Puur pragmatisch gezien zou je dit de instapper kunnen noemen van de Flying Spur. Maar dat is hetzelfde als een salade van de McDonalds een ‘gezonde optie’ noemen. Allebei blijft het enorm dik. Je kijkt naar de Bentley Flying Spur V8 die zijn twaalfcilinder inwisselt voor een achtcilinder. Afzien? Allerminst. Het vermogen zakt van 635 naar 550 pk en het koppel van 900 naar 770 Nm. Aan de andere kant weegt de Flying Spur met de kleinere motor een flinke 100 kilo minder dan de W12.
De 0-100-tijd van de Bentley Flying Spur V8 is nu 4,1 seconden, wat 0,3 seconden langzamer is. De top zakt met 15 km/u naar 318 km/u. We snappen de aantrekkingskracht van een twaalfcilinder volledig en we zijn heel blij dat ie nog geleverd wordt, maar als je voor de achtcilinder zou gaan, kunnen we je niet voor gek verklaren. Zeker niet als je weet dat deze 4,0-liter V8 ook in de Lamborghini Urus en de Audi RS 6 ligt; en in de Bentayga V8.
Je herkent de Bentley Flying Spur V8 voornamelijk aan zijn uitlaten. Bij de W12 zijn dit twee dikke ovale units, bij de V8 zijn dit er vier. Handig om te onthouden: als je de uitlaat een kwartslag draait (nee, in gedachten natuurlijk), zie je een acht. Hoeveel zuiniger dan de W12 de V8 is, is nog niet bekend. Wel helpt cilinderuitschakeling met een besparing van 16 procent op stukken waar geen acht cilinders nodig zijn. Mogen we nog een keer aanstippen dat rood een topkleur is?
Reacties