De i3 is de elektrische BMW voor dagelijks gebruik, dus die ziet er uit als een Koreaans busje. Maar de i8 is andere koek. We reden ‘m met idiote stickers, vlak voor ie in vol ornaat werd gepresenteerd.

Toen de i3 een feit was, zal BMW gezocht hebben naar mogelijkheden om de dure techniek op een andere manier toe te passen. De ontwikkeling van het koolstof buizenframe en de elektrische aandrijflijn kun je niet met een rechttoe-rechtaan i3 terugverdienen. Waarom zou je die techniek alleen maar gebruiken om een auto heel erg zuinig en schoon te maken? Je kunt het ook toepassen als extra steuntje in de rug als er om prestaties wordt gevraagd.

Anders dan in de i3 zorgt een verbrandingsmotor primair voor de aandrijving van de i8, op de achterwielen. Het is de 1,5-liter uit de Mini, maar met hulp van onder meer een enorme turbodrukvulling komt er 230 pk uit. Daaraan vast zit een zestraps automaat die je met flippers kunt bedienen. Door een 95 pk sterke elektromotor gaan de voorwielen ook meedoen in de aandrijving.

Om te zien of dit een sportauto is, kiezen we de sportstand, waarmee onderstel en besturing wat steviger worden. In deze modus staat de 230 pk benzinemotor continu te draaien, en wil je meer pep dan gaat de elektromotor meedoen. Wanneer je niet het uiterste vraagt, zet de verbrandingmotor een deel van zijn vermogenscapaciteit om in acculading. De elektromotor voorin fungeert daarvoor als dynamo. Achterin de i8 ligt nog een klein 35 pk sterk motortje dat niet alleen de startmotor is, maar ook een range extender en vangnet voor het turbogat. In totaal heb je dus 360 pk, terwijl de auto 1.490 kilo weegt.

In de dagelijkse omgang merk je niet dat de i8 de meest complexe aandrijflijn van dit moment herbergt. Elke andere auto met schakelflippers rijdt niet anders dan deze. Verwacht alleen geen circuitracer. De accu heeft daar de capaciteit niet voor, waardoor je voor de prestaties volledig bent aangewezen op het lagere vermogen van de benzinemotor. Maar op de openbare weg kun je tot liefst 250 km/u deels elektrisch doorsjezen.

Het is ook mogelijk om de i8 als volledig elektrische auto te gebruiken. De elektromotor is krachtig genoeg om de voorwielen te laten spinnen. Als je de stekker lang genoeg in het stopcontact hebt gehad en je houdt je aan het rijgedrag van de Europese testcriteria, dan kun je 35 kilometer op alleen de elektromotor rijden. Inderdaad, dat is een stuk minder dan de i3, maar bedenk je wel dat die een groter en krachtiger accupakket heeft.

Voor het normale gebruik is het dus een hybride auto. Tot 70 km/u rijdt hij volledig elektrisch, daarboven schakelt de benzinemotor in en neemt de acculading tot 35 procent af. Volgens de officiële testmethodes leidt de optimale inzet van de i8 techniek tot een verbruik van 2,5 liter per 100 kilometer. En dit is tamelijk indrukwekkend toch?

Hij is inmiddels helemaal klaar, de i8, maar zelfs in het ontwikkelstadium waren we onder de indruk van hoe ie in elkaar zit. We kunnen haast niet wachten tot ie bij de dealers staat, begin 2014. Graag met vleugeldeuren.


BMW i8



18/20



Motor

1.499 cc

driecilinder turbo hybride

360 pk / 570 Nm



Aandrijving

vier wielen

6v automaat



Prestaties

0-100 in 4,5 s

top 250 km/u



Verbruik/milieu

2,5 l/100 km

59 g/km CO2



Afmetingen

n.n.b. (L x B x H)

n.n.b. (wielbasis)

1.490 kg



n.n.b. (benzine)

n.n.b. (bagage)



Prijs

NL: n.n.b.

BE: n.n.b.



Het vonnis

Er is een storm aan hybride sportauto’s op komst en dit is een goed voorbeeld van waanzinnige innovatie in een bruikbaar jasje. We zijn alleen erg benieuwd naar de prijs, die zou nog weleens vrij fors kunnen zijn

Reacties