
Hoe indrukwekkend het ook was, een écht wereldrecord brak Bugatti niet toen ze met een gemodificeerde Chiron 490 km/u reden. Het merk uit Molsheim reed de snelheid immers niet in twee richtingen en het betrof, voor zover toen bekend, geen productieauto. Maar nu blijkt het wel degelijk een voorzet te zijn voor de Bugatti Chiron Super Sport 300+ die je hier ziet.
Jep, een flinke mond vol. De Bugatti Chiron Super Sport 300+ is de productieversie van de hypercar die harder kan dan 300 mph. Nog leuker: als jij een van de Chirons koopt, stelt Bugatti het circuit van Ehra-Lessien voor je open (wel even bellen van tevoren) zodat jij een poging kunt wagen om de 500 km/u aan te tikken.
Op de openbare weg weerhoudt een elektronische snelheidsbegrenzer de Bugatti Chiron Super Sport 300+ ervan om zulke snelheden te halen op de Autobahn, wat misschien maar beter is ook. Bij welke snelheid de begrenzer ingrijpt, moet Bugatti nog beslissen, waarschijnlijk in overleg met Michelin en een stel verzekeraars.
Wat is er anders aan de Bugatti Chiron Super Sport 300+?
Om de luchtweerstand van de Chiron terug te brengen, groeide de lengte van de bilpartij, werd de bodykit iets aangepast en ging de rijhoogte omlaag. Voor de productieversie is de hoogte weer omhoog geschroefd voor nare zaken als drempels. De rolkooi en de kuipstoel verdwijnen in de standaarduitvoering, al komt er wellicht een mogelijkheid om die te plaatsen.
Wat niet verandert, is het vermogen van de quad-turbo 8,0-liter W16-motor met de bijnaam Thor. Het benodigde vermogen voor de angstaanjagende topsnelheid van de Bugatti Chiron Super Sport 300+ is 1.600 pk, 100 pk meer dan de normale Chiron. Ook krijgt deze Super Sport de aangepaste transmissie met langere versnellingen die nodig zijn om 300 mph te halen.
Prijs van de Bugatti Chiron Super Sport 300+
De Super Sport kost 3,5 miljoen euro, zonder (zeker meer dan 1 miljoen euro aan) belastingen. In de basis krijgen ze allemaal zwarte lak met oranje strepen, net als de Veyron Super Sport. Maar als je Bugatti een extraatje toeschuift, smeren ze een andere kleur op je opper-Chiron. De productie begint in 2021 pas.
Wil je er eentje? Dan moet je even je startnummer opgeven van de Bugatti-toer die nu gaande is. Oh, dat heb je niet? Dan moet je afwachten. De deelnemers, en dus bestaande klanten, krijgen voorrang op één van de 30 exemplaren. Dan ben je wel direct lid van een zeer exclusief clubje.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Met 400 km/u afscheid nemen van de Chiron op de landingsbaan voor spaceshuttles

Is de Bugatti Chiron Super Sport sneller dan een Space Shuttle op een landingsbaan?

De eerste Bugatti Chiron Super Sport heeft lak aan normale kleuren

Bugatti Chiron Super Sport op de Autobahn en Nürburgring

Deze Bugatti Chiron Super Sport 300+’en halen samen 1.470 km/u

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
