
We waren er niet gerust op. We hadden het akelige vermoeden dat, de enorme hype ten spijt, de BMW M3 Touring een soort vuurpijl zou zijn. In de zin van ‘een enorme knal en dan niks meer’. Met andere woorden: dat er, behalve mensen die schrijven voor autobladen en nog een stuk of vier anderen, eigenlijk niemand zat te wachten op een 3-serie stationwagen van de M-divisie.
Rond deze tijd vorig jaar – toen we de dagen aan het aftellen waren naar het moment dat we de sleutels in handen zouden krijgen van deze perfecte eenheid van 500 pk en 500 liter bagageruimte – wezen de sceptici op de heersende voorkeur voor super-SUV’s (zoals de X3 M). En op hoe BMW’s oude M5 Tourings destijds vooral uitblonken door wortel te schieten in de showrooms. Oh, en de nieuwe XM bleek een drie ton zware drol te zijn. Eén miskleun per jaar kun je wel hebben, maar twee, dat is al gauw crisis.
Gelukkig: Mensen kopen hem ook de M3 Touring
De paniek blijkt geheel overbodig. Niet alleen is de Touring een triomf van dynamiek, hij verkoopt ook nog eens heel aardig. In 2023 koos 45 procent van de mensen die voor een M3 gingen voor de stationwagen in plaats van de sedan, en de nichemobiel met het lange dak is op dit moment tot ver in 2024 uitverkocht. En terecht.
Nee, we kunnen nog steeds niet overweg met die neusgaten. Maar om zo’n heerlijk compromisloos, allemansvriendelijk Zwitsers zakmes op de markt te brengen, nét op het moment dat de Mercedes-AMG C 63 van het padje is geraakt, is een slim staaltje productplanning.
De M3 Touring raakt de roos op alle vlakken. Hij is fantastisch afgewerkt en uiterst royaal uitgerust, en toch zal hij je handpalmen laten zweten, je keel droogmaken en je naar adem laten snakken op de weg tussen thuis en waar je dan ook naartoe moest.
Binnenkort krijgt de M3 Touring een grote broer
Wij hoeven maar één blik op een winnaar te werpen om hem als zodanig te (h)erkennen. Datzelfde geldt voor BMW. Opgestuwd door het ‘we zeiden het toch?’-effect wordt het volgende trucje van de M-divisie dezelfde behandeling voor de nieuwe 5-serie, met een M5 Touring van dik 700 pk. Laat maar komen!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Meer dan een BMW M3 Touring heb je eigenlijk niet nodig in je leven”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

Auto waar we het meest naar uitkijken in 2024: Ford Mustang GTD

Waarom de Hyundai Ioniq 5 N onze Auto van het Jaar 2023 is

Waarom de Lightyear 0 voor ons het Traantjewegpinkmoment van 2023 is

Waarom de versnellingsbak van Koenigsegg de beste innovatie van 2023 is

Waarom Max Verstappen wat ons betreft de topscorer van 2023 is

Waarom de Honda Civic Type R de beste performance-auto van 2023 is

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW M3 verliest kenmerkende ‘angel eyes’, krijgt extra vermogen terug

Nederlander maakt bizarre uitlaat voor BMW M3 met V10 (en niet alleen voor de sier)

BMW M3 kan vallende motorrijder maar net ontwijken op de Nürburgring

BMW M3 knalt op nietsvermoedende Audi RS 4 Avant op Spa-Francorchamps

Rijden* in een BMW M3 Formula Drift-auto met 2JZ-motor

BMW M3 verliest kenmerkende ‘angel eyes’, krijgt extra vermogen terug

BMW M2 vs BMW M3 Touring review: Welke pretmachine moet je kiezen?

‘BMW werkt aan een M3 CS Touring , komt al in 2025’

BMW-rijder laat even zien hoe je verbannen wordt van de Nürburgring

De BMW M3 Touring krijgt 650 pk en een sterrenhemel van Manhart

BMW M3 Touring review: Hoe goed is ie in de sneeuw? En met honden?

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

Het kan straks verboden zijn om carbon op jouw auto te hebben in de EU

“Hij wint onze Meer TG Award voor ‘Heb Je Niet Nodig van het Jaar 2023′”
Wat heb je dan wel nodig?