
Het zijn zware tijden. Na de Aventador, de GT-R en de Chiron nemen we nu ook afscheid van de W12-motor van Bentley. ‘Maar niet zonder een dramatisch einde’, zegt het merk. Het slotstuk van de twaalfcilinder is de Batur, die vorig jaar onthuld is. Nu maakt Bentley de definitieve specificaties bekend van de laatste W12 – en het is de krachtigste twaalfcilinder voor een productieauto ooit.
Voor de extra power monteert Mulliner een aangepaste in- en uitlaat, ze verbeteren de koelsystemen en optimaliseren de turbo’s. Alles bij elkaar zorgt dat voor een vermogen van 750 pk en 1.000 Nm koppel. De Continental GT Speed heeft 659 pk en 900 Nm. Deze kun je, net als de Bentayga Speed en Flying Spur Speed, overigens ook nog heel even bestellen. In 2024 stopt de productie van de W12-motoren.
Slechts 18 stuks van de laatste W12 van Bentley
Bentley en Mulliner bouwen maar achttien stuks van de laatste W12 (en de bijhorende auto) en ze zijn allemaal vergeven. In april 2024 moeten de speciale Baturs klaar zijn. Als de productie klaar is, staat de teller van Bentley W12-motoren op ruim 100.000 stuks. Ook fijn: de dertig medewerkers die aan de W12 werken, krijgen allemaal een nieuwe job binnen het bedrijf.
De baas van Bentley, Adrian Hallmark, doet ook een woordje over de W12-motor: ‘Toen we de W12 in 2003 lanceerde, wisten we dat we een sterke motor hadden die zowel de auto’s als het merk een boost zou geven. Twintig jaar en meer dan 100.000 W12’s later is de tijd gekomen om de iconische motor met pensioen te laten gaan.’
Wat moeten Bentley-klanten nu kopen?
Als de W12 er straks niet meer is, zijn alle modellen van het merk te koop als hybride. Dit is de eerste stap naar een volledig elektrische line-up. De Baturs kosten overigens per stuk zo’n 2 miljoen euro. Andere Bentleys met W12-motoren zijn gelukkig ietsjes goedkoper. Ietsjes.
Eén reactie op “Bentley stopt met twaalfcilinders, maar niet voordat ze de krachtigste W12 ooit bouwen”
Geef een reactie Reactie annuleren


Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is zo’n luxe Bentley Continental GT na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Batur Convertible: De krachtigste cabrio van Bentley moet ruim 2 miljoen euro kosten

Bentley Batur review: Heerlijke daily driver van bijna twee miljoen euro

Rijden in de duurste en sterkste Bentley ooit

Bentley Continental GT V8 Mulliner: is ie zo luxe genoeg?

Bentley Mulliner Bacalar is een weelderige tweezitter

Bentley Bentayga Mulliner overtreft elke tuner

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

Eindelijk een Bentley met een wat modernere look, die koplampen; toch vaak ouderwets en pompeus bij Bentley maken het auto’s die vooral aantrekkelijk zijn voor een selecte doelgroep. Het zijn absoluut geen poster machines, laat ik het zo zeggen.
De koplampen, achterkant en ook het zijaanzicht van deze Bentley Batur maakt het echt een gaaf apparaat. Hopelijk gaat Bentley door op deze ontwerp lijn in hun toekomstige EV modellen.