
Ze zijn in ieder geval subtieler dan die nieuwe M4…
Dat zijn de meeste dingen. Maar inderdaad: de auto links is bijzonder leuk opgedroogd. Een ongemodificeerde E46 M3 is tof, terwijl dat asymmetrische luchtgat in de voorbumper en de opschepperige wielen van de CSL sommige TG-redactieleden nu nog tranen in de ogen kunnen bezorgen. Maar: het was al een ‘acht minuten’-auto op de Nürburgring voordat er zoiets als YouTube bestond. En vergeleken met de CSL lijkt de M2 CS haast uitsluitend ontworpen om Instagram-likes binnen te halen – het is haast een karikatuur.
Ik wed dat ze qua grootte nauwelijks verschillen
Klopt, zeventien jaar is lang op Planeet Auto. En dus is de M3, die technisch gesproken een maat groter dan de M2 zou moeten zijn, maar drie centimeter langer, zowel absoluut als qua wielbasis. En met zijn gewicht van 1.385 kilo is ie 165 kilo lichter. De extra ‘L’ in zijn naam staat dan ook voor Leichtbau, en dit was de eerste M met een koolstofvezel dak. Hier maakt het echt deel uit van het concept van de auto, maar als je het prachtige, uiterst functionele carbon van de CSL indirect de schuld wilt geven van het aanzienlijk goedkopere grijze weefpatroontje in de deurgrepen en voorspoiler van de M2 CS, dan snappen we dat.
Hoe ‘lichtgewicht’ is die M3 precies?
Vergeleken met de gewone E46 scheelt het een verbazingwekkende 110 kilo, terwijl de spoorbreedte met 10 millimeter toenam en zijn 3.2 zes-in-lijn 360 pk levert, 20 pk meer dus. Een nieuw koolstofvezel luchtfilter draagt ook nog bij aan een van de heerlijkste geluiden uit de autogeschiedenis. Eén keer rijden en je weet: eigenlijk klinken zescilinders het allerlekkerst. Je hebt het nog niet over de transmissies gehad…
Ja, mauwen over de lompheid van de flipperbak van de M3 CSL is een cliché, dus dat gaan we niet doen. Sterker: als je gewoon vriendelijk even het gas loslaat voor je opschakelt valt het eigenlijk reuze mee – het is veel minder erg dan we ons konden herinneren. Je moet er wat extra je best voor doen, en dat is eigenlijk best leuk als je het vergelijkt met de onfeilbare professionaliteit van die dubbelkoppelingsbak van de M2 CS. Het is een tikje rudimentair, maar ach…
Is de CSL nu niet een beetje achterhaald?
Nou, hij is nog steeds enorm snel, zo snel dat je op de openbare weg eigenlijk maar een paar van zijn zes versnellingen kunt gebruiken. Wat jammer is, omdat ie zo geweldig graag naar zijn maximum van 8.000 tpm loopt. De CS, met zijn 450 pk, heeft veel meer ‘punch’, maar rijdt de CSL echt niet zomaar los. Hij is met 4,2 seconden maar 0,7 seconde sneller bij 100 km/u dan de M3. En hij is, dankzij alle moderne elektronica, ook beslist niet moeilijker te hanteren, ondanks zijn 180 Nm extra koppel.
BMW M3 CSL vs BMW M2 CS: hoe rijden ze?
De M3 CSL is licht en behendig in zijn gevoel en respons. Zijn dunne, met alcantara beklede stuur is een heerlijkheid om te gebruiken. Als je daarna het veel dikkere stuur van de M2 CS vastpakt, lijkt het wel of je ovenwanten aanhebt. Maar tsjonge, wat een zalig onstuimig apparaat is die M2 toch, en wat wordt turbotechniek hier toch naar een fantastisch, dramatisch hoogtepunt gevoerd. In een wereld waarin ook de X6 M bestaat, is de M2 een welkom bewijs dat de M-divisie kleine, duivelse coupeetjes nog steeds een warm hart toedraagt. Hoera!
Meer van TopGear


Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé is fraaier, duurder en goedkoper geworden

Waarom de BMW 2-serie duurder zou kunnen worden dan de X6

700 pk was nog nooit zo bereikbaar (maar je gaat er niet beter van rijden)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Koop deze heerlijke BMW E46 M3 Touring als verstandige gezinsauto

Tuner gaat de BMW M3 E46 met wat koolstofvezel ombouwen tot CSL

BMW-rijder heeft heel veel geluk op de Nürburgring

Buitenkans: Het beste van vijf generaties M3 en M4 kan in één keer van jou zijn

Buitenkansje? BMW veilt een bijna nieuwe M3 CSL voor een zachte prijs

BMW laat vier geheime CSL-prototypes voor het eerst zien

De snelle BMW M240i is een koopje in vergelijking met de nieuwe M2

Wat heeft de huidige BMW M2 gemeen met de BMW 1M uit 2010?

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

De nieuwe BMW M2 neemt het op tegen de Porsche 718 Cayman GT4 en de BMW 1M Coupé

Vorsteiner maakt een kleine musclecar van de nieuwe BMW M2

BMW M2 review: Hoe rijdt de laatste M met pure benzinemotor?

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Waarom je morgen deze snelwegen in Nederland beter kunt vermijden

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

Vakantiedeal: 3 nummers TopGear voor slechts 15 euro

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?
