
De nieuwe BMW M5 CS is de ‘reply to all’ van de auto’s. Er lijken niet echt keuzes te zijn gemaakt in het ontwerpproces. Goudkleurige grille? Prima. Gele verlichting? Doe maar. Nürburgring-borduursel op de hoofdsteunen? Joe. Rode accenten voor het interieur? Knal er maar bij. De BMW M-kleuren voor de stiksels dan ook? Gooi er maar op. Goed, de krachtigste BMW ooit gemaakt mág ook wel uitgesproken en extreem zijn. Maar bij één designfeature zetten we echt onze vraagtekens.
We zagen al op de persfoto (nummer 1 in de galerij) dat de achterkant van de schakelflipper eruitziet als de zool van een hippe hardloopschoon. Kun je iets van vinden, maar het past wel redelijk bij de rest van het interieur. Waar BMW geen foto van publiceerde, was de flipper aan de andere kant. Marc Rutten, de business manager van Shmee150, ontdekte de bijzondere feature. De flipper rechts heeft geen putjes, maar puntjes.
Dat is toch gek. Want waarom zou je een voelbare indicatie inbouwen in de schakelflippers? Voor slechtzienden? Nee, dat zou nergens op slaan. Niet alleen mogen die waarschijnlijk niet rijden, zij weten net als iedereen dat rechts een versnelling omhoog is en links een versnelling omlaag. Er is geen enkele aanwijsbare reden waarom je links en rechts verschillende patroontjes op de schakelflippers zou moeten toepassen. Laten we het houden op een designfeature, maar wel een twijfelachtige.
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

BMW M5 CS is de krachtigste productieauto van M

G-Power G5M Hurricane RR is een BMW M5 met 900 pk

BMW M5 drift door Rome voor MI7
GP Infinitas Hurricane 2 moet 400 km/u halen

Alternatieven voor de BMW M5 Competition

De BMW M5-facelift schiet je scherm op

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Welke prutser heeft dit artikel geschreven 😛 elke nitwit kan toch bedenken waarom ze fysiek voelbaar verschil in de linker en de rechteflipper willen hebben?
Vervelen jullie je? Wat een non detail. Weer even strak in de race komen jongens.
Man man man Jeffrey…
Owja en ” De flipper rechts heeft geen putjes, maar puntjes”
Lijkt me best handig als je hard gaat en je stuur gedraaid is
Waarom schakel je in een bocht dat doe je er voor en niet tijdens nou snap ik dat zoveel van die loser van de weg afschieten. Als je niet in een auto kan rijden rijd er altijd nog wel een taxi bus of trein
Wat een dom artikel zeg, denk eerst eens na voordat je zo’n stuk schrijft.
Mijn mercedes E220D van 2017 heeft op de peddels ook een bol rechts (opschakelen) en een put links (terugschakelen).
Lijkt me idd om bij scherpe bochten jezelf niet te vergissen – misschien zelfs wettelijk verplicht ergens in een of andere obscure EU richtlijn?
Wat Joop zegt. Alleen met 200+kmh stuur je niet heel scherp. Het gaat meer om de haarspeldbochten omhoog waarbij je veel terug en op moet schakelen, ook in de bocht.
Daar de flippers meedraaien met het stuur tijdens het nemen van bochten, komt het wel eens voor dat links rechts wordt en omgekeerd. Wanneer men vervolgens een schakelmanoeuvre beoogt, heeft men een extra indicatie in het op- of terugschakelen. Wel handig als je met 200+ km/u een rotonde nadert…