
De nieuwe BMW M5 CS is de ‘reply to all’ van de auto’s. Er lijken niet echt keuzes te zijn gemaakt in het ontwerpproces. Goudkleurige grille? Prima. Gele verlichting? Doe maar. Nürburgring-borduursel op de hoofdsteunen? Joe. Rode accenten voor het interieur? Knal er maar bij. De BMW M-kleuren voor de stiksels dan ook? Gooi er maar op. Goed, de krachtigste BMW ooit gemaakt mág ook wel uitgesproken en extreem zijn. Maar bij één designfeature zetten we echt onze vraagtekens.
We zagen al op de persfoto (nummer 1 in de galerij) dat de achterkant van de schakelflipper eruitziet als de zool van een hippe hardloopschoon. Kun je iets van vinden, maar het past wel redelijk bij de rest van het interieur. Waar BMW geen foto van publiceerde, was de flipper aan de andere kant. Marc Rutten, de business manager van Shmee150, ontdekte de bijzondere feature. De flipper rechts heeft geen putjes, maar puntjes.
Dat is toch gek. Want waarom zou je een voelbare indicatie inbouwen in de schakelflippers? Voor slechtzienden? Nee, dat zou nergens op slaan. Niet alleen mogen die waarschijnlijk niet rijden, zij weten net als iedereen dat rechts een versnelling omhoog is en links een versnelling omlaag. Er is geen enkele aanwijsbare reden waarom je links en rechts verschillende patroontjes op de schakelflippers zou moeten toepassen. Laten we het houden op een designfeature, maar wel een twijfelachtige.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

BMW M5 CS is de krachtigste productieauto van M

G-Power G5M Hurricane RR is een BMW M5 met 900 pk

BMW M5 drift door Rome voor MI7
GP Infinitas Hurricane 2 moet 400 km/u halen

Alternatieven voor de BMW M5 Competition

De BMW M5-facelift schiet je scherm op

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Welke prutser heeft dit artikel geschreven 😛 elke nitwit kan toch bedenken waarom ze fysiek voelbaar verschil in de linker en de rechteflipper willen hebben?
Vervelen jullie je? Wat een non detail. Weer even strak in de race komen jongens.
Man man man Jeffrey…
Owja en ” De flipper rechts heeft geen putjes, maar puntjes”
Lijkt me best handig als je hard gaat en je stuur gedraaid is
Waarom schakel je in een bocht dat doe je er voor en niet tijdens nou snap ik dat zoveel van die loser van de weg afschieten. Als je niet in een auto kan rijden rijd er altijd nog wel een taxi bus of trein
Wat een dom artikel zeg, denk eerst eens na voordat je zo’n stuk schrijft.
Mijn mercedes E220D van 2017 heeft op de peddels ook een bol rechts (opschakelen) en een put links (terugschakelen).
Lijkt me idd om bij scherpe bochten jezelf niet te vergissen – misschien zelfs wettelijk verplicht ergens in een of andere obscure EU richtlijn?
Wat Joop zegt. Alleen met 200+kmh stuur je niet heel scherp. Het gaat meer om de haarspeldbochten omhoog waarbij je veel terug en op moet schakelen, ook in de bocht.
Daar de flippers meedraaien met het stuur tijdens het nemen van bochten, komt het wel eens voor dat links rechts wordt en omgekeerd. Wanneer men vervolgens een schakelmanoeuvre beoogt, heeft men een extra indicatie in het op- of terugschakelen. Wel handig als je met 200+ km/u een rotonde nadert…