De meest dwaze creaties van Brabus

Een kleine greep uit de maffe capriolen van Brabus

Brabus
Brabus

Brabus bouwt sinds 1977 Mercedessen met een eigen twist. Het trieste nieuws van het overlijden van de oprichter van het bedrijf, Bodo Buschmann, kwam afgelopen vrijdag naar buiten. Laten we eens kijken naar de hoogtepunten van het Duitse tuningsbedrijf.

Wat is Brabus eigenlijk?

Voor de lezers die onder een steen hebben geleefd, even wat achtergrondinformatie. De laatste vier decennia propte Brabus overmaatse motoren in Mercedessen. Vaak voegden ze wat laag- en breedheid toe. Dit begon ooit in een kleine showroom midden in Bottrop, Duitsland. Tegenwoordig heeft het bedrijf vijf fabrieken, verschillende sub-merken en kantoren in Japan, Amerika en de Verenigde Arabische Emiraten. Zo zie je maar wat één persoon met een passie kan creëren. We zijn de boeken ingedoken en hebben het internet afgestruind. Dus pak aan: dit zijn de coolste creaties van Brabus.

Mercedes 500 SEL (1984)

Mercedes 500 SEL en Bodo Buschmann (1984)

In de jaren zeventig en tachtig was Mercedes niet bepaald de huisleverancier aan snelheidsmaniakken. Benzen waren groot, redelijk soft en vol met luxe. Bodo Buschmann wilde dat graag veranderen en begon met het verfijnen van een 500 SEL. Hij deed dit allemaal vanuit de Daimler-garage van zijn vader. Die verfijning kwam overigens in allerlei soorten en maten; nog meer luxe en nog meer speeltjes, bijvoorbeeld. Maar Buschmann was vooral goed in het opkrikken van het vermogen en de prestaties. Uit heel de wereld kwamen aanvragen voor de Mercedes 500 SEL van Brabus. Op de foto, genomen in 1984, zie je Bodo de 500 SEL als flink gemotoriseerde barkruk gebruiken.

Mercedes 190E V8 (1984)

Bodo werkte volgens het hotrod-principe: plaats de grootst mogelijk motor in de kleinste auto die je hebt staan. Een goed voorbeeld daarvan is zijn 190E uit 1984. De vier-in-lijn met 120 pk moest plaatsmaken voor een V8 met 280 pk uit de S-klasse. Kijk nog even naar het jaartal. Juist.

Brabus 190E 3.6S Lightweight (1988)

Brabus 3.6S Lightweight (1988)

Er zijn natuurlijk meerdere manieren om een auto sneller te maken. Een grotere, krachtigere motor is er eentje, maar het lichter maken van een auto is net zo belangrijk. Hoed-tik naar Colin Chapman. Als je die twee dingen met elkaar verenigt, krijg je de Brabus 190E 3.6S Lightweight.

Brabus bedacht hem als tegenhanger van de BMW 323i. De standaard 190E beschikte over een 2,6-liter zescilinder, de AMG-versie had een 3,4-liter. Brabus overtrof alles met een 3,6-liter motor. Dit blok had 271 pk, 365 Nm en schoot de auto in 6,3 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid was afhankelijk van het differentieel: met het korte sprint-diff haalde je 260 km/u, met de lange overbrenging was dit 285 km/u.

Brabus E V12 (1996)

In 1996 was Buschmann op zoek naar een volgende uitdaging. Eentje zonder V8. Dus grabbelde hij een V12 bij Mercedes weg. Het resultaat was een wereldrecord-verslindende E-klasse.

In de E-klasse kwam een 7,3-liter twaalfcilinder met 590 pk en 773 Nm te liggen. Met een topsnelheid van 332 km/u kreeg hij een plekje in het Guinness Book of Records als de snelste vierdeurs sedan. Hij versloeg zelfs de Lamborghini Diablo (328 km/u). De Dodge Viper (300 km/u) was nergens meer te bekennen.

Brabus M V12 (1998)

Twee jaar later, in 1998, wilde Buschmann meer. In een E-klasse Estate haalde hij 320 km/u en in de M-klasse haalde hij een topsnelheid van 260 km/u. Die laatste zette het nieuwe super-SUV-segment goed op de kaart. Beide pogingen waren overigens goed voor nog twee plekjes in het boek der records.

Brabus Rocket (2006)

Brabus Rocket (2006)

Bodo kon niet ophouden met records breken. Het was immers te leuk om je eigen naam in zo’n bekend boek te zien. De Brabus Rocket werd met zijn 365,7 km/u de snelste straatlegale sedan op de Nardò Ring in Italië.

