
Hoe indrukwekkend het ook was, een écht wereldrecord brak Bugatti niet toen ze met een gemodificeerde Chiron 490 km/u reden. Het merk uit Molsheim reed de snelheid immers niet in twee richtingen en het betrof, voor zover toen bekend, geen productieauto. Maar nu blijkt het wel degelijk een voorzet te zijn voor de Bugatti Chiron Super Sport 300+ die je hier ziet.
Jep, een flinke mond vol. De Bugatti Chiron Super Sport 300+ is de productieversie van de hypercar die harder kan dan 300 mph. Nog leuker: als jij een van de Chirons koopt, stelt Bugatti het circuit van Ehra-Lessien voor je open (wel even bellen van tevoren) zodat jij een poging kunt wagen om de 500 km/u aan te tikken.
Op de openbare weg weerhoudt een elektronische snelheidsbegrenzer de Bugatti Chiron Super Sport 300+ ervan om zulke snelheden te halen op de Autobahn, wat misschien maar beter is ook. Bij welke snelheid de begrenzer ingrijpt, moet Bugatti nog beslissen, waarschijnlijk in overleg met Michelin en een stel verzekeraars.
Wat is er anders aan de Bugatti Chiron Super Sport 300+?
Om de luchtweerstand van de Chiron terug te brengen, groeide de lengte van de bilpartij, werd de bodykit iets aangepast en ging de rijhoogte omlaag. Voor de productieversie is de hoogte weer omhoog geschroefd voor nare zaken als drempels. De rolkooi en de kuipstoel verdwijnen in de standaarduitvoering, al komt er wellicht een mogelijkheid om die te plaatsen.
Wat niet verandert, is het vermogen van de quad-turbo 8,0-liter W16-motor met de bijnaam Thor. Het benodigde vermogen voor de angstaanjagende topsnelheid van de Bugatti Chiron Super Sport 300+ is 1.600 pk, 100 pk meer dan de normale Chiron. Ook krijgt deze Super Sport de aangepaste transmissie met langere versnellingen die nodig zijn om 300 mph te halen.
Prijs van de Bugatti Chiron Super Sport 300+
De Super Sport kost 3,5 miljoen euro, zonder (zeker meer dan 1 miljoen euro aan) belastingen. In de basis krijgen ze allemaal zwarte lak met oranje strepen, net als de Veyron Super Sport. Maar als je Bugatti een extraatje toeschuift, smeren ze een andere kleur op je opper-Chiron. De productie begint in 2021 pas.
Wil je er eentje? Dan moet je even je startnummer opgeven van de Bugatti-toer die nu gaande is. Oh, dat heb je niet? Dan moet je afwachten. De deelnemers, en dus bestaande klanten, krijgen voorrang op één van de 30 exemplaren. Dan ben je wel direct lid van een zeer exclusief clubje.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Met 400 km/u afscheid nemen van de Chiron op de landingsbaan voor spaceshuttles

Is de Bugatti Chiron Super Sport sneller dan een Space Shuttle op een landingsbaan?

De eerste Bugatti Chiron Super Sport heeft lak aan normale kleuren

Bugatti Chiron Super Sport op de Autobahn en Nürburgring

Deze Bugatti Chiron Super Sport 300+’en halen samen 1.470 km/u

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
