
De BMW M3 Touring komt eraan, en dat is nogal een dingetje voor het Duitse merk. Al jaren flirtten ze met idee van een M3 voor gezinnen, maar het lukte de M-divisie nooit om de raad van bestuur te overtuigen. Tot nu dan. Omdat voorpret de leukste pret is, publiceert BMW regelmatig videootjes met nieuwe informatie over de nieuwe Touring. Voor de nieuwste video nodigen ze M-productmanager Hagen Franke uit om te babbelen.
Franke valt gelijk met de deur in huis en zegt over de Nürburgring-tijden simpelweg: ‘We willen records breken.’ De BMW M3 Touring moet de snelste stationwagen op de Nürburgring worden. Maar wat is eigenlijk de huidige recordhouder? En heeft de nieuwe M3 wel genoeg in zijn mars om deze concurrent te verslaan?
Geen officieel record voor stationwagens op de Nürburgring
De Nürburgring houdt netjes bij welke records er allemaal zijn en welke auto’s ze gevestigd hebben. De ‘snelste stationwagen’ is niet een van deze records. Wel is er bijvoorbeeld de categorie ‘Executive Cars’, waarin de Mercedes-AMG GT 63 S de snelste is. Of is dit toch een ‘Mid-range Car’, een groep die wordt aangevoerd door de Jaguar XE SV Project 8? Of zal BMW doen wat Skoda destijds ook deed: een record claimen in een niet-erkende categorie?
Er is een duidelijke tegenstander
De details zullen ze nog even moeten uitwerken, maar er is wel een overduidelijke tegenstander. In 2017 bracht Mercedes naar buiten dat de AMG E 63 S Estate een rondje Groene Hel deed in 7 minuten en 45,19 seconden. Dat is ongeveer net zo snel als een Mègane RS Trophy-R, maar ruim 15 seconden langzamer dan een Panamera Turbo S (niet de stationwagenversie).

De Mercedes-AMG E 63 S heeft 612 pk, wat waarschijnlijk zo’n 100 pk meer is dan de BMW M3 Touring. Wel is de Mercedes een segment groter, wat een serieuze impact kan hebben op de technische Nürburgring. BMW lijkt in ieder geval zeker van zijn zaak, al denken we niet dat de snelste productieauto overall op de ‘Ring, de Porsche 911 GT2 RS MR (6:43,300), veel te vrezen heeft. We zijn erg benieuwd.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Deze opgeleukte BMW M340i heeft een fraaiere neus dan de M3 én meer koppel

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

BMW M3 verliest kenmerkende ‘angel eyes’, krijgt extra vermogen terug

Meer dan een BMW M3 Touring heb je eigenlijk niet nodig in je leven

BMW M2 vs BMW M3 Touring review: Welke pretmachine moet je kiezen?

‘BMW werkt aan een M3 CS Touring , komt al in 2025’

BMW-rijder laat even zien hoe je verbannen wordt van de Nürburgring

De BMW M3 Touring krijgt 650 pk en een sterrenhemel van Manhart

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

Schokkende beelden: de eerste crash op de Nürburgring van 2025 is nu al een feit

Is het terecht dat de BMW-rijder de schuld krijgt van deze crash op de Nürburgring?

Je ziet gelijk waarom deze kansloze Mercedes-rijder bijna crasht op de Nürburgring

Geniet 10 minuten van faals en crashes op de Nürburgring

Sebastian Vettel stapt in zijn oude Red Bull en gaat op de Nürburgring Nordschleife rijden

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
