard 250 km/u en met een optiepakketje 280 km/u.
De prijs van de Audi TT RS-facelift?
De prijzen zijn er nog niet. Voorheen kostte de TT RS 87.900 euro en de TT RS Roadster 90.900 euro in Nederland. Met de nieuwe WLTP-methode kunnen de prijzen hoger uitvallen, omdat de uitstoot vaak hoger uitkomt dan bij de oude NEDC-test. Nog even geduld hebben totdat Audi de prijzen communiceert.
Alternatieven voor de Audi TT RS
Een compacte coupé met bakken vermogen – wat dacht je van de BMW M2 Competition? Deze pretmachine haalt ook zijn neus op voor de viercilinder en trekt zijn vermogen uit de zes-in-lijn van de BMW M4. Een Nissan 370Z is ook nog wel het overwegen waard, al betaal je dan wel grof geld voor een verouderde auto. Misschien toch een Porsche Cayman met turbo-viercilinder boxer?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

De Audi-vijfcilinder blijft leven

Audi TT Safari is een offroad-ster

Elektrische Audi TT RS kun je bij de Lidl halen

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
