De slogan van Mercedes – Das Beste Oder Nichts – windt er geen doekjes om. We zijn dan ook benieuwd wat de slogan van Brabus is, want deze Duitse grootmeesters doen geregeld een paar scheppen bovenop hetgeen Mercedes én Mercedes-AMG doen. Het varieert van een spoiler voor je C-Klasse leasediesel tot zwaar opgevoerde G-Klasses. In dit geval hebben we de Brabus Rocket GTS voor je.

De basis is de Mercedes-AMG SL 63 E-Performance. Dat is van zichzelf al geen stakker. Brabus zag echter in dat het veel sneller, aparter én duurder kon. Het resultaat is dus dit schepsel. Het is een zogenaamde Shooting Brake. Dan bedoelen we niet een auto zoals de CLA Shooting Brake – want in feite is dat een kruising tussen een liftback en stationwagon – maar een échte Shooting Brake. Dus een tweedeurs auto met lang doorlopend dak en extra ruimte voor de geweren van jagers (vandaar de naam).

Praktisch?

Dat is een bijzondere prestatie, want de Mercedes SL is namelijk een vierzits cabriolet. Die vier zitplaatsen blijven behouden, waardoor de Brabus Rocket GTS enigszins praktisch genoemd kan worden. De complete carrosserie is vervangen door eentje van koolstofvezel. Koolstofvezel is een beetje de patat op de mayonnaise. Een klodder op een patatje is prima, maar dit is het automobiele equivalent van een rijdende emmer mayo met een blokje kaas ernaast, want echt alles is van koolstofvezel.

Brabus Rocket GTS zwart zijkant links

De motor is flink aangepakt. Het slagvolume van de achtcilinder is vergroot naar 4,4 liter, er zijn grotere turbo’s, nieuwe gesmede zuigers, drijfstangen en krukas. Verder is er een sportuitlaatsysteem met downpipe en vier uitlaatpijpen, uiteraard van carbon. Dan is er nog een elektromotor met dik 200 pk die op de achteras meedoet. Het resultaat is een systeemvermogen van precies 1.000 pk. Het systeemkoppel is zo mogelijk krankzinniger met 1.820 Nm.

Prestaties Brabus Rocket GTS

Daardoor is het mogelijk in 2,7 seconden naar de 100 te knallen. De topsnelheid is begrensd op 317 km/u. Dat is wel een beetje jammer, want met zo’n hoog vermogen moet 350 km/u minimaal mogelijk zijn. Wellicht is het gedaan om het elektrische gedeelte van de aandrijflijn iets te ontzien. Brabus doet niet alleen aan indrukwekkende prestatiecijfers, maar ze geven er ook gewoon garantie op. De firma uit Bottrop heeft namelijk een fabrieksstatus, net zoals Alpina en Ruf dat hebben.

Lees ook: Het kost 1.511 euro om de tank van de Brabus Shadow 1000 vol te gooien

Al die kwaliteit kost wel een hoop geld. De Brabus Rocket GTS kost namelijk (adem in) 945.762,50 euro (adem uit). Dat is inclusief btw, maar exclusief de BPM. De uitstoot van 291 gram per kilometer valt voor het type auto nog redelijk mee, maar als je deze auto op gele platen wil schroeven ben je nog meer kwijt. Dan heb je wel een uniek en praktisch alternatief op auto’s als de nieuwe Ferrari 12cilindri en Aston Martin Vanquish.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)