
Het is een dure grap, die autosport – de Raad van Bestuur eist resultaten en merken moeten verantwoorden dat ze enorme hoeveelheden geld betalen aan kleine Europeaantjes die rondjes rijden. Dé droom is het creëren van een zogeheten trickle-down effect, waarbij grijnzende dealers naar een vadsige SUV kunnen wijzen en beweren dat het ding toch echt een rijke racehistorie heeft.
Naar zoiets als een X5, bijvoorbeeld. Toen ie uitkwam, was het nog best een riskante actie van BMW, zo’n stadse pseudo-offroader. Het was de eerste SUV van het merk, en hoewel Mercedes en Lexus al eerder met zulke modellen waren gekomen, had BMW als maker van ‘de ultieme rijmachine’ natuurlijk wel een reputatie hoog te houden. En dan wilden ze dit hoge monster met zijn Duitse badge ook nog eens gaan bouwen in een nieuw opgezette fabriek in de Amerikaanse staat South Carolina. Jakkes.
Hoewel het één helemaal niets met het ander te maken had: in 1999 had BMW zich met hun nieuwe F1-partner Williams, die voor het seizoen van 2000 nieuw ontwikkelde 3,0-liter V10’s zou krijgen, verbonden aan een Le Mans-programma. Het langeafstandsproject bleek uiteindelijk een stuk succesvoller dan het F1-avontuur (slechts tien overwinningen in zes jaar tijd was een tikje teleurstellend). In 1999 wonnen ze Le Mans met de V12 LMR, met een 6,0-liter V12 met de codenaam S70/3, die een doorontwikkeling was van de motor die ze achter in de McLaren F1 hadden gestopt.
De samenvoeging van de SUV en het Le Mans-project
We zeggen wel dat deze twee zaken niets met elkaar te maken hebben, maar bij BMW wist iemand ze toch bij elkaar op te tellen, met als uitkomst de auto die je hier ziet. De productieversie van de X5 was geïntroduceerd op de IAA in Frankfurt in 1999; deze BMW X5 Le Mans-conceptcar stond in maart op de Salon van Genève, met de monsterlijke, 700 pk sterke V12 van de raceauto in zijn neus geschoenlepeld. Hij was goed voor een sprintje naar 100 km/u in 4,7 seconden en een top van 278 km/u.
Er waren wat wijzigingen doorgevoerd aan de carrosserie. Opvallend was vooral de grote happer op de motorkap, die meer lucht naar de hongerige motor moest zien te krijgen. De motor is zelfs sterker dan die in de Le Mans-auto – die mocht van de reglementen namelijk niet meer dan 580 pk produceren en was dus afgeknepen. De X5 kreeg ook nieuwe skirts rondom, was 30 millimeter verlaagd en stond op 20-inch racewielen. Daarnaast had hij kuipstoelen, zodat de passagiers niet door de cabine zouden rondtollen als kleingeld in een wasmachine.
Waarom kwam er nooit een productieversie?
Van serieproductie is nooit sprake geweest; het doel was om de gewone X5 iets meer sexappeal te bezorgen. Missie geslaagd, want zoals je weet is de X5 is een enorm succes geworden en is ie inmiddels een vaste ster aan het BMW-firmament. ‘Met de kennis van nu’ vraag je je af waar ze zich überhaupt ooit zorgen over hebben gemaakt.
Wij zouden echter nog wat verder gaan: in plaats van homologatiespecials zouden wij elke fabrikant die aan racen denkt, willen verplichten zijn stomste, sloomste auto te pakken en die de volle Extreme Makeover-behandeling te geven. Of ze daar ook echt meer auto’s mee gaan verkopen, wagen we echter te betwijfelen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze dikke BMW heeft geen M Sportpakket en eigenlijk is dat mooier ook

De nieuwe gepantserde BMW X5 met V8 van de politie houdt kogels van een AK-47 tegen

Veel vijanden? BMW bouwt een nieuwe gepantserde X5

BMW iX5 Hydrogen review: Hoe rijdt de waterstofauto van BMW?

De nieuwe (gepantserde!) BMW X5 van de politie heeft een bijzondere vorige eigenaar

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Hoe goed is de Ferrari 12Cilindri als alternatief voor een dikke diesel? (review)

Is het einde van zwarte wielen daar met deze nieuwe trend op komst?

Deze Aston Martin Valiant met handgeschakelde V12 is speciaal voor Alonso gemaakt

VIDEO: Deze oude Mercedes S 600 V12 klinkt nog lekkerder in een tunnel

De V12 leeft! Aston Martin komt met zijn krachtigste twaalfcilinder ooit

Pagani laat alvast het geluid van de volgende V12-circuitauto horen

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

Dit zijn de geheime BMW’s die (helaas) nooit gemaakt zijn

Gaat Polestar racen? Met deze Polestar 6 Concept BST zou het prima kunnen

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

Deze Britse Jaguar Kensington werd uiteindelijk een Koreaanse sedan met Italiaanse genen

Gruwel: Ford dacht in 2000 dat de toekomst er zo uit zou zien

Uitslag 24 Uur van Le Mans 2024: Ferrari wint voor de tweede keer op rij na een geweldige race

Le Mans 24 was de eerste racegame die ook echt 24 uur duurde

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

Zo hoog was de drankrekening van Ford na de eerste Le Mans-overwinning in 1966

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken
