De nieuwe BMW M5 CS is de ‘reply to all’ van de auto’s. Er lijken niet echt keuzes te zijn gemaakt in het ontwerpproces. Goudkleurige grille? Prima. Gele verlichting? Doe maar. Nürburgring-borduursel op de hoofdsteunen? Joe. Rode accenten voor het interieur? Knal er maar bij. De BMW M-kleuren voor de stiksels dan ook? Gooi er maar op. Goed, de krachtigste BMW ooit gemaakt mág ook wel uitgesproken en extreem zijn. Maar bij één designfeature zetten we echt onze vraagtekens.

We zagen al op de persfoto (nummer 1 in de galerij) dat de achterkant van de schakelflipper eruitziet als de zool van een hippe hardloopschoon. Kun je iets van vinden, maar het past wel redelijk bij de rest van het interieur. Waar BMW geen foto van publiceerde, was de flipper aan de andere kant. Marc Rutten, de business manager van Shmee150, ontdekte de bijzondere feature. De flipper rechts heeft geen putjes, maar puntjes.

Dat is toch gek. Want waarom zou je een voelbare indicatie inbouwen in de schakelflippers? Voor slechtzienden? Nee, dat zou nergens op slaan. Niet alleen mogen die waarschijnlijk niet rijden, zij weten net als iedereen dat rechts een versnelling omhoog is en links een versnelling omlaag. Er is geen enkele aanwijsbare reden waarom je links en rechts verschillende patroontjes op de schakelflippers zou moeten toepassen. Laten we het houden op een designfeature, maar wel een twijfelachtige.

Reacties

  • Kevin heeft op 1 februari 2021 geschreven:

    Welke prutser heeft dit artikel geschreven 😛 elke nitwit kan toch bedenken waarom ze fysiek voelbaar verschil in de linker en de rechteflipper willen hebben?

    Reageer
  • Ronald heeft op 30 januari 2021 geschreven:

    Vervelen jullie je? Wat een non detail. Weer even strak in de race komen jongens.

    Reageer
  • Man heeft op 30 januari 2021 geschreven:

    Man man man Jeffrey…
    Owja en ” De flipper rechts heeft geen putjes, maar puntjes”

    • Man heeft op 30 januari 2021 geschreven:

      Lijkt me best handig als je hard gaat en je stuur gedraaid is

      Reageer
    Reageer
  • Jeffrey heeft op 29 januari 2021 geschreven:

    Waarom schakel je in een bocht dat doe je er voor en niet tijdens nou snap ik dat zoveel van die loser van de weg afschieten. Als je niet in een auto kan rijden rijd er altijd nog wel een taxi bus of trein

    Reageer
  • Rapper Sjors heeft op 29 januari 2021 geschreven:

    Wat een dom artikel zeg, denk eerst eens na voordat je zo’n stuk schrijft.

    Reageer
  • Maxim vds heeft op 29 januari 2021 geschreven:

    Mijn mercedes E220D van 2017 heeft op de peddels ook een bol rechts (opschakelen) en een put links (terugschakelen).
    Lijkt me idd om bij scherpe bochten jezelf niet te vergissen – misschien zelfs wettelijk verplicht ergens in een of andere obscure EU richtlijn?

    Reageer
  • thomas heeft op 29 januari 2021 geschreven:

    Wat Joop zegt. Alleen met 200+kmh stuur je niet heel scherp. Het gaat meer om de haarspeldbochten omhoog waarbij je veel terug en op moet schakelen, ook in de bocht.

    Reageer
  • Joop heeft op 28 januari 2021 geschreven:

    Daar de flippers meedraaien met het stuur tijdens het nemen van bochten, komt het wel eens voor dat links rechts wordt en omgekeerd. Wanneer men vervolgens een schakelmanoeuvre beoogt, heeft men een extra indicatie in het op- of terugschakelen. Wel handig als je met 200+ km/u een rotonde nadert…

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Man Reactie annuleren

(verplicht)