
Wat ons betreft is de sleutel van een Bugatti Chiron van onschatbare waarde. Het is letterlijk en figuurlijk de sleutel tot 1.500 pk (of nog 100 pk extra bij de Super Sport en Super Sport 300+). Om al dat vermogen te ontgrendelen, heeft Bugatti een geinige gimmick in de vorm van een extra sleutel. Met deze Speed Key kun je de topsnelheid vrijspelen. Nu blijkt dat je die sleutel beter niet kunt kwijtraken.
Autoverzamelaar Steve Hamilton is een gelukkige eigenaar van een Bugatti Chiron. In een video op zijn YouTube-kanaal laat hij zien wat je kwijt bent aan tien jaar onderhoud van een Chiron. Een grote beurt die hij elke vier jaar laat doen, komt al neer op zo’n 30.000 euro. Daarnaast raadt Bugatti aan om zeer regelmatig een nieuwe set banden onder de Chiron te laten schroeven. Prijskaartje: ongeveer 4.000 euro.
Prijs voor een nieuwe sleutel van de Bugatti Chiron
Een onvoorziene uitgave was dat Hamilton de Speed Key van zijn Chiron verloor. Omdat er maar eentje per auto wordt geleverd, moest hij een nieuwe bestellen. Dat kostte hem ongeveer 12.000 euro. Koekkoek! We zullen maar zeggen dat als je een Chiron kunt betalen, je 12.000 euro ook wel kunt missen. In de video hieronder vind je de rest van de lange lijst aan kosten voor het onderhouden van een Chiron.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Je leven is een leugen: het logo van BMW is helemaal geen propeller

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’
