
We waren er niet gerust op. We hadden het akelige vermoeden dat, de enorme hype ten spijt, de BMW M3 Touring een soort vuurpijl zou zijn. In de zin van ‘een enorme knal en dan niks meer’. Met andere woorden: dat er, behalve mensen die schrijven voor autobladen en nog een stuk of vier anderen, eigenlijk niemand zat te wachten op een 3-serie stationwagen van de M-divisie.
Rond deze tijd vorig jaar – toen we de dagen aan het aftellen waren naar het moment dat we de sleutels in handen zouden krijgen van deze perfecte eenheid van 500 pk en 500 liter bagageruimte – wezen de sceptici op de heersende voorkeur voor super-SUV’s (zoals de X3 M). En op hoe BMW’s oude M5 Tourings destijds vooral uitblonken door wortel te schieten in de showrooms. Oh, en de nieuwe XM bleek een drie ton zware drol te zijn. Eén miskleun per jaar kun je wel hebben, maar twee, dat is al gauw crisis.
Gelukkig: Mensen kopen hem ook de M3 Touring
De paniek blijkt geheel overbodig. Niet alleen is de Touring een triomf van dynamiek, hij verkoopt ook nog eens heel aardig. In 2023 koos 45 procent van de mensen die voor een M3 gingen voor de stationwagen in plaats van de sedan, en de nichemobiel met het lange dak is op dit moment tot ver in 2024 uitverkocht. En terecht.
Nee, we kunnen nog steeds niet overweg met die neusgaten. Maar om zo’n heerlijk compromisloos, allemansvriendelijk Zwitsers zakmes op de markt te brengen, nét op het moment dat de Mercedes-AMG C 63 van het padje is geraakt, is een slim staaltje productplanning.
De M3 Touring raakt de roos op alle vlakken. Hij is fantastisch afgewerkt en uiterst royaal uitgerust, en toch zal hij je handpalmen laten zweten, je keel droogmaken en je naar adem laten snakken op de weg tussen thuis en waar je dan ook naartoe moest.
Binnenkort krijgt de M3 Touring een grote broer
Wij hoeven maar één blik op een winnaar te werpen om hem als zodanig te (h)erkennen. Datzelfde geldt voor BMW. Opgestuwd door het ‘we zeiden het toch?’-effect wordt het volgende trucje van de M-divisie dezelfde behandeling voor de nieuwe 5-serie, met een M5 Touring van dik 700 pk. Laat maar komen!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Meer dan een BMW M3 Touring heb je eigenlijk niet nodig in je leven”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Deze opgeleukte BMW M340i heeft een fraaiere neus dan de M3 én meer koppel

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Auto waar we het meest naar uitkijken in 2024: Ford Mustang GTD

Waarom de Hyundai Ioniq 5 N onze Auto van het Jaar 2023 is

Waarom de Lightyear 0 voor ons het Traantjewegpinkmoment van 2023 is

Waarom de versnellingsbak van Koenigsegg de beste innovatie van 2023 is

Waarom Max Verstappen wat ons betreft de topscorer van 2023 is

Waarom de Honda Civic Type R de beste performance-auto van 2023 is

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW M3 verliest kenmerkende ‘angel eyes’, krijgt extra vermogen terug

Nederlander maakt bizarre uitlaat voor BMW M3 met V10 (en niet alleen voor de sier)

BMW M3 kan vallende motorrijder maar net ontwijken op de Nürburgring

BMW M3 knalt op nietsvermoedende Audi RS 4 Avant op Spa-Francorchamps

Rijden* in een BMW M3 Formula Drift-auto met 2JZ-motor

BMW M3 verliest kenmerkende ‘angel eyes’, krijgt extra vermogen terug

BMW M2 vs BMW M3 Touring review: Welke pretmachine moet je kiezen?

‘BMW werkt aan een M3 CS Touring , komt al in 2025’

BMW-rijder laat even zien hoe je verbannen wordt van de Nürburgring

De BMW M3 Touring krijgt 650 pk en een sterrenhemel van Manhart

BMW M3 Touring review: Hoe goed is ie in de sneeuw? En met honden?

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

“Hij wint onze Meer TG Award voor ‘Heb Je Niet Nodig van het Jaar 2023′”
Wat heb je dan wel nodig?