
We waren er niet gerust op. We hadden het akelige vermoeden dat, de enorme hype ten spijt, de BMW M3 Touring een soort vuurpijl zou zijn. In de zin van ‘een enorme knal en dan niks meer’. Met andere woorden: dat er, behalve mensen die schrijven voor autobladen en nog een stuk of vier anderen, eigenlijk niemand zat te wachten op een 3-serie stationwagen van de M-divisie.
Rond deze tijd vorig jaar – toen we de dagen aan het aftellen waren naar het moment dat we de sleutels in handen zouden krijgen van deze perfecte eenheid van 500 pk en 500 liter bagageruimte – wezen de sceptici op de heersende voorkeur voor super-SUV’s (zoals de X3 M). En op hoe BMW’s oude M5 Tourings destijds vooral uitblonken door wortel te schieten in de showrooms. Oh, en de nieuwe XM bleek een drie ton zware drol te zijn. Eén miskleun per jaar kun je wel hebben, maar twee, dat is al gauw crisis.
Gelukkig: Mensen kopen hem ook de M3 Touring
De paniek blijkt geheel overbodig. Niet alleen is de Touring een triomf van dynamiek, hij verkoopt ook nog eens heel aardig. In 2023 koos 45 procent van de mensen die voor een M3 gingen voor de stationwagen in plaats van de sedan, en de nichemobiel met het lange dak is op dit moment tot ver in 2024 uitverkocht. En terecht.
Nee, we kunnen nog steeds niet overweg met die neusgaten. Maar om zo’n heerlijk compromisloos, allemansvriendelijk Zwitsers zakmes op de markt te brengen, nét op het moment dat de Mercedes-AMG C 63 van het padje is geraakt, is een slim staaltje productplanning.
De M3 Touring raakt de roos op alle vlakken. Hij is fantastisch afgewerkt en uiterst royaal uitgerust, en toch zal hij je handpalmen laten zweten, je keel droogmaken en je naar adem laten snakken op de weg tussen thuis en waar je dan ook naartoe moest.
Binnenkort krijgt de M3 Touring een grote broer
Wij hoeven maar één blik op een winnaar te werpen om hem als zodanig te (h)erkennen. Datzelfde geldt voor BMW. Opgestuwd door het ‘we zeiden het toch?’-effect wordt het volgende trucje van de M-divisie dezelfde behandeling voor de nieuwe 5-serie, met een M5 Touring van dik 700 pk. Laat maar komen!
Eén reactie op “Meer dan een BMW M3 Touring heb je eigenlijk niet nodig in je leven”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Auto waar we het meest naar uitkijken in 2024: Ford Mustang GTD

Waarom de Hyundai Ioniq 5 N onze Auto van het Jaar 2023 is

Waarom de Lightyear 0 voor ons het Traantjewegpinkmoment van 2023 is

Waarom de versnellingsbak van Koenigsegg de beste innovatie van 2023 is

Waarom Max Verstappen wat ons betreft de topscorer van 2023 is

Waarom de Honda Civic Type R de beste performance-auto van 2023 is

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW M3 verliest kenmerkende ‘angel eyes’, krijgt extra vermogen terug

Nederlander maakt bizarre uitlaat voor BMW M3 met V10 (en niet alleen voor de sier)

BMW M3 kan vallende motorrijder maar net ontwijken op de Nürburgring

BMW M3 knalt op nietsvermoedende Audi RS 4 Avant op Spa-Francorchamps

BMW M3 verliest kenmerkende ‘angel eyes’, krijgt extra vermogen terug

BMW M2 vs BMW M3 Touring review: Welke pretmachine moet je kiezen?

‘BMW werkt aan een M3 CS Touring , komt al in 2025’

BMW-rijder laat even zien hoe je verbannen wordt van de Nürburgring

De BMW M3 Touring krijgt 650 pk en een sterrenhemel van Manhart

BMW M3 Touring review: Hoe goed is ie in de sneeuw? En met honden?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Deze bekende auto’s hadden eigenlijk compleet misleidende namen

“Hij wint onze Meer TG Award voor ‘Heb Je Niet Nodig van het Jaar 2023′”
Wat heb je dan wel nodig?