
Het zijn zware tijden. Na de Aventador, de GT-R en de Chiron nemen we nu ook afscheid van de W12-motor van Bentley. ‘Maar niet zonder een dramatisch einde’, zegt het merk. Het slotstuk van de twaalfcilinder is de Batur, die vorig jaar onthuld is. Nu maakt Bentley de definitieve specificaties bekend van de laatste W12 – en het is de krachtigste twaalfcilinder voor een productieauto ooit.
Voor de extra power monteert Mulliner een aangepaste in- en uitlaat, ze verbeteren de koelsystemen en optimaliseren de turbo’s. Alles bij elkaar zorgt dat voor een vermogen van 750 pk en 1.000 Nm koppel. De Continental GT Speed heeft 659 pk en 900 Nm. Deze kun je, net als de Bentayga Speed en Flying Spur Speed, overigens ook nog heel even bestellen. In 2024 stopt de productie van de W12-motoren.
Slechts 18 stuks van de laatste W12 van Bentley
Bentley en Mulliner bouwen maar achttien stuks van de laatste W12 (en de bijhorende auto) en ze zijn allemaal vergeven. In april 2024 moeten de speciale Baturs klaar zijn. Als de productie klaar is, staat de teller van Bentley W12-motoren op ruim 100.000 stuks. Ook fijn: de dertig medewerkers die aan de W12 werken, krijgen allemaal een nieuwe job binnen het bedrijf.
De baas van Bentley, Adrian Hallmark, doet ook een woordje over de W12-motor: ‘Toen we de W12 in 2003 lanceerde, wisten we dat we een sterke motor hadden die zowel de auto’s als het merk een boost zou geven. Twintig jaar en meer dan 100.000 W12’s later is de tijd gekomen om de iconische motor met pensioen te laten gaan.’
Wat moeten Bentley-klanten nu kopen?
Als de W12 er straks niet meer is, zijn alle modellen van het merk te koop als hybride. Dit is de eerste stap naar een volledig elektrische line-up. De Baturs kosten overigens per stuk zo’n 2 miljoen euro. Andere Bentleys met W12-motoren zijn gelukkig ietsjes goedkoper. Ietsjes.
Eén reactie op “Bentley stopt met twaalfcilinders, maar niet voordat ze de krachtigste W12 ooit bouwen”
Geef een reactie Reactie annuleren


Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Batur Convertible: De krachtigste cabrio van Bentley moet ruim 2 miljoen euro kosten

Bentley Batur review: Heerlijke daily driver van bijna twee miljoen euro

Rijden in de duurste en sterkste Bentley ooit

Bentley Continental GT V8 Mulliner: is ie zo luxe genoeg?

Bentley Mulliner Bacalar is een weelderige tweezitter

Bentley Bentayga Mulliner overtreft elke tuner

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Je kunt nu ook verkeerslichten zonder groen licht tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze

Eindelijk een Bentley met een wat modernere look, die koplampen; toch vaak ouderwets en pompeus bij Bentley maken het auto’s die vooral aantrekkelijk zijn voor een selecte doelgroep. Het zijn absoluut geen poster machines, laat ik het zo zeggen.
De koplampen, achterkant en ook het zijaanzicht van deze Bentley Batur maakt het echt een gaaf apparaat. Hopelijk gaat Bentley door op deze ontwerp lijn in hun toekomstige EV modellen.