Als je vaker op deze of andere pagina’s komt om te lezen over auto’s, weet je dat de meeste automerken graag tussen 2030 en 2050 het duurzaamste jongetje van de klas willen zijn. Ook bandenfabrikanten vechten om wie er het groenst van allemaal is. Als je graag duurzame Pirelli-banden wilt, kan het logo met een rondje en twee pijlen op een autoband je helpen.
Los van verduurzaming gebeurt er erg veel in de bandenindustrie. Zo wordt er volop geĆ«xperimenteerd met banden zonder lucht erin door Michelin, zijn er speciale banden voor elektrische auto’s en wordt er zelfs gewerkt aan een remsysteem dat de banden laat leeglopen. Toch blijft het hoofdthema toch wel vergroenen. Goodyear heeft een band van sojabonen.
De betekenis van het ronde logo met twee pijlen op een autoband
Voor de verduurzaming van de autoband introduceert Pirelli het nieuwe symbool. Het ronde logo met de twee pijlen heeft als betekenis dat de autoband voor tenminste de helft is gemaakt van biomaterialen of gerecyclede producten. Denk hierbij aan materialen als natuurlijk rubber, biohars en afval van de rijstteelt. De eerste band waar het embleem op te zien is, is de P Zero E. Daarvan komt 55 procent uit groene materialen.
Pirelli laat door een extern bedrijf toetsen of de banden wel Ć©cht voor de helft bestaan uit duurzame materialen. In theorie zou het logo dus ook op andere banden geplaatst kunnen worden, want die kunnen bij datzelfde bedrijf aankloppen. Een woordvoerder van Pirelli Nederland kon echter niet bevestigen of andere bandenmerken ook het logo zullen gebruiken. Mocht je het merkje straks ook op andere banden terugzien, dan weet je in ieder geval wat het betekent.
Sven heeft op 24 september 2023 geschreven:
Een remsysteem dat je banden laat leeglopen
Cool,wie wil dat nou niet š