
De nieuwe BMW M5 CS is de ‘reply to all’ van de auto’s. Er lijken niet echt keuzes te zijn gemaakt in het ontwerpproces. Goudkleurige grille? Prima. Gele verlichting? Doe maar. Nürburgring-borduursel op de hoofdsteunen? Joe. Rode accenten voor het interieur? Knal er maar bij. De BMW M-kleuren voor de stiksels dan ook? Gooi er maar op. Goed, de krachtigste BMW ooit gemaakt mág ook wel uitgesproken en extreem zijn. Maar bij één designfeature zetten we echt onze vraagtekens.
We zagen al op de persfoto (nummer 1 in de galerij) dat de achterkant van de schakelflipper eruitziet als de zool van een hippe hardloopschoon. Kun je iets van vinden, maar het past wel redelijk bij de rest van het interieur. Waar BMW geen foto van publiceerde, was de flipper aan de andere kant. Marc Rutten, de business manager van Shmee150, ontdekte de bijzondere feature. De flipper rechts heeft geen putjes, maar puntjes.
Dat is toch gek. Want waarom zou je een voelbare indicatie inbouwen in de schakelflippers? Voor slechtzienden? Nee, dat zou nergens op slaan. Niet alleen mogen die waarschijnlijk niet rijden, zij weten net als iedereen dat rechts een versnelling omhoog is en links een versnelling omlaag. Er is geen enkele aanwijsbare reden waarom je links en rechts verschillende patroontjes op de schakelflippers zou moeten toepassen. Laten we het houden op een designfeature, maar wel een twijfelachtige.
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW M5 CS is de krachtigste productieauto van M

G-Power G5M Hurricane RR is een BMW M5 met 900 pk

BMW M5 drift door Rome voor MI7
GP Infinitas Hurricane 2 moet 400 km/u halen

Alternatieven voor de BMW M5 Competition

De BMW M5-facelift schiet je scherm op

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Welke prutser heeft dit artikel geschreven 😛 elke nitwit kan toch bedenken waarom ze fysiek voelbaar verschil in de linker en de rechteflipper willen hebben?
Vervelen jullie je? Wat een non detail. Weer even strak in de race komen jongens.
Man man man Jeffrey…
Owja en ” De flipper rechts heeft geen putjes, maar puntjes”
Lijkt me best handig als je hard gaat en je stuur gedraaid is
Waarom schakel je in een bocht dat doe je er voor en niet tijdens nou snap ik dat zoveel van die loser van de weg afschieten. Als je niet in een auto kan rijden rijd er altijd nog wel een taxi bus of trein
Wat een dom artikel zeg, denk eerst eens na voordat je zo’n stuk schrijft.
Mijn mercedes E220D van 2017 heeft op de peddels ook een bol rechts (opschakelen) en een put links (terugschakelen).
Lijkt me idd om bij scherpe bochten jezelf niet te vergissen – misschien zelfs wettelijk verplicht ergens in een of andere obscure EU richtlijn?
Wat Joop zegt. Alleen met 200+kmh stuur je niet heel scherp. Het gaat meer om de haarspeldbochten omhoog waarbij je veel terug en op moet schakelen, ook in de bocht.
Daar de flippers meedraaien met het stuur tijdens het nemen van bochten, komt het wel eens voor dat links rechts wordt en omgekeerd. Wanneer men vervolgens een schakelmanoeuvre beoogt, heeft men een extra indicatie in het op- of terugschakelen. Wel handig als je met 200+ km/u een rotonde nadert…