
Voor zijn twintigste verjaardag kreeg de Audi TT een facelift cadeau. De Audi TT RS-facelift en zijn Roadster-broertje waren helaas niet uitgenodigd op het feestje en moesten wachten tot vandaag om hun nieuwe neusje te laten zien. Veel meer dan wat bumperwerk en een aanpassing in de stuurbekrachtiging behelst de facelift niet, en dat is geen slecht nieuws.
Wat maakt de Audi TT RS-facelift bijzonder?
Samen met zijn grotere broer, de Audi RS 3, is de TT RS een van de allerlaatste sportieve auto’s ter wereld met een vijfcilinder. Veel automerken, als ze ‘m überhaupt al hadden, dumpen de vijf-in-lijn voor een ijsbeervriendelijkere viercilinder. De Audi TT RS-facelift houdt zijn befaamde vijfcilinder.
Een van de redenen voor Audi om bij deze vijfcilinder te blijven, is (naast iets als ‘gevoel voor traditie’) het karakteristieke geluid. Het is zowel donker als snerpend, zowel rauw als vol, zowel ronkend als gemeen. Het kenmerkende geluid dankt de TT RS aan de ontstekingsvolgorde van 1-2-4-5-3.
Audi TT RS-facelift: de specificaties
De opschepcijfers van de Audi TT RS blijven hetzelfde als voorheen: snel genoeg om de eerste generatie Audi R8 te doen wenen. Wat specifieker: 400 pk en 480 Nm uit een 2,5-liter turbomotor. Een zeventraps automaat en vierwielaandrijving zorgen voor een 0-naar-100-tijd van 3,7 seconden. De topsnelheid is standaard 250 km/u en met een optiepakketje 280 km/u.
De prijs van de Audi TT RS-facelift?
De prijzen zijn er nog niet. Voorheen kostte de TT RS 87.900 euro en de TT RS Roadster 90.900 euro in Nederland. Met de nieuwe WLTP-methode kunnen de prijzen hoger uitvallen, omdat de uitstoot vaak hoger uitkomt dan bij de oude NEDC-test. Nog even geduld hebben totdat Audi de prijzen communiceert.
Alternatieven voor de Audi TT RS
Een compacte coupé met bakken vermogen – wat dacht je van de BMW M2 Competition? Deze pretmachine haalt ook zijn neus op voor de viercilinder en trekt zijn vermogen uit de zes-in-lijn van de BMW M4. Een Nissan 370Z is ook nog wel het overwegen waard, al betaal je dan wel grof geld voor een verouderde auto. Misschien toch een Porsche Cayman met turbo-viercilinder boxer?
Meer van TopGear


Audi TT (2024) vs Audi TT (1999): Dit hebben de eerste en laatste Audi TT gemeen

Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

De Audi-vijfcilinder blijft leven

Audi TT Safari is een offroad-ster

Elektrische Audi TT RS kun je bij de Lidl halen

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
