Nee, marmer is niet het handigste materiaal om auto's van te maken. Maar deze unieke one-off auto's hoeven gelukkig alleen maar mooi te zijn. En dat zijn ze!
Jazeker, lieve lezers, ook wij hebben een kunstzinnige kant. Goed, hij gaat niet heel veel verder dan schilderijen van auto’s (eventueel met een huilend zigeunerjochie erin), maar toch. Die gevoelig-artistieke zijde van ons karakter kunnen we nu uitbreiden met het volgende: auto’s van marmer!
Ze worden binnenkort tentoongesteld op het Concours d’Elegance van Pebble Beach, waar nog heel veel meer automobiele kunst wordt getoond. Dan meestal van het soort dat nog kan rijden ook. Wat ze veelal niet doen, want dan-worden-ze-vies-en-moeten-ze-nog-meer-gepoetst-worden-en-trouwens-weet-je-wel-hoe-duur-dit-ding-is-snel-weer-naar-de-geaircode-garage-ermee. Maar dat terzijde.
Al deze auto’s van marmer zijn gemaakt door de Canadese kunstenaar Kellen Silverthorn en zijn allemaal gemaakt van één stuk marmer. Hier en daar met een inleg van fraai contrasterend marmer, maar dat mag. Hij zegt tussen de vier en zes weken aan één model te werken: ‘Het is een precies en arbeidsintensieve klus, en het resultaat is niet bijzonder indrukwekkend tot aan de laatste vier uur. Die laatste uren doen je alle stof, herrie, zweet en spierpijn gelukkig weer snel vergeten.’
Kosten ze nou, die auto’s van marmer?
Geen idee. ‘Prijs op aanvraag’, staat erbij. Maar gezien het werk dat er in is gaan zitten en de (nooit van gehoord, maar vast enorm) exclusieve marmersoorten, vermoeden we niet dat ze heel goedkoop zullen zijn. Eerder (haha) keiduur. Maar dan heb je ook iets dat, als je ‘m niet uit je handen laat kletteren, jou ruimschoots zal overleven. Dit zijn ze!
Swedish King
Een pracht van een Koenigsegg Regera. Alleen niet gemaakt van koolstofvezel, maar van Nero Marquina-marmer uit Spanje. Hij is 58 x 25 x 15 cm groot en weegt 25 kilo, maar is aanzienlijk minder snel dan zijn voorbeeld. Sterker: tenzij je hem van een hoog gebouw gooit, is er geen beweging in te krijgen.
Stromlinie
Oh wow. Dit is Kellens interpretatie van de Auto Union Type C race-auto uit 1937. Gemaakt van Italiaans Calacatta goudmarmer en met een gewicht van 34 kilo met recht een zware jongen.
16.4
Precies: de Bugatti Veyron. Een extra arbeidsintensief en cosmopolitisch kunststukje, want niet alleen van Guatemala Verde-marmer uit India, maar ook nog eens voorzien van inlays van Groen Onyx uit Pakistan en Aramella Negrais-marmer uit Spanje. Is 61 cm lang en weegt 34 kilo.
Bill Mitchell’s Signature
Genoemd naar de ontwerper van de Chevrolet Corvette Stingray – de originele dan, uit 1963. Gemaakt van Perzisch Rood Travertijn, uiteraard uit Iran, en Spaans marmer. Iets kleiner dan de rest (56 cm) en omdat travertijn poreuzer is dan marmer een hele klap lichter: maar 18 kilo.
EFFX
Tsja, met een auto die zelf al zo gebeeldhouwd is als de Ferrari Enzo, kom je er niet met wat simpele lijnen. Gemaakt van twee soorten Turks marmer met de fraaie namen MedRed en Laguna Rosso. Zal een hoop spierpijn in zijn gaan zitten.
Just4P4
Oh ja, Een Ferrari 330 P4! Bijzonder fraai en hoewel ongetwijfeld niet goedkoop, vast wel een stuk voordeliger dan het origineel, dat om en nabij de 34 miljoen dollar moet opbrengen.
Lilac Langheck
Het eerste deel van de naam slaat op het Turkse marmer (Milas Lilac) dat is gebruikt, het tweede uiteraard op de auto zelf – deze Porsche 917 was met zijn lange achterkant nogal succesvol in 1970 en 1971.
One77
Een van onze favorieten, de ook in het echt al steengoede en beeldschone Aston Martin One-77. Eenendertig kilo pure pracht uit Indiaas marmer.
Ping Pon
Porsche noemde hem Carrera GTS, maar de meesten bleven hardnekkig zijn interne codenaam naar hem noemen: 904. Nee, waar de naam van het model op slaat, geen idee. En nee, hij is niet van winegum gemaakt, maar van oranje calciet uit Utah. De banden zijn van Belge Noir-marmer, uiteraard uit België. De inlays zijn van ‘Italiaans Carrera-marmer’, terwijl dé Italiaanse marmergroeven toch echt in Carrara te vinden zijn. Grapje van de maker?
Rudi’s Ride
Ook een erg mooie: de Mercedes 300 SLR, een eerbetoon aan diens ontwerper en jaren ’30 race-bobo Rudi Uhlenhaut. 53 centimeter lang en 20 kilo zwaar, van Italiaans Bardiglio-marmer.
The Hen
Alsof een ‘gewone’ Lamborghini Miura al niet bijzonder genoeg is… Silverthorns creatie van Italiaans Portoro- en Pakistaans Indus Gold-marmer voegt zeker nog een dimensie aan deze legende toe.
Yatabe
Genoemd naar het (inmiddels verlaten) circuit waar deze auto ooit wat snelheidsrecords neerzette. Terechte keus, want als je het ons vraagt is de Toyota 2000 GT de mooiste auto die ooit in Japan is gebouwd.
En? Wat is jouw favoriet?
Reacties