
Ze zijn in ieder geval subtieler dan die nieuwe M4…
Dat zijn de meeste dingen. Maar inderdaad: de auto links is bijzonder leuk opgedroogd. Een ongemodificeerde E46 M3 is tof, terwijl dat asymmetrische luchtgat in de voorbumper en de opschepperige wielen van de CSL sommige TG-redactieleden nu nog tranen in de ogen kunnen bezorgen. Maar: het was al een ‘acht minuten’-auto op de Nürburgring voordat er zoiets als YouTube bestond. En vergeleken met de CSL lijkt de M2 CS haast uitsluitend ontworpen om Instagram-likes binnen te halen – het is haast een karikatuur.
Ik wed dat ze qua grootte nauwelijks verschillen
Klopt, zeventien jaar is lang op Planeet Auto. En dus is de M3, die technisch gesproken een maat groter dan de M2 zou moeten zijn, maar drie centimeter langer, zowel absoluut als qua wielbasis. En met zijn gewicht van 1.385 kilo is ie 165 kilo lichter. De extra ‘L’ in zijn naam staat dan ook voor Leichtbau, en dit was de eerste M met een koolstofvezel dak. Hier maakt het echt deel uit van het concept van de auto, maar als je het prachtige, uiterst functionele carbon van de CSL indirect de schuld wilt geven van het aanzienlijk goedkopere grijze weefpatroontje in de deurgrepen en voorspoiler van de M2 CS, dan snappen we dat.
Hoe ‘lichtgewicht’ is die M3 precies?
Vergeleken met de gewone E46 scheelt het een verbazingwekkende 110 kilo, terwijl de spoorbreedte met 10 millimeter toenam en zijn 3.2 zes-in-lijn 360 pk levert, 20 pk meer dus. Een nieuw koolstofvezel luchtfilter draagt ook nog bij aan een van de heerlijkste geluiden uit de autogeschiedenis. Eén keer rijden en je weet: eigenlijk klinken zescilinders het allerlekkerst. Je hebt het nog niet over de transmissies gehad…
Ja, mauwen over de lompheid van de flipperbak van de M3 CSL is een cliché, dus dat gaan we niet doen. Sterker: als je gewoon vriendelijk even het gas loslaat voor je opschakelt valt het eigenlijk reuze mee – het is veel minder erg dan we ons konden herinneren. Je moet er wat extra je best voor doen, en dat is eigenlijk best leuk als je het vergelijkt met de onfeilbare professionaliteit van die dubbelkoppelingsbak van de M2 CS. Het is een tikje rudimentair, maar ach…
Is de CSL nu niet een beetje achterhaald?
Nou, hij is nog steeds enorm snel, zo snel dat je op de openbare weg eigenlijk maar een paar van zijn zes versnellingen kunt gebruiken. Wat jammer is, omdat ie zo geweldig graag naar zijn maximum van 8.000 tpm loopt. De CS, met zijn 450 pk, heeft veel meer ‘punch’, maar rijdt de CSL echt niet zomaar los. Hij is met 4,2 seconden maar 0,7 seconde sneller bij 100 km/u dan de M3. En hij is, dankzij alle moderne elektronica, ook beslist niet moeilijker te hanteren, ondanks zijn 180 Nm extra koppel.
BMW M3 CSL vs BMW M2 CS: hoe rijden ze?
De M3 CSL is licht en behendig in zijn gevoel en respons. Zijn dunne, met alcantara beklede stuur is een heerlijkheid om te gebruiken. Als je daarna het veel dikkere stuur van de M2 CS vastpakt, lijkt het wel of je ovenwanten aanhebt. Maar tsjonge, wat een zalig onstuimig apparaat is die M2 toch, en wat wordt turbotechniek hier toch naar een fantastisch, dramatisch hoogtepunt gevoerd. In een wereld waarin ook de X6 M bestaat, is de M2 een welkom bewijs dat de M-divisie kleine, duivelse coupeetjes nog steeds een warm hart toedraagt. Hoera!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom de BMW 2-serie duurder zou kunnen worden dan de X6

700 pk was nog nooit zo bereikbaar (maar je gaat er niet beter van rijden)

Vermogen BMW M2 CS bekend: heel erg veel

Waarom de vernieuwde benzineversies van de 2-serie nog wel een ‘i’ dragen op de bips

De snelle BMW M240i is een koopje in vergelijking met de nieuwe M2

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

Zie jij van welke populaire auto de koplampen van deze bus komen?

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Koop deze heerlijke BMW E46 M3 Touring als verstandige gezinsauto

Tuner gaat de BMW M3 E46 met wat koolstofvezel ombouwen tot CSL

BMW-rijder heeft heel veel geluk op de Nürburgring

Buitenkans: Het beste van vijf generaties M3 en M4 kan in één keer van jou zijn

Buitenkansje? BMW veilt een bijna nieuwe M3 CSL voor een zachte prijs

BMW laat vier geheime CSL-prototypes voor het eerst zien

De snelle BMW M240i is een koopje in vergelijking met de nieuwe M2

Wat heeft de huidige BMW M2 gemeen met de BMW 1M uit 2010?

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

De nieuwe BMW M2 neemt het op tegen de Porsche 718 Cayman GT4 en de BMW 1M Coupé

Vorsteiner maakt een kleine musclecar van de nieuwe BMW M2

BMW M2 review: Hoe rijdt de laatste M met pure benzinemotor?

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
