
Mercedes draait langzaam maar zeker de geldkraan voor verbrandingsmotoren dicht en ook Audi zei al eerder geen nieuwe motoren meer te ontwikkelen. Tenminste, niet voor straatauto’s, want haaks op deze opmerking staan de vermeende ambities om F1-motoren te bouwen. Wellicht bedenkt Audi zich nog wel, want grote concurrent BMW gaat onverminderd door met de benzine- en dieselmotor. Er komt zelfs een nieuwe V8-motor.
Ontwikkelingsdirecteur Frank Weber zei tegen Auto, Motor und Sport: ‘Eén ding is voor ons zeker: we hebben de state-of-the-art verbrandingsmotor nog een paar jaar nodig om de CO2-uitstoot in de personenwagensector wereldwijd effectief te verminderen. Daarom werken we aan een nieuwe generatie motoren: benzine, diesel, zescilinder, achtcilinder. Ze worden dan ook technologisch voorbereid op de komende emissienormen.’
De nieuwe benzinemotoren van BMW zijn een stuk zuiniger
Volgens Weber is de nieuwe zescilinder een hoogstandje. Nog nooit realiseerden ze bij BMW zo’n forse CO2-vermindering bij een nieuwe generatie motoren. Ook meldt hij dat de BMW 7-serie de enige in zijn segment wordt waarbij de klant nog kan kiezen tussen een volledig elektrische uitvoering of een verbrandingsmotor. Motorspecificaties voor de nieuwe zescilinder zijn nog niet bekend. We hopen in ieder geval op een zes-in-lijn.

Dit is de laatste V12 die BMW ooit nog gaat maken
In 2022 stopt BMW definitief met de productie van de twaalfcilinder
Geen benzinemotoren meer in 2035
Niet alleen voor Europa liggen er plannen om de verkoop van nieuwe brandstofmotoren in 2035 te stoppen, ook in China en de VS wordt gewerkt aan dergelijke plannen. Dus hoewel BMW nog niet opgeeft, betekent het nog geen eeuwig leven voor de benzinemotor. Of iemand moet voor die tijd de perfecte synthetische brandstof uitvinden die volledig CO2-neutraal is – maar zelfs dan lijkt de opmars van de EV’s niet te stoppen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “BMW ontwikkelt nieuwe benzine- en dieselmotoren, ook zescilinders”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

Met dit simpele automobilistentrucje zouden schepen tonnen minder CO2 kunnen uitstoten

Zo laag moet de maximumsnelheid zijn voor de minste CO2-uitstoot

Rijden in een oude Mercedes G-klasse blijkt juist superduurzaam te zijn, want hij gaat niet stuk

De CO2-uitstoot van plug-in hybrides is in werkelijkheid 3,5 keer zo hoog als verwacht

In dit land mogen automerken niet beweren dat een elektrische auto geen uitstoot heeft

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden

Vanaf nu strengere milieuzones in Nederland: zo weet jij of jouw auto welkom is

Volgend jaar 15 nieuwe milieuzones: mag je daar naar binnen met jouw auto?

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

‘Banden stoten 100 keer zoveel schadelijke stoffen uit als een moderne brandstofmotor’

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Ze verkopen dus, nog, te weinig electrisch om het hoofd boven water te houden. Prima toch.
Ze verkopen dus, nog, te weinig electrisch om het hoofd boven water te houden. Prima toch.