
Puur pragmatisch gezien zou je dit de instapper kunnen noemen van de Flying Spur. Maar dat is hetzelfde als een salade van de McDonalds een ‘gezonde optie’ noemen. Allebei blijft het enorm dik. Je kijkt naar de Bentley Flying Spur V8 die zijn twaalfcilinder inwisselt voor een achtcilinder. Afzien? Allerminst. Het vermogen zakt van 635 naar 550 pk en het koppel van 900 naar 770 Nm. Aan de andere kant weegt de Flying Spur met de kleinere motor een flinke 100 kilo minder dan de W12.
De 0-100-tijd van de Bentley Flying Spur V8 is nu 4,1 seconden, wat 0,3 seconden langzamer is. De top zakt met 15 km/u naar 318 km/u. We snappen de aantrekkingskracht van een twaalfcilinder volledig en we zijn heel blij dat ie nog geleverd wordt, maar als je voor de achtcilinder zou gaan, kunnen we je niet voor gek verklaren. Zeker niet als je weet dat deze 4,0-liter V8 ook in de Lamborghini Urus en de Audi RS 6 ligt; en in de Bentayga V8.
Je herkent de Bentley Flying Spur V8 voornamelijk aan zijn uitlaten. Bij de W12 zijn dit twee dikke ovale units, bij de V8 zijn dit er vier. Handig om te onthouden: als je de uitlaat een kwartslag draait (nee, in gedachten natuurlijk), zie je een acht. Hoeveel zuiniger dan de W12 de V8 is, is nog niet bekend. Wel helpt cilinderuitschakeling met een besparing van 16 procent op stukken waar geen acht cilinders nodig zijn. Mogen we nog een keer aanstippen dat rood een topkleur is?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Gênant: Bentley vergat bij de Flying Spur Speed om extra vermogen toe te voegen

Met de Bentley Flying Spur Hybrid door adembenemend IJsland

Mansory Bentley Flying Spur: anoniem in het donker

Bentley Flying Spur Hybrid: gewoon met V6

Bentley Flying Spur V8

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is zo’n luxe Bentley Continental GT na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Bentley Flying Spur is 155 km/u sneller dan jouw nieuwe Volvo

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