Brabus Black Baron (2009)

‘Mijn auto? Oh, gewoon, een Black Baron.’ Automatisch ben je de coolste persoon in de kamer. Waar je ook bent. Zeg het niet in de nabijheid van Chuck Norris. Wetenschappers kunnen niet voorspellen wat er dan gebeurt.

Hoe dan ook, het is een E-klasse met een V12 en afgedekte achterwielen. Onder de opvallende carrosserie schuilt net geen 800 pk. Dankzij dat vermogen en het aerodynamische ontwerp heeft de auto een topsnelheid van 370 km/u. Brabus bouwde tien E-klasses om, die werden verkocht voor zo’n 600.000 euro per stuk.

Brabus Rocket 800 (2012)

Brabus Rocket 800 (2012)

De Rocket 800 is gebaseerd op de CLS en is bloedsnel: het is de snelste straatlegale sedan die ooit is gebouwd. De V12 produceert 800 pk en 1.420 Nm. Dit koppel vonden ze bij Brabus een beetje te hoog, waardoor het is gelimiteerd op 1.100 Nm. Je hoeft immers geen zware sleurhutten te kunnen trekken. De Rocket schiet van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden, en als je je voet plat houdt, zit je zo’n 20 seconden later op de 300 km/u. Vervolgens kun je nog door naar de topsnelheid van 370 km/u.

Brabus G 63 6×6 (2015)

Van de subtiele ombouwprojecten van Buschmann in de jaren tachtig tot de gekte van vandaag. De 5,5-liter twinturbo V8 met 543 pk en 760 Nm uit de standaard 6×6 was niet genoeg. Brabus monteerde twee grotere turbo’s, rommelde met de ECU, wikkelde goud om de inlaten om ze koel te houden en sleutelde een ander uitlaatsysteem onder de grote G. In totaal kreeg de auto er 156 pk en 176 Nm bij (ongeveer gelijk aan de 1,2-liter motor van een VW Golf). De verbeteringen zorgen voor 700 pk en 960 Nm. Het gevaarte weegt 3.375 kilo, maar zit wel in 4,4 seconden op de 100 km/u. Is dat nou Duitse humor?

Brabus Smart

Brabus Smart Fortwo (1999)

De 6×6 hierboven is natuurlijk het toppunt van tuning. Maar Brabus heeft ook genoeg andere gekke dingen gedaan. Denk aan het tunen van Smarts. Dat begon in 1999, toen ze een standaard Fortwo voorzagen van 70 pk. Ook tegenwoordig kun je nog een door Brabus aangepakte Smart kopen, die er bovendien serieus leuk uitziet. Wat er niet zo leuk uitziet, is de prijs: op de Brabus-site staan ze vanaf 60.000 euro.

Bra-busje

Brabus handelt niet alleen in veel vermogen en veel koppel, met dezelfde toewijding passen ze ook luxe busjes aan. De afgelopen jaren transformeerden ze standaard Vito’s en Sprinters in mobiele woonkamers die perfect zouden zijn voor Raoul Silva in Skyfall. Er is klimaatregeling aan boord, en de leren stoelen zijn zo geplaatst dat je makkelijk de bar kunt bereiken. Geen zin in saaie vergaderingen? Bestel een pizzaatje en bekijk een 3D-film op je 32-inch LCD TV. Is het licht te fel? Dan dim je het even op je iPad. Staat de tv te zacht? Zet hem zo hard als je wilt, het gevaarte is geluiddicht. Voor mensen die het gevaar lopen om beschoten te worden, biedt Brabus tevens een kogelwerende carrosserie aan.

Brabus Vitaro

Naast het produceren van getunede sedans, opgefokte Smartjes en luxueuze busjes zit Brabus ook in de klassiekerwereld. Ze moderniseren namelijk oude Mercedessen met een betere motor, moderne elektra, een nieuw interieur en frisse lak. Per auto duurt deze behandeling zo’n 4.000 uur. Ze halen de hele auto uit elkaar om alle onderdelen te inspecteren en registreren. De nieuwe lak is op voorhand gemengd met een materiaal dat tegen corrosie beschermt. Aan het eind van het proces wordt de auto in absolute nieuwstaat opgeleverd.

Mercedes S600 Pullman (2016)

Het overlijden van de 62-jarige Bodo Buschmann is een zware klap voor het bedrijf. De zoon van Buschmann nam per direct alle werkzaamheden van zijn vader over.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken