
Puur pragmatisch gezien zou je dit de instapper kunnen noemen van de Flying Spur. Maar dat is hetzelfde als een salade van de McDonalds een ‘gezonde optie’ noemen. Allebei blijft het enorm dik. Je kijkt naar de Bentley Flying Spur V8 die zijn twaalfcilinder inwisselt voor een achtcilinder. Afzien? Allerminst. Het vermogen zakt van 635 naar 550 pk en het koppel van 900 naar 770 Nm. Aan de andere kant weegt de Flying Spur met de kleinere motor een flinke 100 kilo minder dan de W12.
De 0-100-tijd van de Bentley Flying Spur V8 is nu 4,1 seconden, wat 0,3 seconden langzamer is. De top zakt met 15 km/u naar 318 km/u. We snappen de aantrekkingskracht van een twaalfcilinder volledig en we zijn heel blij dat ie nog geleverd wordt, maar als je voor de achtcilinder zou gaan, kunnen we je niet voor gek verklaren. Zeker niet als je weet dat deze 4,0-liter V8 ook in de Lamborghini Urus en de Audi RS 6 ligt; en in de Bentayga V8.
Je herkent de Bentley Flying Spur V8 voornamelijk aan zijn uitlaten. Bij de W12 zijn dit twee dikke ovale units, bij de V8 zijn dit er vier. Handig om te onthouden: als je de uitlaat een kwartslag draait (nee, in gedachten natuurlijk), zie je een acht. Hoeveel zuiniger dan de W12 de V8 is, is nog niet bekend. Wel helpt cilinderuitschakeling met een besparing van 16 procent op stukken waar geen acht cilinders nodig zijn. Mogen we nog een keer aanstippen dat rood een topkleur is?
Meer van TopGear


Gênant: Bentley vergat bij de Flying Spur Speed om extra vermogen toe te voegen

Met de Bentley Flying Spur Hybrid door adembenemend IJsland

Mansory Bentley Flying Spur: anoniem in het donker

Bentley Flying Spur Hybrid: gewoon met V6

Bentley Flying Spur V8

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment
